Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Doormeldsysteem gevoed vanuit de BMI

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 89
    #1367 |

In delen van Rotterdam, en ook in andere delen van Nederland, is het gebruikelijk dat het doormeldsysteem gevoed wordt vanuit de brandmeldinstallatie.
    Persoonlijk ben ik daar op tegen.

Ik wil daar een aantal redenen voor aanvoeren:
    – Men heeft geen controle over het correct functioneren van vreemde apparatuur.
    – Het vermogen van de vreemde apparatuur moet meegenomen worden in de accu berekening van de BMI en dat vermogen is niet bekend.
    – Storingen in de vreemde apparatuur kunnen zorgen voor verregaande problemen met de BMI.
    – Door het voeden van de doormelding via de BMI zal al snel de schuld voor het niet correct functioneren van een doormelding bij het detectiebedrijf worden neergelegd. Het is dus een goedkope manier om de verantwoording van de eigen apparatuur bij een ander neer te leggen.

Iemand hier een mening over?

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Over het algemeen wordt een stroomverbruik van ongeveer 300 mA aangegeven (te verkrijgen via de leverancier van de alarmoverdrager). Dit betekent een toename van de accucapaciteit van 9 Ah bovenop de noodzakelijke capaciteit van de brandmeldinstallatie. Het komt nogal eens voor dat deze accu’s dan ook niet in de BMC passen. Daarnaast zijn -weet ik uit ervaring- de alarmoverdragers van Bosch nogal gevoelig voor de voedingsspanning. Niet elke combinatie van BMC en alarmoverdrager gaat goed (ondanks dat het 24 VDC betreft, heeft te maken met de "schakelende"voeding van de BMC).

Een andere optie is een externe voeding (EN54 keur) te plaatsen en van daaruit de alarmoverdrager te voeden. Natuurlijk wel op eigen eindgroep (of gecombineerd met de groep van de BMC) met tekstplaatje en storingscontact(en) voor uitval netspanning en evt. zekering defect of lage accuspanning op te nemen in BMC.

Overigens heb ik vanuit de praktijk geen problemen -naast bovengenoemde- meegemaakt ten aanzien van de bezwaren van topicstarter.

J. Nieuwland

j vroon
    Bijdrager
    Post count: 89

Over het algemeen wordt een stroomverbruik van ongeveer 300 mA aangegeven (te verkrijgen via de leverancier van de alarmoverdrager). Dit betekent een toename van de accucapaciteit van 9 Ah bovenop de noodzakelijke capaciteit van de brandmeldinstallatie. Het komt nogal eens voor dat deze accu’s dan ook niet in de BMC passen. Daarnaast zijn -weet ik uit ervaring- de alarmoverdragers van Bosch nogal gevoelig voor de voedingsspanning. Niet elke combinatie van BMC en alarmoverdrager gaat goed (ondanks dat het 24 VDC betreft, heeft te maken met de "schakelende"voeding van de BMC).

Een andere optie is een externe voeding (EN54 keur) te plaatsen en van daaruit de alarmoverdrager te voeden. Natuurlijk wel op eigen eindgroep (of gecombineerd met de groep van de BMC) met tekstplaatje en storingscontact(en) voor uitval netspanning en evt. zekering defect of lage accuspanning op te nemen in BMC.

Overigens heb ik vanuit de praktijk geen problemen -naast bovengenoemde- meegemaakt ten aanzien van de bezwaren van topicstarter.

J. Nieuwland

U geeft al aan dat de leverancier van de BMI een sterk verzwaarde accu moet plaatsen voor een systeem dat niet het hunne is en in sommige gevallen zelfs een aparte voeding.
    In mijn beleving leverd de brandweer dus een wanprestatie door niet zelf in staat te zijn een fatsoenlijk product te leveren.

Blijf ik met de vraag staan of een branddetectiebedrijf wel voor een dergelijke koppeling verantwoordelijk kan worden gesteld. denk dat daar juridisch best wel wat te halen valt. In het Rotterdamse (brandweer) wil men de voedingskoppeling in het PvE hebben opgenomen.
    Het zal maar eens fout gaan in de vorm van een echte brand. Wie is er dan schuldig aan een eventuele slechte doormelding/verbinding?
    De doormeldingsapparatuur valt immers niet onder de verantwoording van het detectiebedrijf.

j. nieuwland
    Bijdrager

Als je ziet wat een klant moet betalen voor een verbinding vind ik dat de leverancier van de alarmoverdrager moet zorgen voor de voeding, en dan incl. behuizing en noodstroom en de benodigde storingscontacten.
    Overigens sluiten wij in onze offerte’s de voedingsspanning voor een alarmoverdrager expliciet om deze redenen uit.
    Daar moet ik dan gelijk bijzeggen dat – indien de bmc en accu’s dit toelaten – we de alarmoverdrager wel gewoon aansluiten.

J. Nieuwland

arjan cluistra
    Bijdrager
    Post count: 2

In de regio Amsterdam-Amstelland wordt voor de dooormelding om een 230v aansluitpunt gevraagdt die in de alarmoverdragers rechtstreeks wordt aangesloten. Tevens zit er in een accu in. Deze unit wordt in de regio Amsterdam-Amstelland gelverd door KPN.

djeepman
    Bijdrager
    Post count: 22

Ik ben van mening dat de overdrager volledig autonoom moet zijn. Dus geen voeding uit de BMC.
    Voorkomt ook een heleboel discussies bij evntuele problemen.

Mvgr Djeepman

vertec
    Bijdrager
    Post count: 7

Het aansluiten van een doormeldeenheid zit in een grijs gebied.
    In de regio Rotterdam kom ik veel doormeldeenheden van SiLine tegen, een handelsnaam van Siemens.
    Als de monteur deze doormeldeenheid komt monteren, dan takken ze deze af van de aparte 230V voeding van de BMC d.m.v. het plaatsen van een HAF 3611 lasdoos in de omgevong van de BMC.
    Is dit toegestaan?? het is voor de BMC geen aparte eindgroep meer.
    Hoe moet je hier met onderhoud en/of keuringen mee omgaan??

Met vriendelijke groet,

Bart Verlaan

j. nieuwland
    Bijdrager

In de regio Rotterdam kom ik veel doormeldeenheden van SiLine tegen, een handelsnaam van Siemens.
    Als de monteur deze doormeldeenheid komt monteren, dan takken ze deze af van de aparte 230V voeding van de BMC d.m.v. het plaatsen van een HAF 3611 lasdoos in de omgevong van de BMC.

Met vriendelijke groet,

Bart Verlaan

Ik denk dat er niemand een probleem van maakt dat de 230 VAC van de alarmoverdrager op dezelfde eindgroep is aangesloten als de brandmeldcentrale. Het voordeel is dat een uitval van de netspanning (van de alarmoverdrager) ook de brandmeldcentrale in storing (blijft ) staan en dit akoestisch en optisch signaleert. De gebruiker is dan waarschijnlijk meer genegen om de spanning terug te krijgen. Om voor de alarmoverdrager ook een separate eindgroep voor te schrijven gaat wat ver vind ik en bij een bestaande groep aankoppelen lijkt met helemaal geen goed idee.

J. Nieuwland

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Denk dat dit juist de meest nette oplossing, niet via de BMC met alle bijbehorende ´meningen´ hierover. Maar gewoon op de zelfde groep als de BMC.

Volgens mij moet je de eigengroep lezen als een groep alleen bedoeld voor BMI apparatuur.

Leuk al die verschillen per regio, toch tijd voor een landelijk systeem en eenheid.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.