Brandpreventieforum Forums Gebruik Eengezinswoning verbouwen tot meergezinswoning

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #2640 |

Beste mensen,

Ik ben van plan om een woning te kopen ( 3 verdiepingen) op de volgende manier opgebouwd:
    – begane grond (op dit moment bestemming Horeca)
    – verdieping 1 (appartement)
    – verdieping 2 (appartement)

Op dit moment hebben alle verdiepingen 1 huisnummer.
    Ik ben op de gemeente geweest om te vragen of het mogelijk is om de begane grond bestemming wonen te geven (hier willen ze graag aan mee werken, aangezien er woningen naast liggen).

De gemeente geeft wel aan dat ik een bestemmingsplanwijziging met de bouwkosten voor het verbouwen moet indienen, hierover worden dan legeskosten gerekend. Ik heb uitgerekend dat de verbouwing ongeveer € 50.000 gaat kosten. Waarop ze melden dat de legeskosten op ong. € 2.000 uitkomen.
    Het 2e nadeel wat ze aandragen is dat het trappenhuis aan de brandwerendheid van nieuwbouw moet voldoen (dit klopt toch niet aangezien het geen nieuwbouw, maar verbouw is)?

De oude eigenaar heeft in het cafe (begane grond) een muur weg gehaald die dragend was, waardoor het e.e.a. verzakking vertoont en opgelost dient te worden. Ik ben van plan om deze muur weer terug te plaatsen en de rest van de zaken omtrent deze verzakking ook op te lossen. (ook deze kosten moeten van de gemeente in de bouwkosten voor de leges).

Nu mijn vragen:
    – klopt het wat betreft de legeskosten, heeft hier iemand een idee van? aangezien het een verbouwing in het huis is? en de kosten voor het probleem met de verzakking, dat deze er ook bij horen?

– klopt het dat het pand moet voldoen aan de brandwerendheid voor nieuwbouw (dit zal een hels karwei worden, aangezien het houten trappen betreffen).

– indien het trappenhuis toch moet worden aangepakt, wat is dan de beste maar ook goedkoopste oplossing?

Alvast bedankt voor het lezen van het gehele verhaal.

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

De leges die jij uitgerekend hebt betreft waarschijnlijk alleen de leges op de bouwkosten.
    Daarnaast zul je ook nog kosten krijgen voor het wijzigen van het bestemmingsplan, die waarschijnlijk een veelvoud hoger zullen uitvallen. Totaal zou je maar zo op € 10.000,- leges/kosten uit kunnen komen.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

– klopt het wat betreft de legeskosten, heeft hier iemand een idee van? aangezien het een verbouwing in het huis is? en de kosten voor het probleem met de verzakking, dat deze er ook bij horen?

De gemeente vraag leges per ‘dienst’, dus voor de ontheffing/wijziging bestemmingsplan betaal je een gedeelte, voor de benodigde bouwaanvraag betaal je een gedeelte. Let er wel op wat de gemeente van je vraagt: een bestemmingsplan-WIJZIGING is een heftige, dure procedure (leges rondom de 4000 euro). als alternatief is er een ONTHEFFING van het bestemmingsplan, die zijn afhankelijk van de gemeente waar je zit vaak sneller/goedkoper dan de wijziging.
    Bouwleges betaal je bij de meeste gemeenten over de bouwsom, en dat is materiaal+arbeid voor alle verbouwingswerkzaamheden die in je vergunning staan.

– klopt het dat het pand moet voldoen aan de brandwerendheid voor nieuwbouw (dit zal een hels karwei worden, aangezien het houten trappen betreffen).

Nee, dit valt zoals je al zegt onder verbouw. En omdat het in eerste instantie een gebruikswijziging is, mag je het nieuwe gebruik aan de regels voor bestaande bouw toetsen. Pas wanneer je daar niet aan kunt voldoen ben je verplicht te gaan verbouwen, en moet datgene wat je nieuw maakt aan het verbouwniveau voldoen.

– indien het trappenhuis toch moet worden aangepakt, wat is dan de beste maar ook goedkoopste oplossing?

waarvoor? wat wil je ‘aanpakken’? voor alleen de brandveiligheid zou je kunnen denken aan het bekleden van de onderkant met gipsplaat.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.