Brandpreventieforum Forums Bouw Doorvoer in rieten stucplafond in rijksmonument

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 34
    #2260 |

Hoe om te gaan met een doorvoer in een rieten stucplafond in een rijksmonument? Als bijlage heb ik een foto toegevoegd. Het plafond heeft door de samenstelling al een verminderde WBDBO dus is het plaatsen van een brandmanchet misschien geen goede oplossing? In mijn ogen is dat hetzelfde als een deur van 30min plaatsen in een wand die dat niet is.

Oordeel ik dan juist? Of is het plaatsen van een brandmanchet wel degelijk een goede oplossing?

Tevens waren in dit pand in verschillende kozijnen waarvoor een WRD geldt gaten geboord van minimaal 1cm tot een max van 2,5cm. Hoe kan dit het beste opgevuld worden, rekening houdende met het feit dat de kozijnen dan ook geverfd moeten worden?
    P1060327.JPG

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

uit het topic:
    bouw/wbdbo-riet-gestuct-plafond-t429-10.html

de NEN Praktijkgids Bouwbesluit brandveiligheid geeft voor stuc op riet een brandwerendheid van 25 minuten, en voor stuc op steengaas circa 60 minuten (p. 148).

Dus een brandmachetje o.i.d. van 30 minuten is wel passend

annegreeth nijhof
    Bijdrager

Ah, dat topic had ik niet gezien. Excuses daarvoor.
    Bedankt voor het beantwoorden!

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Bij bestaande bouw is 20 minuten voldoende.

louis van wijk
    Moderator

Bij bestaande bouw is 20 minuten voldoende.

Uiteraard :D

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Ik heb eens wat gegoogled op brandmanchetten. Wat ik hiervan opstoken heb is dat deze voor kunststof buis zijn bedoeld. Maatvoering is vanaf zo’n 40 mm. De buis die op de foto zichtbaar is, is een CV leiding, metaal, zo te zien met een diameter 5/8 of 3/4. Bij lange na dus niet genoemde 40 mm.
    Wie kan mij verklaren hoe de vork precies in de steel zit?

J. Nieuwland

louis van wijk
    Moderator

Het snelst kan ik dat met deze link toelichten:

http://www.uneto-vni.nl/Applications/ge … 009667.pdf

deze is nog beter

http://www.uneto-vni.nl/Applications/ge … 009665.pdf

(ook als bijlage toegevoegd)
    wbd-leiding3.pdf
    wbd-leiding1.pdf

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Ok, ik snap het. Ik moet wel zeggen dat ik de toepassing nog nooit ergens in het veld heb gezien(en dan bedoel ik wel specifiek de doorvoeren van metalen CV leidingen < 25mm), maar dat kan aan mij liggen.

J. Nieuwland

erwin brinkhorst
    Bijdrager
    Post count: 93

Begrijp ik het goed dat iemand nu gaat proberen om een brandmanchet vast te schroeven op een stucplafond op riet? Hmmm…

Maar ook als de ruimte rondom de leiding gekit gaat worden: is dat zinvol als je je realiseert dat zich boven het plafond droog riet (en de nodige vervuiling) bevindt? Of als het monumentale plafond vol zit met de gebruikelijke scheuren?

Is het überhaupt (pardon my French) zinvol om maatregelen te treffen als je de brandveiligheid van een Rijksmonument in breder verband beschouwt (andere branddoorslag- en overslagtrajecten). Of zou een aangepast brandveiligheidsconcept gebaseerd op een risico-analyse passender zijn.

annegreeth nijhof
    Bijdrager

Hoe zou je anders zo’n doorvoer dichten (ook als het geen monument is)? Door het weer dicht te stucen en dan geen brandmanchet te plaatsen maar het dicht te kitten?
    Stuc op riet voldoet volgens de NEN aan 25 minuten, daar van uitgaande zou je zo’n doorvoer dus dicht kunnen zetten. In mijn ogen moet daar toch een oplossing voor zijn?!

Ik denk dat een aangepast brandveiligheidsconcept zeker een goede optie is voor monumenten aangezien deze een andere manier van benaderen vragen. Voor nu is mij gevraagd hoe er voldaan kan worden aan 20 minuten zoals geëist in de bestaande bouw.

jos vroon
    Bijdrager
    Post count: 106

Ten eerste, ik kan mij vergissen maar ik dacht dat doorvoeren tot 25mm niet brandwerend dichtgezet hoefden te worden.
    Kom ik op punt 2.
    Zo te zien gaat het hier om buizen van de centrale verwarming.
    Die moeten vrijelijk kunnen krimpen/uitzetten.
    Ga je dat zaakje dicht zetten terwijl ze binnen de limieten van 25mm vallen kun je rekenen op beschadigingen aan dit riet gestucte plafond in de vorm van scheuren e.d.
    En daarmee wordt dan de WBDBO van het totale plafond om zeep geholpen omdat de constructie door die scheuren wordt verzwakt. Niet doen dus en zorgen dat de doorvoeren binnen de gestelde limieten blijven.

Dat is althans mijn mening, for what its worth.

annegreeth nijhof
    Bijdrager

Duidelijk. Dan zou het dus meer voor de hand liggen om het plafond weer dicht te stucen i.p.v. het plaatsen van een brandmanchet want zo’n open gat met droog riet lijkt me niet heel wenselijk. Ik heb totaal geen ervaring met deze oude plafonds, dus ik ben blij met alle tips en meningen! Heb ik weer iets te overdenken/overleggen.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.