Brandpreventieforum Forums De Koffiehoek Duitse Blusmiddelen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 6
    #2558 |

Hallo,

Ik zit met een dringende vraag.

Uitleg:

Een bouw bedrijf uit duitsland komt voor langere tijd in Nederland te werken.Op het terrein waar
    het bedrijf gaat werken is het verplicht om alle gereedschappen en blusmiddelen te laten keuren door een
    nederlandse keurings instantie volgens de nederlandse regelgeving voor ze de bouwput opgaan.Nu heeft het bedrijf nieuwe blussers in duitsland gekocht(2011) en deze meegenomen naar nederland.
    De blussers zijn dus voorzien van een duitse gebruiksaanwijzing enz.
    In nederland moet een brandblusser voorzien zijn van het rijkstypegoedkeur.
    Nu de vraag :

– Mag/kan een REOB gecertificeerde keurings instantie/keurmeester deze blussers WEL OF NIET goedkeuren?
    aangezien er geen rijkstypekeurmerk en NL gebruiksaanwijzing opzit.

Hoop dat iemand mij snel het goede antwoordt op mijn vraag kan geven.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

In het kader van Europese harmonisatie kan een in een andere lidstaat verkregen erkenning niet zomaar worden afgewezen.

brian v
    Bijdrager

Ok Dus……………..?

jan van derlubbe
    Bijdrager

Volgens mij niet ! Er moet een Nederlandse rijkstypekeur op zitten en een Nederlandse gebruiksaanwijzing.

kruislijst
    Bijdrager

Bouwbesluit 6.31
    1.Voor zover daarin niet reeds voldoende door de aanwezigheid van brandslanghaspels is voorzien, is een gebouw voorzien van voldoende draagbare of verrijdbare blustoestellen om een beginnende brand zo snel mogelijk door in het gebouw aanwezige personen te laten bestrijden.

4.Onverminderd het bepaalde in artikel 1.16, eerste lid, wordt ten minste eenmaal per twee jaar overeenkomstig NEN 2559 op adequate wijze het nodige onderhoud aan een bij of krachtens de wet voorgeschreven draagbaar of verrijdbaar blustoestel verricht en de goede werking van dat blustoestel gecontroleerd.

De NEN 2559 zegt niets over rijkstypekeur. Wel vind je in de REOB 2008/2 iets over rijksttypegoedkeur. Deze wordt echter niet door het Bouwbesluit aangewezen.

Bottom line: de blussers moeten aantoonbaar functioneren. Als een blusser voldoet aan de EN 3-7 en regulier wordt onderhouden ben je er (imho).

Uiteraard dienen de gebruikers geïnstrueerd te zijn.

brian v
    Bijdrager

OK,

Dus de blusser mag dus wel gebruikt worden en dergelijke.En een REOB Gecertificeerd bedrijf mag deze WEL goedkeuren?Ondanks dat er geen Nederlandse gebruiks aanwijzing en Rijkstypekeurmerk aanwezig is?

jan van derlubbe
    Bijdrager

goedemorgen ,
    Kijk eens op deze site , daar staat toch weer wat anders.
    Wet- en regelgeving

Elk blustoestel dat in Nederland op de Nederlandse markt wordt gebracht moet een rijkstypekeurnummer hebben. Dit is vastgelegd in het Besluit Draagbare Blustoestellen 1997. Het Ministerie van BZK heeft NCP Certificatie gemandateerd om bewijzen van typekeur voor draagbare blustoestellen af te geven.

Het Besluit draagbare blustoestellen 1997 is gebaseerd op artikel 17, eerste lid, van de Brandweerwet 1985. Het besluit en de aangehaalde Europese normen hebben tot doel dat alleen aantoonbaar deugdelijke en veilige draagbare blusapparaten, die voldoen aan de op Europees niveau bepaalde vereisten, op de Nederlandse markt worden gebracht. Zodoende kan de consument/gebruiker van een in Nederland gekocht draagbaar blusapparaat dat is voorzien van een Rijkstypekeur erop vertrouwen dat een dergelijk apparaat bestemd en geschikt is voor het blussen van branden waarvoor het is goedgekeurd.
    In het besluit is de norm NEN-EN 3 geïmplementeerd. Hierin zijn eisen opgenomen inzake veiligheid en deugdelijkheid van draagbare blustoestellen.

Voor de complete tekst van het besluit draagbare blustoestellen 1997 klikt u op de link hier.

http://www.rijkstypekeur.nl/

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Er staat ook niet voor niets ‘op de markt gebracht’. Wanneer ze dat spul in NL willen VERKOPEN moeten ze aan al die eisen voldoen. Wanneer je het spul in Duitsland haalt, en het in NL toepast, zou het best wel eens kunnen zijn dat je in een grijs gebied zit qua regelgeving.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Wanneer je het spul in Duitsland haalt, en het in NL toepast, zou het best wel eens kunnen zijn dat je in een grijs gebied zit qua regelgeving.

Ik kan nergens vinden dat het niet toegestaan is. Voorwaarde lijkt me we dat in het land (binnen de EU) de goede werking is aangetoond volgens de van toepassing zijnde EN norm.

jan van derlubbe
    Bijdrager

Hoe je het went of keert , een erkende onderhouds-bedrijf keurt de blusser(s) niet goed.

fijn weekend,

brian v
    Bijdrager

OK,

Dat antwoordt wou/hoopte ik te horen/zien.
    Simpel en Duidelijk.Het ging mij namelijk niet om het gebruik of toepassen van de blussers
    Maar om het laten keuren ervan.Dus met andere woorden of het de moeite waard is om ze ter keuring aan te bieden bij een REOB gecertificeerd bedrijf.Heeft geen nut als ze toch worden afgekeurd.

Moderator

Hoe je het went of keert , een erkende onderhouds-bedrijf keurt de blusser(s) niet goed.

Waarop worden ze afgekeurd dan? :)

kruislijst
    Bijdrager

Op basis van onkunde vrees ik.

Moderator

waar zit de LIKE knop hier? :) :D

Moderator

@Brain
    Om welke blussers gaat het, zijn ze Tüv gekeurd ofzo? Iets waaruit je kunt opmaken dat ze in Duitsland wel effectief werken? Een brand heeft geen nationaliteit.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.