Brandpreventieforum Forums Bouw Dorgard

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 6
    #297 |

Iemand bekend met dit systeem. En zo ja hoe gaan we hier mee om. Klik op onderstaande link:

http://www.safety-control.nl/cms/index. … &Itemid=83

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Voldoet aan BS EN 1155 en wordt door de brandweer geaccepteerd

Dus ja, je hebt weinig keus meer ;)

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Hij werkt dus op het geluid van de OAI… Dus voldoet niet aan het BB… Deur gaat niet automatisch dicht op dicht op rook. :evil:

Als ik ze tegen zou komen mogen ze hem gelijk van de deur af schroeven! :twisted: :twisted: :twisted:

tantaman
    Bijdrager
    Post count: 92

Bij deze laatste opmerking sluit ik me aan.
    In het pakket met meegeleverde optische melder is een vaste voeding niet noodzakelijk. Ook dat is strijdig met de regels.

palmpie
    Bijdrager

Hoezo kromtrekken van de deur….

http://www.dorgard.com/dorgardsentrysystem.asp

wopske dwdf-f
    Bijdrager
    Post count: 91

@ Palmpie

Dus voldoet niet aan het BB…

Waar staat in het Bouwbesluit dat het werken op het geluid van een OAI niet is toegestaan? Waar staat uberhaupt iets over een OAI in het BB?

@ Tantaman

In het pakket met meegeleverde optische melder is een vaste voeding niet noodzakelijk. Ook dat is strijdig met de regels.

Waar wordt geregeld wat voor ‘voeding’ noodzakelijk is voor rookmelders bij een deurvastzetinrichtingen? Volgens mij nergens… er zijn alleen richtlijnen…

Als we het nu praktisch gaan bekijken. Moeten we dan constateren dat met dit systeem een (relatief goedkope) oplossing is gevonden voor het openhouden van deuren (langer dan voor verkeer noodzakelijk)? Dan is dat toch een grote vooruitgang t.o.v. alle kegjes.

tantaman
    Bijdrager
    Post count: 92

Voor wat betreft de voeding van die rookmelder heb je deels gelijk.

In het boek Brandbeveiligingsinstallaties pag 105 wordt enerzijds verwezen naar de NEN2535 deel C.
    En op pagina 106 wordt aangegeven dat de voedingsspanning van een deurvastzetinrichting in principe 24 volt gelijkspanning moet zijn.

NEN2535 bijlage C geeft aan dat een rookmelder moet voldoen aan de NEN-EN 54-7. In die norm zijn geen batterijgevoedde en draadloze rookmelders opgenomen.

Verder staat er dat aan de energievoorziening van een deurvastzetinrichting geen speciale eisen worden gesteld omdat bij het ontbreken van de spanning de deur toch zal sluiten.

Ik ben benieuwd hoe dat bij dit systeem geregeld is.

Verder sluit ik me bij je aan dat dit al vele malen beter is dan de keggen, wiggen en zelfs kettingen die we dagelijks tegemkomen.

wopske dwdf-f
    Bijdrager
    Post count: 91

De verwijzing naar het boek ‘Brandbeveiligingsinstallaties’ van de NVBR is terecht. Deze is in de huidige MBV aangestuurd in de toelichting op bijlage 4, artikel 1, tweede lid.

Zoals je aangeeft zal het systeem dus niet aan deze wetstekst kunnen voldoen. Wel voldoet het volgens eigen zeggen aan de EN 1155 , deze norm wordt volgens mij echter nergens aangestuurd in de Nederlandse regelgeving. Maar, wat staat er in deze EN1155? Iemand een idee?

http://www2.nen.nl/nen/servlet/dispatch … erzoek_shp

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

De BS EN 1155 is een engelse norm, ziehier

http://www.standardsdirect.org/standard … _8663.html

Hier vind je de Nederlandse versie, de NEN-EN 1155

http://www2.nen.nl/nen/servlet/dispatch … erzoek_shp

Waarschijnlijk een Europese norm die per land aan de situatie wordt aangepast. Helaas niet aangestuurd door enige nederlandse wetgeving, dus alleen op basis van gelijkwaardigheid te accepteren. De tekst op de site is een rechtstreekse vertaling van de Engelse site (http://www.dorgard.com), en hoeft dus absoluut niet op Nederland van toepassing te zijn.

