Brandpreventieforum Forums Bouw dubbel doordraaiende brandwerende deuren toegestaan?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #1225 |

Geachte forumleden,

Ik begeleid de bouw van een schoolgebouw. De architect heeft in de brandscheidingen (WBDBO 30 min) dubbele doordraaiende deuren getekend, met Alprokon 30 min. brandwerende deurnaalden en afsluitstrippen in stijlen en bovendorpels. De afdeling Brandpreventie Zuid Holland Holands Midden, staat dit echter niet toe. Ik heb vele scholen gebouwd in den lande en daarbij heb ik nooit eerder opmerkingen gekregen op de hierboven omschreven dubbele doordraaiende deuren.

De aluminium deurnaalden van ALprokon zijn getest en voldoen aan de eisen. Ik vraag me nu af, waarom een compartiment of vluchtweg niet afgesloten mag worden met een dubbel doordraaiende deur, die voorzien is van deugdelijke brandwerende deurnaalden en afsluitende profielen.
    Heeft het wellicht iets te maken met het opschuimende materiaal dat er in verwerkt zit?

Wie kan mij inzicht geven in de beweegredenen om deze deurconstructie niet toe te staan?

Bij voorbaat dank.

Alex Bierman
    (Van Der Kooij & Zwemer, bouwmanagement en advies)

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Is de gehele constructie door Alpronkon getest of is alleen het profiel getest… :roll: Er zit een EN norm (1634 serie) aan te komen waar een rookscheiding ook met relatief koude rook getest moet worden. Het is de vraag of Alpronkonprofielen daaraan kunnen gaan voldoen.

Bij een test conform NEN6069 (artikel A.6.2.5) is er een bepaalde overdruk aanwezig in de oven. Hoe ga je zorgen met dubbele doorslaande deuren dat je nog voldoet aan artikel A.6.5.1 (o.a. de derde bullit)?

Volgens mij kan Alpronkon dat nooit zeggen dat een deur voldoet want dat is afhankelijk van de zelfsluitende voorziening die je monteerd. Deze moet de deur precies in het midden houden, zonder enige afwijking van betekenis. Zelfs als Alpronkon dat met borsteltjes oplost kan je als nog je openingskaliber erdoorheen steken dus voldoe je feitelijk niet aan de norm. Hoe ga je om met het afslijten van de borsteltjes tijdens gebruik. Als je er doorheen kunt kijken is de rookwerendheid 0 minuten (brandscheiding is per definitie ook een rookscheiding)

alex bierman
    Bijdrager
    Post count: 2

Beste Palmpje,

VOlgens de website van Alprokon zijn hun profielen getest volgens de nieuwe norm NEN EN 1634-1. Ook de bouwkundige aansluitingen en deuren zijn hierin meegenomen. Ze testen de deuren in de meest ongunstige setting.
    De dubbel doordraaiende deuren zijn voorzien van vloerveren, die de deuren dichttrekken, een heel veel voorkomende situatie.

Ik heb deze vraag ook gesteld op het forum van http://www.bwtinfo.nl en daar wordt, weliswaar, een respondent geantwoord dat deze deurconstructie in zijn gemeente (niet nader genoemd) wel toegelaten wordt zelfs tot WBDBO 60 min.

Met vriendelijke groet,

Alex Bierman

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Beste Palmpje,

VOlgens de website van Alprokon zijn hun profielen getest volgens de nieuwe norm NEN EN 1634-1. Ook de bouwkundige aansluitingen en deuren zijn hierin meegenomen. Ze testen de deuren in de meest ongunstige setting.
    De dubbel doordraaiende deuren zijn voorzien van vloerveren, die de deuren dichttrekken, een heel veel voorkomende situatie.

Ik heb deze vraag ook gesteld op het forum van http://www.bwtinfo.nl en daar wordt, weliswaar, een respondent geantwoord dat deze deurconstructie in zijn gemeente (niet nader genoemd) wel toegelaten wordt zelfs tot weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag 60 min.

Met vriendelijke groet,

Alex Bierman

Brand is ook het probleem niet. Het profiel zal best wel opschuimen en dicht houden. Als je dan ook een vloerpot neemt waarvoor je 25 kg druk nodig hebt om de deur open te krijgen dan zal het best wel werken… :wink: Volgens mij is het probleem met dit soort geneuzel dat je op termijn gewoon niet rookdicht bent. De meeste mensen gaan nog steeds dood door rook en niet door vuur. In hun folder op de site wijden ze twee regels aan NEN-1634-3…

Hoeveel vloerpotten op scholen blijven onder het intense gebruik precies in het midden sluiten met dezelfde veerkracht als bij het aanbrengen… :roll:

Belangrijke plaats? Rookwering is een wettelijke eis voor een brandscheiding van een brandcompartiment… :wink:

Zou de profielen en de uitvoering van pendel deuren ook na een jaar gebruik nog voldoen aan de EN 1634-3… :wink: :roll:

Misschien moet je eens de testen opvragen van de brandtesten van de toegepaste deuren… :wink:

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Beste Alex,

Het is altijd de constructie die de brandwerendheid maakt. De Alprokon naalden zijn getest in een bepaalde configuratie die combinatie levert de brandwerendheid.

Als je 250 km/h banden hebt getest op een "Lambo" is het de combinatie die die snelheid heeft behaald.

Schroef je die banden onder een "Dacia Logan" dan snapt iedereen waarom die 250 km/h niet wordt gehaald.
    Dit is oo zo met brand- en rookwerende materialen.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.