Brandpreventieforum Forums Overige brandbeveiliging installatie’s Droge blusleiding bij grote penetratiediepte

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950
    #48834 |

Droge blusleidingen zijn vanuit het bouwbesluit vereist bij gebouwen met een verblijfsvloer boven de 20 meter.

Verder staat er in zowel de toelichting van het bouwbesluit als in Handboek Brandbeveiligingsinstallates dat er bij een grote penetratiediepte ook een DBL vereist word.

In de toelichting staat:

Tot nu toe waren droge blusleidingen alleen voorgeschreven bij gebouwen met een vloer hoger dan 20 m (verticale blusleidingen). In de ministeriële regeling bij dit besluit kunnen voortaan voorschriften worden gegeven voor zulke leidingen in diepe gebouwen (horizontale blusleidingen). Ook in dergelijke gebouwen kan zo’n blusleiding namelijk nodig zijn om een brand te kunnen bestrijden.

En in Handboek Brandbeveiligingsinstallates staat zelfs specifiek dat in de regeling staat vernoemd, dat bij een penetratiediepte van boven de 60 meter een DBL is vereist.

Ik kan alleen in de regeling bouwbesluit niets vinden. Zie ik iets over het hoofd?

1 user thanked author for this post.
    emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Het antwoord gevonden via een tip op twitter.

Het zou er in komen, maar dit is niet gebeurt.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2259

Zit je niet bij het verkeerde artikel ook te kijken? Ik denk dat je eerder iets zult vinden onder het volgende artikel ‘bluswatervoorziening’, omdat dat meer een algemeen verhaal is. Wanneer je op meer dan 40 mtr van een hydrant zit, zul je zelf iets moeten gaan verzinnen op je terrein. Dat kan natuurlijk wel een droge blusleiding zijn, maar er zijn ook andere oplossingen voor.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.