Verder nog: Je bent hier wel bezig met iets wat gelijkwaardigheid moet veroorzaken in het kader van het Bouwbesluit (modificatie van een deur in een brandwerende scheiding), dus de eerdere verwijzing naar het bouwbesluit is niet geheel onterecht. Ten slotte vindt je (als voorbeeld) kleefmagneten ook nergens terug, maar heb je ze wel graag op tekening en in je PvE staan.

edit: Ik ben nu aan het bellen met dat bedrijf, of ze me een kopietje kunnen sturen van het certificaat waaruit blijkt dat ze aan de norm voldoen… Ik houdt jullie op de hoogte

palmpie
    Bijdrager

@ Palmpie

Dus voldoet niet aan het BB…

Waar staat in het Bouwbesluit dat het werken op het geluid van een OAI niet is toegestaan? Waar staat uberhaupt iets over een OAI in het BB?

@ Tantaman

Waar wordt geregeld wat voor ‘voeding’ noodzakelijk is voor rookmelders bij een deurvastzetinrichtingen? Volgens mij nergens… er zijn alleen richtlijnen…

Als we het nu praktisch gaan bekijken. Moeten we dan constateren dat met dit systeem een (relatief goedkope) oplossing is gevonden voor het openhouden van deuren (langer dan voor verkeer noodzakelijk)? Dan is dat toch een grote vooruitgang t.o.v. alle kegjes.

Er staat inderdaad niets over geluid in het bouwbesluit. Er staat wel dat een rookscheiding zelfsluitend moet zijn. Dit impliceerd dat als er rook bij die scheiding komt deze dicht moet zijn, ongeacht menselijk handelen. :wink:
    Bij panden is het gebruikelijk dat de OAI niet gaat lopen op een automatische melding ivm de vele loze meldingen. Daarnaast zou je een gedeeltelijke bewaking moeten hebben + de rookmelder mag dan niet meer dan 3 meter bij de deur verwijderd zijn + de rookmelder mag niet voorbij de eerste deur vanaf de scheiding geplaatst zijn. Als je dit niet hebt (bijvoorbeeld niet automatische bewaking wat je hebt in kantoren tot 50 meter hoogte, dus geen enkel kantoor tegenwoordig heeft nog automatische melders) kan er in de buurt van de scheiding brand ontstaan en voldoe je niet meer aan de eisen voor een rookscheiding. :roll: :wink:

Dus als je dit wilt toepassen zal je minstens een BMI met gedeeltelijke bewaking moeten hebben + directe aansturing van de OAI op een automatische melder + de projectering van de automatische melders zal goed bekeken moeten worden…. :wink:

Als je trouwens toch een (moderne) BMI hebt…. is het dan ook nog zo duur om een standaard kleefmagneet aan te leggen…. :?: :wink:

En als je geen BMI met automatische melders hebt…. wat is dan goedkoper…. een komplete kleefmagneetset a 600 euro installeren of een BMI met automatische melders installeren + een dorma…. :D :D :lol:

Voor draadloze melders verwijs ik je naar de komende EN54-25. Zolang er nog geen duidelijkheid over deze norm is zou ik ze alleen toestaan als er echt geen andere oplossing is (bijv bij monumenten). Alle andere problemen zijn geld problemen :wink: :lol:

Plus het is idd een gelijkwaardigheid voor het BB zelfsluitende deur dus de gebruiker mag de gemeente overtuigen waarom het wel kan (en niet andersom dat de gemeente moet aangeven waarom het niet kan :wink: )

Dussss als ik ze tegen kom gaan ze er nog steeds af en of ze nu echt zo goedkoop zijn als je ze op de juiste manier wil toepassen… :D :D :D

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Ik dacht in hun documentatie gelezen te hebben dat je bij zo’n ding een rookmelder in het pakket meegeleverd krijgt. Op die manier heb je bij elke deur een sturing.

Probleempje is alleen dat het dan slechts enkelzijdig werkt. op RC-scheidingen moet het dubbelzijdig gaan. Verder moet je die rookmelders op de goede plek aanbrengen, hoe ga je dat controleren? Het tooltje zelf kan wel losspringen bij 0-spanning, maar geeft die rookmelder ook een signaal wanneer de batterij leeg is? En wie garandeert dat die batterij dan vervangen wordt?

Ik denk niet dat dit gelijkwaardig kan zijn aan een gekoppeld aangestuurd kleefmagnetensysteem. Daarom wilde ik ook graag dat testrapport hebben, om te zien of de certificering alleen het onderdeel op de deur betreft, of de hele constructie van melders, ontvangers enzovoorts.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.