Brandpreventieforum Forums Brandweer Overig droge blusleidingen versus brandweerlift

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 222
    #432 |

Kan iemand mij vertellen/tippen waar ik iets kan vinden over de afstand van een brandweerlift tot aansluitpunt droge stijgleiding? Deze voorzieningen moeten beiden in een pand waar ik mee bezig ben.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

bouwbesluit
    artikel 2.185
    artikel 2.192

ff combineren 8)

jano
    Bijdrager

bouwbesluit
    artikel 2.185
    artikel 2.192

ff combineren 8)

Deze artikelen had ik er ook al bijgehad. Het plan voldoet daaraan. De situatie die ik voor me heb liggen is: brw.lift en het aansluitpunt van de droge stijgleiding zit op ± 45 meter. Ik vindt de situatie verre van ideaal.

toelichting 2.184 (eerste gedeelte):
    Met dit artikel wordt beoogd de brandweer in staat te stellen in geval van brand langs veilige weg de hoger gelegen verdiepingen van een gebouw te bereiken. Het oogmerk is dat de brandweer deze kan doorzoeken naar achtergebleven personen en een beginnende brand bestrijden met materieel dat met de lift is aangevoerd. Hiertoe is de aanwezigheid van een brandweerlift verplicht gesteld.

toelichting 2.185 (eerste gedeelte).
    Dit artikel heeft als doel te voorkomen dat de brandweer te grote afstanden moet overbruggen om met geredde mensen een veilige plek te kunnen bereiken of met het gangbare materieel een beginnende brand te blussen. Wat het laatste betreft kan men bijvoorbeeld denken aan praktische beperkingen die zijn gesteld aan het aantal aan elkaar te koppelen brandslangen.

De filosofie van dit artikel is een snelle repressieve brandweerinzet in het pand, zonder dat daarbij gesleept moet worden met slangen e.d. Ik vindt dit tot nu toe een gemis in het BB. Het bouwplan wat ik voor me heb liggen voldoet vlgs mij, maar ik heb er toch geen lekker gevoel bij.

petert
    Bijdrager
    Post count: 196

Wanneer iets voldoet, heb je volgens mij geen keus, ook al heb je er geen goed gevoel bij.

harry
    Bijdrager
    Post count: 5

Droge stijgleidingen zijn meestal gesitueerd naast een trappenhuis, aangezien dit veelal de aanvalsweg is voor de brandweer. Dat er een brandweerlift in het gebouw is(komt), is mooi. Dat een (brandweer)lift ook vaak in de buurt van een trappenhuis geprojecteerd is, is nog mooier. Als dit niet zo is dan heb je pech, maar………

Jij bent de deskundige en wat weerhoud jou ervan om vanuit repressief oogpunt een motivatie te maken waarin jij bepaald, dat je de droge stijgleiding op een andere lokatie wil hebben. Dit kan zorgen voor een snellere inzet, minder slachtoffers en resulteerd ook nog in minder schade van het gebouw/interieur.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Net wat hierboven ook al staat, wanneer het bouwbesluit plaatsing-eisen geeft kun je motiveren wat je wilt, je zult het toch moeten toestaan wanneer het op die manier gemaakt wordt.

da’s de wet nou eenmaal…

Moderator

Net wat hierboven ook al staat, wanneer het bouwbesluit plaatsing-eisen geeft kun je motiveren wat je wilt, je zult het toch moeten toestaan wanneer het op die manier gemaakt wordt.

da’s de wet nou eenmaal…

Je kunt natuurlijk wel een motivatie geven, maar die kan alleen de status van niet bindend advies hebben.

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Droge stijgleidingen zijn meestal gesitueerd naast een trappenhuis, aangezien dit veelal de aanvalsweg is voor de brandweer. Dat er een brandweerlift in het gebouw is(komt), is mooi. Dat een (brandweer)lift ook vaak in de buurt van een trappenhuis geprojecteerd is, is nog mooier. Als dit niet zo is dan heb je pech, maar………

Jij bent de deskundige en wat weerhoud jou ervan om vanuit repressief oogpunt een motivatie te maken waarin jij bepaald, dat je de droge stijgleiding op een andere lokatie wil hebben. Dit kan zorgen voor een snellere inzet, minder slachtoffers en resulteerd ook nog in minder schade van het gebouw/interieur.

Tja, dat is het probleem van veel brandweermensen. Die hebben een veiligheidsgevoel wat vele malen hoger ligt dan dat van de wetgever… :lol:

jano
    Bijdrager

Tja, dat is het probleem van veel brandweermensen. Die hebben een veiligheidsgevoel wat vele malen hoger ligt dan dat van de wetgever… :lol:

Bedankt mensen. Ik denk dat ik maar moet motiveren waarom ik het anders wil. bedankt en tot het volgende dilemma.

Moderator

Wat overigens niet wil zeggen dat het gevoel minder realistisch is dan het eisenpakket… Misschien zouden gewoon meer mensen zo’n gevoel moeten hebben, en niet ‘alleen maar de wet volgen’.

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Wat overigens niet wil zeggen dat het gevoel minder realistisch is dan het eisenpakket… Misschien zouden gewoon meer mensen zo’n gevoel moeten hebben, en niet ‘alleen maar de wet volgen’.

Gebeuren er zulke verschrikkelijke ongelukken dan in Nederland?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.