Brandpreventieforum Forums Jurisprudentie en wetgeving DoP verklaring of Produktcertificaten?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 3
    #2982 |

Kan iemand mij vertellen wat ik tegenwoordig verplicht ben aan te leveren aan een inspectie instelleing bij een oplevering van een systeem.
    De leveranciers geven tegenwoordig aan DoP verklaringen af te geven.
    Echter mijn inspectie instelling neemt hier geen genoegen mee en wil alleen produktcertificaten.

Wie geeft mij het juiste antwoordt? :?

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180

Beste Jeroen,

Los van een inspectie, moet er aantoonbaar gemaakt worden dat de juiste materialen zijn toegepast. Vanuit de NEN 2535 dienen voor de meeste producten die in een brandmeldinstallatie worden toegepast aantoonbaar gemaakt te worden dat deze aan de EN 54 voldoen.

Als dat niet vanuit DoP verklaring blijkt moet je toch iets anders. Tevens zijn er maar een beperkt aantal testlaboratoriums die een EN 54 verklaring kunnen/mogen uitgeven.

Toch lijkt me dat een serieuze leverancier van brandmeld- ontruimingsalarmapparatuur dit weet en het geen probleem mag zijn om de juiste verklaring te kunnen overhandigen.

Suc6…

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Wat is een DoP verklaring ?

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

The Declaration of Performance (DoP) is the key concept in the Construction Products Regulation (CPR).

The DoP serves to deliver the information about the essential characteristics of the product that a manufacturer wants to make available on the market.

The manufacturer shall draw up a Declaration of Performance when a product covered by a harmonised standard (hEN) or a European Technical Assessment (ETA) is placed on the market.

The manufacturer, by drawing up a DoP, assumes the responsibility for the conformity of the construction product with the declared performance.

A copy of the DoP of each product which is made available on the market shall be supplied either in paper form or by electronic means or on a website.

Some manufacturers make available to potential customers the copy of DoP(s) drawn up for their product(s) or performance information on their products in another format. Such information may help the potential user to decide to buy, amongst all the products available on the market, the one which is fit for the use he intends to give to such product.

The DoP constitutes then the key element in the functioning of the Internal Market for construction products by providing it with the necessary transparency and by establishing a clear system of allocation of the responsibilities between actors.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.