Brandpreventieforum Forums Gebruik Eigen PVE of ontruimingsplan

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 10
    #598 |

Als kerk huren wij de aula van een school en diverse lokalen voor kinder activiteiten.
    -Moeten wij zelf een PVE of ontruimingsplan opstellen of is de school hiervoor verantwoordelijk,zij verhuren immers.
    Het gebruik verschilt met een schooldag dat er nu kleine kinderen op de 1e verdieping zijn.
    Dat de aula gevult is met volwassenen zou toch ook in het ontruimingsplan van de school moeten staan.
    -Zo ja, kan dit ontruimingsplan zelf opgesteld worden of moet dit door een gecertificeerd bedrijf gedaan worden.
    Ik ben al in het bezit van verschillende ontruimingsplannen en kan deze eventueel aanpassen op het gebouw en ons gebruik daarvan.

Pieter

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Wanneer het om een door de wet geeiste installatie gaat, moet ze gekeurd worden. Het hele ontwerp (incluus het PvE) moet worden opgesteld door gecertificeerde bedrijven, dat kunt u niet zelf doen.

Met het ontruimingsplan ligt het anders. Dit is een verantwoording van de eigenaar/gebruiker van het gebouw, en als voorbeeld heeft het NNI bepaalde praktijkrichtlijnen uitgebracht (de NTA-bladen). Met een beetje gezond denkwerk komt u daar wel uit, het zal dan waarschijnlijk alleen nodig zijn iemand in te huren die voor u de ontruimingsplattegronden kan tekenen.

pietervw
    Bijdrager
    Post count: 10

De school is al voorzien van brandmeld en ontruimingsinstallatie.
    Daar hoef ik als huurder me niet druk om te maken denk ik.
    Ook zijn er al plattegronden met vluchtwegen e.d.

Wat ik dus alleen hoef te doen is een ontruimingsplan maken voor ons gebruik van de school.

pieter

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Ik denk dat je dan inderdaad alleen een ontruimingsplan voor jullie eigen gebruik moeten maken, en dan is het ook wel het makkelijkst dat jullie dat zelf doen. De school weet niet welke BHV’ers jullie hebben, wie de verantwoordelijke personen zijn en wat de procedures zijn. Je zou wel het ontruimingsplan van de school als basis kunnen nemen omdat daar de delen die het gebouw betreffen al kant en klaar zijn.

jvanbremen
    Bijdrager
    Post count: 3

Als de school een ontruimingsalarminstallatie heeft, is hieraan gekoppeld een nood- en ontruimingsplan dat moet voldoen aan de NTA 8112-2 onderwijsgebouwen. Een dergelijk plan is getoetst door de brandweer en getekend door of namens de commandant brandweer.

Een aula is vaak een multifunctionele ruimte, allereerst moet vastgesteld worden of jullie activiteiten vallen binnen de grenzen van het toegestane gebruik op bouwkundig gebied, ik verwacht overigens dat dit géén probleem zal zijn.

Het nood en ontruimingsplan van de school is echter geschreven naar de aanwezige interne calamiteitenorganisatie van de school, deze is waarschijnlijk niet aanwezig in de school wanneer jullie de kerkdient organiseren, bovendien gebruiken jullie maar een deel van het gebouw. Als de school ruimten verhuurt dienen de huurders op de hoogte te zijn van de geldende procedures zoals die staan omschreven in het nood en ontruimingsplan. Als jullie activiteiten plaatsvinden buiten de openingstijden van de school zullen jullie die taken moeten vervullen, deze zullen waarschijnlijk afwijken van die van de school. Zij gebruiken immers het hele gebouw en hun organisatie wijkt af van die van jullie.

Jullie gebruiken de verdieping, m.a.w, als het jullie gebouw zou zijn was een ontruimingsplan nodig dat voldoet aan de NTA 8112-4 publieksgebouwen. Het doel van de wet en regelgeving in ogenschouw genomen dienen jullie een eigen plan te maken dat voldoet aan de hiervoor beschreven uitgangspunten. Het plan is geschreven op de ruimten die jullie gebruiken en op jullie eigen calamiteitenorganisatie (BHV).

Wat zijn de wettelijke uitganspunten:
    1. jullie gebruik moet passen binnen de bouwkundige gebruiksmogelijkheden van het bouwwerk
    2. de kerk moet beschikken over een eigen interne calamiteitenorganisatie
    3. de kerk moet een ontruimingsplan hebben waarin de procedures staan beschreven. :brwman:

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.