Brandpreventieforum Forums Simulatie programmas Eerste Nationale Congres Fire Safety Engineering

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950
    #1068 |

Eerste Nationale Congres Fire Safety Engineering

Op woensdag 4 en donderdag 5 juni 2008 organiseert het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid Nibra (NIFV) het Eerste Nationale Congres Fire Safety Engineering. Dit congres wordt georganiseerd in het kader van de twee meerjarenonderzoeksprogramma’s Zelfredzaamheid en Simulatie. Het NIFV voert deze programma’s uit met subsidie van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Programma
    De eerste dag van het congres is gericht op het uitdragen van (wetenschappelijke) informatie over het veilig vluchten bij brand (zelfredzaamheid bij brand). De tweede dag is gewijd aan de toepassing van computermodellen bij het beoordelen van de brandveiligheid van een gebouw (simulatie). Op de tweede dag is er ook gelegenheid om deel te nemen aan workshops en masterclasses.

[attachment=0]Uitnodiging_FSE.pdf[/attachment]

Data en locatie
    Het Eerste Nationale Congres Fire Safety Engineering wordt gehouden op woensdag 4 en donderdag 5 juni 2008 in het gebouw van het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid Nibra (NIFV), Kemperbergerweg 783, 6816 RW Arnhem.

Doelgroep
    Het congres is interessant voor zowel wetenschappers als mensen uit de praktijk: bedrijfshulpverleners, bouwplantoetsers bij gemeenten en brandweerkorpsen, brandveiligheidsadviseurs, architecten, onderzoekers, beleidsmakers en andere geïnteresseerden.

Lees de rest hier

Ik ga op de donderdag, en waarschijnlijk volg ik de eerste ronde CFD modellering en de tweede ronde simulatielab.

Gaan er meer mensen van het forum naar het congress?
    Uitnodiging_FSE.pdf

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder

Gaat verder echt niemand naar dit congres?

petert
    Bijdrager
    Post count: 196

Zou graag willen maar de inschrijving was al vol…

olaf van alst
    Bijdrager
    Post count: 71

Ik ga ook (zowel 4 als 5 juni)

Sleutelbeheerder

Ik ben gisteren dus bij het congres geweest, het was erg leuk en ook een soort van reunie voor mij.

Frenk van der Linden was erg goed in zijn rol om alles aan elkaar te praten. De verhalen van de sprekers waren wisselend, maar het is natuurlijk ook erg moeilijk voor een publiek met erg wisselend kennisniveau een presentatie te geven over CFD. Maar van mij had het wat dieper mogen gaan. Een aantal sprekers was ook niet heel goed in het spreken zelf, wat een beetje afbreuk doet aan de inhoud zelf. Grote uitzondering daarop was een prof. Bart Merci, hij had een goed en duidelijk verhaal en wist dit ook erg goed te vertellen, met af en toe een grapje tussendoor. Hij is van de universiteit van Gent en vertelde ook over de firesafety opleiding die ze daar geven. Verder kreeg Dick Arentsen vanuit achter in de zaal regelmatig het woord, hij gaf op alles en iedereen (niet onderbouwde) kritiek.

Grote punt dat vaak terugkwam was officiele scholing op het gebied van firesafety engineering, daarop werd iemand van bzk in de zaal aangesproken. Ze vertelde dat ze bezig waren met lectoraten op het hbo (bouwkunde) om zo, begreep ik, het vak brandpreventie te introduceren. Frenk vroeg zich openlijk af of we niet wat aansukkelde als we hier nog bezig zijn brandpreventie als (klein) deel van een opleiding te introduceren, terwijl ze in Belgie een 2 jarige postgraduate opleiding fire safety engineering hebben. Daar werd net een smoes op gereageerd door de vrouw van bzk.

In belgie willen ze, als ze eenmaal bewezen hebben dat er genoeg interesse is in de opleiding er een master studie van maken.

olaf van alst
    Bijdrager
    Post count: 71

Het was inderdaad een goede presentatie van bart Merci. Ik zelf heb het idee dan de opleiding in Groningen een grote overeenkomst heeft met de huidige opleiding in Gent.

Sleutelbeheerder

Op http://www.nifv.nl zijn de verschillende presentaties geplaatst:
    Presentaties Eerste Nationale Congres Fire Safety Engineering

Op 4 en 5 juni 2008 vond op het NIFV het Eerste Nationale Congres Fire Safety Engineering (FSE) plaats. De eerste dag stond in het teken van zelfredzaamheid bij brand. Op de tweede dag stond het thema simulatie centraal.

De belangstelling voor het congres was groot, op beide dagen was de congreszaal tot de nok toe gevuld. Het congres werd georganiseerd vanuit de meerjarenonderzoeksprogramma’s Zelfredzaamheid en Simulatie. Het NIFV voert deze onderzoeksprogramma’s uit met subsidie van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Onderstaand kunt u (voor zover beschikbaar gesteld) het verslag en de gehouden presentaties downloaden.

[attachment=1]130995_668_1214386395109-plenair_4_juni.doc[/attachment]

[attachment=0]130997_668_1214386966125-Plenair_5_juni.doc[/attachment]

Overige presentaties zijn hier te vinden: http://www.nifv.nl/web/show/id=119666
    130995_668_1214386395109-plenair_4_juni.doc
    130997_668_1214386966125-Plenair_5_juni.doc

Attachments:
    Sleutelbeheerder

Het oktobernummer van simulatienieuws van het NIFV.

[attachment=0]Simulatienieuws_nr.5_okt_2008.pdf[/attachment]
    Simulatienieuws_nr.5_okt_2008.pdf

Attachments:
    kakadu
    Bijdrager
    Post count: 68

Op het IBPSA-NVL 2008 Event werden de nulmeting toetsers en de staalkaart adviesbureaus toegelicht.

De toetsers hebben een grote inhaalslag te maken. Zoals in simmulatienieuws te lezen.

Maar ook de adviesbureaus hebben een verbeterslag te maken in zake leesbaarheid/controleerbaarheid van rapportages. Met name de onderbouwing van uitgangspunten bleek zeer matig.

R.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.