Brandpreventieforum Forums Beheersbaarheid van brand Eis brandwerendheid hoofddraagconstructie bij bestaande bouw

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 3
    #1418 |

Geachte heer / mevrouw,

Ik ben momenteel bezig met de uitbreiding van een bestaande basisschool.
    Het gaat hier om een bestaand gebouw die geen mogelijkheid heeft om verder uit te breiden
    op het terrein zelf waardoor we genoodzaakt zijn om er een verdieping bovenop te zetten.
    Het bestaande schoolgebouw heeft een gebruiksoppervlak van 939 m2.

Nu is ons idee om over het bestaande schoolgebouw heen te bouwen d.m.v. een staalconstructie met
    daarop kanaalplaatvloeren en HSB gevelwanden.
    De verdiepingsvloer ligt met b.k. dekvloer op 4425+ peil.
    Door de uitbreiding wordt het gebruiksoppervlak met 484 m2 vergroot.
    Nu hebben wij in het bestaande gebouw op de begane grond een brandscheiding gemaakt om het gebouw op te delen in twee brandcompartimenten.
    Zo ontstaat nu brandcompartiment X1 = 480 m2 en brandcompartiment X2 = 742 m2.

Nu heb ik de volgende vragen:
    Mag ik volgens het bouwbesluit bij het desbetreffende ontwerp uitgaan van de eisen bij bestaande bouw?
    Klopt het dat ik volgens het bouwbesluit dan uit mag gaan van een brandwerenheid van de hoofddraagconstructie van 30 minten?

In het bouwbelsuit lees ik onder bestaande bouw (als ik dit dus mag hanteren) dat er voor een bestaand onderwijsgebouw waarvan een vloer van een verblijfsruimte niet hoger ligt dan 5 meter een brandwerenheid voor de hoofddraagconstructie mag hanteren van 30 minuten.

Het moeilijke aan deze kwestie is enigzins in hoeverre je spreekt van bestaande bouw of van nieuwbouw en je eigen gevoelskwestie die erbij komt kijken.
    Zoals ik het zie mag ik uitgaan van de eisen gesteld aan bestaande bouw en lees ik in het bouwbesluit dat ik met een 30 minuten brandwerendheid van de hoofddraagconstructie voldoe terwijl mijn gevoel hierover een beetje twijfelt.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd en hoop dat u mij wat duidelijkheid over deze kwestie kunt verschaffen.

Met vriendelijke groet,

Erik Goossens

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

De eis voor de brandwerendheid m.b.t. bezwijken van de hoofddragconstructie bedraagt 0 minuten (hoogste vloer ligt immers lager dan 5 m).

De WBDBO-eis tussen de brandcompartimenten bedraagt 30 minuten. De vloer vormt de scheiding tussen brandcompartimenten, deze dient dus 30 minuten stand te houden.

Dus toch een eis van 30 minuten! Echter niet voor de hoofddraagconstructie maar voor de constructie die de brandwerende vloer draagt.

ps dit is echt aan te merken als nieuwbouw!

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.