Brandpreventieforum Forums Brandweer Overig eigen weg bluswater

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Keymaster
    Post count: 950
    #258 |

Als mensen aan een "eigen weg" zitten moeten ze over het algemeen zelf voor een bluswatervoorziening zorgen. Nou belt er een boze meneer op dat hij al aan de wml(waterleidingsmaatschapij) betaalt voor openbare bluswatervoorziening. Hij zegt een bijdrage van 3,50 op zijn rekening te zien voor openbare bluswatervoorziening. Nu was ik in de veronderstelling dat we al genoeg betaalde met de duizenden euro’s per jaar die er vanuit de gemeente naar de wml gaan.

Nu vertelde de meneer dat het te regelen is dat de meneer de gemeente toestemming geeft voor een brandkraan en dat er toch 1 vanuit de wml geplaatst kan worden (ipv een geboorde put ofzo).

Wie kan mij iets meer vertellen over bluswatervoorzieningen en alles daar omheen.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 822

Bouwverordening artikel 2.5.3

Net als met de aanleg van de eigen weg zou ook de aanleg van de niet openbare bluswatervoorziening bij de bouwaanvraag geregeld moeten zijn.

In de toelichting kan ik vinden: als het bouwplan niet voorziet in de aanleg van een verbindingsweg moet de bouwvergunning worden geweigerd.
    Dit zou dus ook zo zijn als geen bluswatervoorziening wordt voorzien.

Tuurlijk zou de gemeente het waterleidingbedrijf kunnen vragen om een brandkraan te plaatsen (moet de verbindingsweg natuurlijk niet te lang worden. Wie gaat dat betalen? M.i komt die brandkraan dan voor die ene woning, dus de bouwer betaalt.
    Dan ook regelen dat het jaarlijks onderhoud voor die man zijn rekening komt. Erog wellicht wil de gemeente die onderhoudskosten wel voor zijn rekening nemen en dan de aantekening maken dat zij de brandkraan ook voor andere calamiteiten dan bij die woning alleen gaat gebruiken.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.