Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Draadloze melders volgens NEN 2535

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #1244 |

Wij zitten in een oud Fort genaamd FORT DE HEL. Om aan de brandeisen te voldoen moeten wij een brandmeld installatie plaatsen volgens NEN 2535

Omdat kabels niet mooi zijn vroeg ik me af of het al mogelijk is om gedeeltelijk of geheel draadloze detectie en sirenes te plaatsen

Is er een bedrijf die ons kan helpen draadloos/gewoon

Frank Kastelein
    0623386317
    info@fortdehel.nl
    http://www.fortdehel.nl kijk bij 3D voor de binnen lokatie

[mod=Emiel van Rossum]Ik heb de drie andere onderwerpen die jij dubbel had aangemaakt, verwijderd. Dit soort acties worden niet gewaardeerd, er word ook antwoord gegeven op een vraag als deze 1 keer op het forum geplaatst is.[/mod]

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

In de huidige NEN 2535 is nog niet voorzien in draadloze melders, in de opvolger van de huidige norm zal hier wel in worden voorzien. Belangrijkste probleem tot nu toe is dat er nog geen AoC 1 keur voor de draadloze componenten is.

Toch worden dit soort systemen wel toegepast, o.a profibas (failliet) en Siemens hebben dit soort systeem. Hierbij is er meestal alleen sprake van draadloze rookmelders, nevenindicatoren en slowhoops zijn vaak nog bekabeld. Wat is het probleem van bekabeling? je hebt nu toch ook al kabels voor verlichting e.d?

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

(…)

Toch worden dit soort systemen wel toegepast, o.a profibas (failliet) en Siemens hebben dit soort systeem. Hierbij is er meestal alleen sprake van draadloze rookmelders, nevenindicatoren en slowhoops zijn vaak nog bekabeld. Wat is het probleem van bekabeling? je hebt nu toch ook al kabels voor verlichting e.d?

$$$$$$ :wink:

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

$$, dat is geld van een bananenrepubliek, dat niet heel veel waard is, je bedoeld zeker € €?

Met zo’n naam moet je als bezoekers natuurlijk al je bedenkingen hebben.

Alle gekheid op een stokje, ik denk dat als de detectie permanent is, je momenteel moet kiezen voor een bedraad systeem. Een goed branddetectiebedrijf moet je de boodschap meegeven om aan het karakter van het gebouw te denken. Hierbij moet je dus niet automatisch voor de goedkoopst aanbieder kiezen.

succes

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Misschien kan lijndetectie (beamers) worden toegepast, deze is wel te certificeren en wordt op/aan de wand geplaatst. mogelijk dat dan de bedrading makkelijker weg te werken is en kosmetisch een betere oplossing wordt gevonden.

palmpie
    Bijdrager

$$, dat is geld van een bananenrepubliek, dat niet heel veel waard is, je bedoeld zeker €?

Met zo’n naam moet je als bezoekers natuurlijk al je bedenkingen hebben.

Alle gekheid op een stokje, ik denk dat als de detectie permanent is, je momenteel moet kiezen voor een bedraad systeem. Een goed branddetectiebedrijf moet je de boodschap meegeven om aan het karakter van het gebouw te denken. Hierbij moet je dus niet automatisch voor de goedkoopst aanbieder kiezen.

succes

Nog geen toetsenbord met € teken… :lol:

palmpie
    Bijdrager

In de huidige NEN 2535 is nog niet voorzien in draadloze melders, in de opvolger van de huidige norm zal hier wel in worden voorzien. Belangrijkste probleem tot nu toe is dat er nog geen AoC 1 keur voor de draadloze componenten is.

