Brandpreventieforum Forums Bouw DORGARD

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 8
    #2857 |

Heeft er iemand ervaring met de DORGARD, het is in mijn ogen een mooi systeem en een goed alternatief voor de wig of het haakje bij deuren in een brandscheiding maar het schijnt niet door elke brandweer regio geaccepteerd te worden. Het is een deur vasthouder die de deur loslaat bij het horen van de ontruimings-installatie. :?:

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Een wig of een haakje is geen oplossing voor een deur in een inwendige brandwerende scheidingsconstructie.

Een Dorgard is dan een betere optie.

Echter een in vergelijking met bijvoorbeeld kleefmagneten zijn er wat minpunten:
    Dorgard reageert op ontruimingsalarmeringssignaal. Als deze niet ‘gehoord’ wordt sluit het niet
    Dorgard (system X acoustic) is niet fail save uitgevoerd (valt niet dicht bij spanningsuitval of storing brandmeldcentrale)

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 171

De Dorgard is inderdaad een betere optie dan een wig, maar zoals Kruislijst al aangeeft zijn er behoorlijk wat minpunten. Het grootste risico is misschien nog wel de "schijnveiligheid". Je rekent er op dat het werkt, maar in geval van een calamiteit werkt het toch niet.

X never ever marks the spot

paul lamberts
    Bijdrager
    Post count: 5

de Dorgard is een goed alternatief als je slecht kunt bekabelen. Overigens is er een hardware aansluiting mogelijk die voldoet aan de eisen. (sluiten bij storing / spanningsuitval BMC>) "Trigger: fire and fault relays of fire alarm panels compliant with BS 5839–3."

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

de Dorgard is een goed alternatief als je slecht kunt bekabelen. Overigens is er een hardware aansluiting mogelijk die voldoet aan de eisen.

Ik had toch het idee dat TS een System X acoustic voor ogen had

Bijdrager

Kijk, hidat lijkt er al wat meer op. Het System X accoustic systeem neemt (indien bedraad uitgevoerd) al wat bezwaren weg. Blijft de vraag wat er gebeurd als het signaal weg valt, of de batterijen leeg zijn…

pieter witteman
    Bijdrager

Bedankt voor de reacties, voor de duidelijkheid we hebben het niet over System X maar de stand allone versie. Deze is op zichzelf wel fail save, hij lost de deur bij storingen ook test hij zichzelf 1xper week. Volgens mij is het probleem voor de certificering het ontsluiten bij storingen van de BMI de doregard ontsluit dan niet automatisch. Ik vraag me af wat het risico dan is bij stroomuitval is het toch niet van belang dat de deur dichtgaat?

Bijdrager

Bedankt voor de reacties, voor de duidelijkheid we hebben het niet over System X maar de stand allone versie. Deze is op zichzelf wel fail save, hij lost de deur bij storingen ook test hij zichzelf 1xper week. Volgens mij is het probleem voor de certificering het ontsluiten bij storingen van de BMI de doregard ontsluit dan niet automatisch. Ik vraag me af wat het risico dan is bij stroomuitval is het toch niet van belang dat de deur dichtgaat?

Het probleem bij certificering is meer het feit dat het apparaatje nergens aan voldoet. En wie garandeert dat je het benodigde geluidsniveau in de ruimte haalt? De Dorgard wordt vrij gegeven als hij een geluidsniveau boven de 65 dB(A) komt. Er zijn genoeg voorbeelden te noemen waar dit geluidsniveau niet wordt gehaald. Als de ontruiming uit of in storing staat werkt het niet meer. Bij uitval van de spanning (van het gebouw) is het niet van belang dat de deur dicht gaat, maar als de batterij leeg is, moet de deur toch echt dicht vallen. Ik zou er niet op (willen) vertrouwen als gebouweigenaar.

pieter witteman
    Bijdrager

Bij een gecertificeerde installatie wordt toch voldaan aan de 65dB(A), bij plaatsing kun je het testen en bij overstemming gaat de deur ook dicht. Als de batterij bijna leeg is geeft hij een signaal af zodat hij vervangen kan worden, als dat niet gebeurt en hij gaat leeg dan vervalt de spanning en gaat de deur dicht, hij kan dan ook niet meer vastgezet worden tot de batterij vervangen wordt.

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180

Beste Pieter, je gaat uit van een bemande situatie. Wat als er niemand is, dan is de compartimentering toch niet te realiseren? Daarnaast zou (zoals eerder door Kruisje Pietersen aangegeven) de installatie ook op uitschakelingen moeten schakelen.

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

pieter witteman
    Bijdrager

Bij elke storing van het apparaat ontkoppelt hij de deur waardoor deze sluit, dus ook als er niemand is.

pieter witteman
    Bijdrager

Ik begrijp nog steeds niet goed waarom er veel weerstand is tegen het gebruik.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Ik begrijp nog steeds niet goed waarom er veel weerstand is tegen het gebruik.

Misschien vanwege het volgende : Citaat bouwbesluit 2012:
    "Artikel 7.3. Vastzetten zelfsluitend constructieonderdeel
    Een zelfsluitend constructieonderdeel als bedoeld in artikel 6.26, eerste lid, mag niet in geopende stand zijn vastgezet tenzij het constructieonderdeel bij brand en bij rook door brand automatisch wordt losgelaten."

Artikel 6.26 lid 1: "Een beweegbaar constructieonderdeel in een inwendige scheidingsconstructie waarvoor een eis aan de weerstand tegen branddoorslag, weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag of weerstand tegen rookdoorgang geldt, is zelfsluitend."

Hier staat dus eigenlijk dat een deur bij brand en rook automatisch moet worden losgelaten.
    De DORGARD wordt aangestuurd met geluid – als ik de discussie tenminste goed heb gevolgd- en voldoet dus niet aan de primaire eis die het bouwbesluit hieraan geeft.

J. Nieuwland

pieter witteman
    Bijdrager

Hij wordt toch bij brand en rook automatisch losgelaten, ok hij wordt aangestuurt door de bmi via de ontruimingsinstallatie maar de kleefmagneet wordt toch ook aangestuurt door de bmi en niet rechtstreeks door brand of rook. :F:

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Hij wordt toch bij brand en rook automatisch losgelaten, ok hij wordt aangestuurt door de bmi via de ontruimingsinstallatie maar de kleefmagneet wordt toch ook aangestuurt door de bmi en niet rechtstreeks door brand of rook. :F:

Het is niet per definitie zo dat op een brandmeldcentrale ook altijd rookmelders zijn aangesloten. Ingeval van ‘niet-automatische’ bewaking worden dus alleen maar handbrandmelders aangesloten en deze reageren niet op rook ,dat mag duidelijk zijn. Ook bestaan brandmeldinstallaties die op last van verzekeraar zijn aangebracht en misschien geen ontruimingsalarminstallatie aanwezig is. Daarnaast is het niet altijd zo dat een ontruimingsalarminstallatie automatisch wordt aangestuurd door een brandmelding van een automatische brandmelder. Deze aansturing kan vertraagd zijn of zelfs alleen maar handbediend.

Ingeval van toepassing van een ‘deurvastzetinrichting’ is de normatieve bijlage C van de NEN2535 van toepassing. In lid e) staat het volgende: " bij het schakelen van deur-vastzetinrichtingen moet zich aan beide zijden van de desbetreffende deur(en) aan het plafond een rookmelder bevinden".

Kortom: een deur moet worden gestuurd direct of indirect door rookmelders en niet door geluid.

J. Nieuwland

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.