Brandpreventieforum Forums Gelijkwaardigheid algemeen Doorstroom en opvangcapaciteit

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 81
    #2529 |

In het bouwbesluit 2012 wordt gesproken over capacitiet van een vluchtroute in artikel 2.108

Het oude systeem van het bouwbesluit is dus verdwenen. zover ik kan beoordelen is de Nen 6089.

Onder artikel 2.108 staat dat men per meter trapbreedte 45 personen per meter per minuut kan laten vluchten. Voor het bouwbesluit 2012 waren deze 45 personen gekoppeld aan een trapbreedte van minimaal 1.1 meter.

In het nieuwe bouwbesluit mag men nu trappen toepassen van minimaal 800 mm. (vroegere doorstroom bij deze trap was 25 personen) Moet ik nu op een trapbreedte van 800mm ook 45 personen per meter toepassen wat uitkomt op 0.8*45= 40 personen per minuut.

Dit zijn dus voor een smalle trap 15 personen meer.

Heeft iemand hier al ervaring mee en eventueel uitleg.

Alvast bedankt

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Ja dat klopt: is volgens Bouwbesluit.

Achtergrond ken ik niet.

johan de boer
    Bijdrager
    Post count: 48

Met houvast aan twee leuningen kan je sneller dalen.
    NIet zo moeilijk om je voor te stellen.
    Zelf imperisch onderzocht met studenten. Alweer jaren geleden. Toen in kader van de bouw van de NZ-lijn te Amsterdam.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Zonder leuning ben je nog sneller beneden, ook empirisch bepaald :W:

Aan de verhoging van de capaciteit is niet de voorwaarde gekoppeld dat je tweezijdig een leuning moet hebben.

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Zonder leuning ben je nog sneller beneden, ook empirisch bepaald :W:

Aan de verhoging van de capaciteit is niet de voorwaarde gekoppeld dat je tweezijdig een leuning moet hebben.

en zonder trap ben je nog veel sneller beneden ! :W: :H:

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.