Waar is dit terug te vinden op de site van het CCV? :?:

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Naast bovengenoemde aspecten is er nog een belangrijk punt waar rekening mee gehouden moet worden.
    Draadloze componenten betrekken de voeding uit een batterij, aangezien deze met enige regelmaat vervangen moeten worden en dat dit uitgevoerd moet worden door het erkende branddetectiebedrijf (of erkende onderhoudsbedrijf) moet je dus rekenen op een fors duurder onderhoudscontract gedurende de levensduur van de brandmeldinstallatie (10 jaar).
    Ook is het een misverstand om te veronderstellen dat -wegens het onbreken van leidingaanleg- een draadloos systeem (veel) goedkoper is. Ook is nagenoeg onmogelijk om de luidalarm ontruimingsalarminstallatie draadloos uit te voeren wegens het forse energieverbruik. In dat geval zou dus alsnog functiebehoudende bekabeling aangebracht moeten worden.
    Een ander aspect is het bereik van de draadloze componenten: Ik kan me voorstellen dat het gebouw is voorzien dikke muren en plafonds. (fort) De zendafstand van de componenten loopt hierdoor terug, waardoor je verhoudingsgewijs veel ontvangers/repeaters zult moeten plaatsen.(deze moeten overigens ook worden bekabeld).

Naast puntmelders en de hierboven eerder genoemde lineaire rookmelders(beams) is er wellicht de mogelijkheid van aspiratiedetectie om het karakter van het gebouw niet te veel aan te tasten.

J. Nieuwland

paulw
    Bijdrager
    Post count: 7

In oktober 2009 is de nieuwe 2535 uitgekomen waarmee je dus ook draadloze melders zou mogen toepassen (hoewel deze nog niet in het Gebruiksbesluit staat).

Weet iemand of er inmiddels fabrikaten zijn die deze melders hebben die voorzien is van een AoC 1 keur?

Mvg, Paul Wijnstra

jos vroon
    Bijdrager
    Post count: 106

In oktober 2009 is de nieuwe 2535 uitgekomen waarmee je dus ook draadloze melders zou mogen toepassen (hoewel deze nog niet in het Gebruiksbesluit staat).

Weet iemand of er inmiddels fabrikaten zijn die deze melders hebben die voorzien is van een AoC 1 keur?

Mvg, Paul Wijnstra

Uw antwoord is nuttig ware het niet dat de vraag en alle overige antwoorden uit januari stammen. Ver voor de tijd van de nieuwe NEN2535.
    Ik vrees dat dit ford allang is voorzien van een vorm van beveiliging.

Om antwoord op uw vraag te geven. Apollo heeft apparatuur in de Expander reeks die voorzien zijn van een LPCB keuring.
    Of deze keuring zal voldoen zoals in de NEN wordt aangegeven moet ik nog controleren.
    Een opmerking die geld voor de meeste fabrikaten.

noot:
    Apollo is leverancier van rookmelders die door meerdere leveranciers van detectiesystemen worden gevoerd.

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

…en daar komt bij de NEN 2535 nog niet is aangestuurd via het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken en formeel dus welliswaar als norm uitgegeven is, maar nog geen rechtsstatus heeft.

Nee, volgens mij zijn er nog geen AoC 1 goedgekeurde melders (slecht economisch tij, dus testen bij een onafhankelijke instelling kost geld (en misschien voldoen de melders dus ook wel niet en zijn ze daarom nog niet goedgekeurd, who know’s???).

kj van der nar
    Bijdrager
    Post count: 10

Hoe staat het hier nu mee? We zijn inmiddels bijna een jaar verder. Mogen nu draadloze (rook)melders ‘officieel’ toegepast worden of nog steeds niet? Het zou mij een boel hazzle (en geld) schelen nl.

j. nieuwland
    Bijdrager

De NEN2535:2009(+C1:2010) mag worden toegepast. Dit houdt in dat draadloze (rook)melders mogen worden toegepast.
    Al vraag ik met af of het je inderdaad een boel hassle en geld zal schelen, toepassen creeert vermoelijk nieuwe hassle.

J. Nieuwland

kj van der nar
    Bijdrager
    Post count: 10

Want? Is het toepassen dan zoveel lastiger?

j. nieuwland
    Bijdrager

Want? Is het toepassen dan zoveel lastiger?

De melders moeten goedgekeurd zijn, hoe ga je nevenindicatoren aansturen, komt je uit met het zend/ontvangstbereik, moet de ontvanger ook extern gevoed worden (EN54 voeding + aparte eindgroep), opletten met groepenindeling bij toepassen van meerdere rookmelders op één ontvanger. Dit is zo een greep van mogelijke problemen die me zo te binnen schieten maar deels wel afhankelijk van het fabrikaat apparatuur.

J. Nieuwland

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.