Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Driftcompensatie en nominale staat

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 4
    #2262 |

Geachte forumlezers,

Een korte vraag:
    Er zijn melders te krijgen met driftcompensatie (puntmelders, ASD systemen). Is dit niet in strijd met de nominale staat van een brandmeldinstallatie?

Groeten,
    Jan Maarten

albert van den hoek
    Bijdrager
    Post count: 27

Help wat zijn melders met driftcompensatie? Ik kan je zo geen antwoord geven.

Albert

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Jan Maarten,

Als dit verloop onbeperkt zou zijn, dan loop je dat gevaar, maar met de huidige generatie valt dit wel mee.
    Ik denk dat dat wel voorkomen wordt in de software/electronica, ik kan me niet voorstellen dat ze zonder deze beveiliging door de EN54 keur komen. Als de waarden te ver verlopen zal er een storing worden aangegeven.

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180

Een ‘Drift compensatie’ verzekerd een alarmgevoeligheidsdrempel voor perioden tussen de onderhoudsintervallen.

Hierdoor kan de gebruiker onderhoudstijd uitsparen door de tijd voor het reinigen van de dedectorkamer te verlengen en ondertussen het risico van ongewenste alarmen te minimaliseren.

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

Jan Maarten,

Als deze melders een EN54 keurmerk hebben, dat zal dit geen nadelige gevolgen hebben.
    De systeembeschikbaarheid mag eveneens niet negatief worden beïnvloed en wordt van tevoren door de eisende partij vastgesteld. Indien je twijfels hebt kan je de gewenste productcertificaten bij het betreffende branddetectiebedrijf opvragen.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.