Brandpreventieforum Forums Overige brandbeveiliging installatie’s Droge Blusleiding in de grond

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #1805 |

Goedendag,

Ik moet voor een project een DBL van 60 meter langs de gevel maken. Van af de straatkant tot aan de nooddeur halverwege de school. Voorzien van 2 gevelkasten.

Nou is mijn vraag heeft er iemand ervaring met deze situatie? Mag ik klem koppeling (Vitaulic) gebruiken of moet het schroefdraad zijn?
    Er zal een aftap mogelijk gemaakt moeten worden wat moet ik me daarbij voorstellen? Ik denk ook dat de leiding beschermt moet worden kan dat met verf of moet dat een soort lint/tape zijn?

Wie kan mij hierbij helpen.

Alvast bedankt.

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Chris, een blusleiding moet voldoen aan de NEN 1594, ik weet zo ook niet wat daarin geregeld is mbt koppelingen en bescherming maar daar is het wel terug te vinden denk ik.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

een blusleiding moet voldoen aan de NEN 1594

Waar staat dat? Een droge blusleiding noodzakelijk op basis van het BB moet aan bepaalde artikelen van de 1594 voldoen. Deze drogeblusleiding is gemaakt om de inzet diepte van de brandweer te beperkten, de 1594 is in deze situatie niet automatisch van toepassing. Handig is wel zoals Johan aangeeft te kijken naar de eisen zoals gesteld in de 1594.

De materialen dienen geschikt te zijn voor het toepassingsgebied,stalen leidingen met Vitaulic koppelingen zijn niet echt handig onder de grond. Bovengronds is dit een goede oplossingen. Als vuistgegel kan je hanteren: materialen die geschikt zijn voor sprinklerinstallaties (leidingen en koppelingen) zijn toepasbaar voor een blusleiding.

Er zal een aftap mogelijk gemaakt moeten worden wat moet ik me daarbij voorstellen?

Een kraantje (kogelafsluiter) om het water uit de leiding te kunnen laten lopen na het gebruik.

Ik denk ook dat de leiding beschermt moet worden kan dat met verf of moet dat een soort lint/tape zijn?

Waar wil je de leiding tegen beschermen?

jasper abelman
    Bijdrager
    Post count: 79

Ik begrijp wat je bedoeld en de bovenstaande voorbeelden kunnen verkeerd uitpakken. Er wordt toch wel heel luchtig gedacht over de aanleg van een blusleiding.

Ik zal kort en krachtig wat eisen uit de NEN 1594 noemen.
    * De leiding dient doelmatig beschermt te zijn tegen corrosie
    * De leiding dient een diameter te hebben van tenminste 82 mm
    * De leiding moet geaard zijn (NEN1010)
    * Een horizontale leiding meot onder afschot liggen om geheel leeg te kunnen lopen.
    * De leiding dient tenminste 60 min brandwerendheid te hebben.
    * Wanneer de leiding niet door bijvoorbeeld de voedingsaansluiting geheel leeg kan lopen moet er een aftapkraan zijn.
    * Deze kraan is verzegeld in gesloten toestand. (zie dit als een blinddop)
    * De voedingsaansluiting is ondergbracht in een kast of voorzien van een slot met standaard sleutel.
    * Er dient een picto op de eventuele kast en boven de leiding te zitten van 300 bij 400 mm.
    * De leiding wordt jaarlijks visueel gecontroleerd en bij nieuwbouw / verbouw en 1x per 5 jaar op 24 bar beproefd.
    * Enz. (dit zijn nog niet alle eisen)

Je mag best de victaulic koppelingen gebruiken. Maar let dan op de druk die bij de beproeving gebruikt wordt. Deze koppelingen zijn bestand tegen een temperatuur van 250 graden. Een brandwerendheid van 60 minuten wordt dus alstig wanneer deze leiding door een brandcompartiment heen loopt.
    De vuistregel dat de sprinklercomponenten ook gebruikt kunnen worden een dorge blusleiding lijkt mij niet echt geloofwaardig gezien de criteria van de NEN1594.

Wil je meer weten stuur dan maar een prive bericht

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.