Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie doormeldingen controleren via internet

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #2237 |

vanmorgen heb ik met een inspectie instelling een inspectie gedaan bij een klant van ons, normaal gesproken bel ik naar siemens om de centrale in test te zetten en weer uit test te halen, daarna bel ik naar siemens om te vragen of hun brand , rust en storingsmeldingen hebben binnen gehad. de inspecteur deed dit laatste vanmorgen via een website op zijn telefoon, hij voerde het ID nummer in en de Pin en daar kon hij zien of de betreffende meldingen binnen waren gekomen bij siemens.

weet een van jullie wat die site is ? ik heb geen kans meer gehad het te vragen aan de inspecteur!

leon rijsdijk
    Bijdrager
    Post count: 48
    mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Het klinkt erg leuk, maar er is (nog niet eens zo gek lang geleden) ook al een soort gelijke discussie geweest (zie hier

Ik heb mijn beste vriend even geraadpleegd en op eFris gezocht. Daar kom ik twee nagenoeg identieke sites tegen, deze van de NVD, en deze van SMC. Siemens is dus eigenlijk gewoon als een soort PAC ingericht, maar dan in opdracht van diverse veiligheidsregio´s. Ben benieuwd hoe de heren inspecteurs hier over denken…

leon rijsdijk
    Bijdrager
    Post count: 48

Zie geloof ik het probleem niet wanneer je hem telefonisch in test meld krijg je tegenwoordig ook niet meer de meldkamer van de brandweer aan de lijn maar de (back up) meld kamer van Siemens.
    Als je daarnaast de brandweer gaat bellen worden zij niet blij, ben wel mee eens dat ten tijde van de oplevering gecontroleerd moet worden of deze doormelding ook actief staat bij de brandweer.

Mvg Leon Rijsdijk

jos vroon
    Bijdrager
    Post count: 106

artikel 7.13 van de NEN2535:

quote:
    Brandmeldingen moeten worden doorgemeld naar een 24h bezet ontvangststation voor brandmeldingen, van waaruit op ieder moment de nodige brandbestrijdings- en beveiligingsmaatregelen in gang kunnen worden gezet.
    end quote.

De meldkamer Siemens zoals sommigen dat noemen als ook het electronische zusje dat hier en daar gebruikt wordt voldoet niet aan die criteria. Alleen de meldkamer brandweer voldoet hieraan.
    Op basis van wet- en regelgeving is men verplicht de doormelding actief te testen met genoemde 24h bemande post uit de NEN2535. Dat RAC’s niet willen meewerken betekend automatisch dat men niet wil voldoen aan wet- en regelgeving.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Waarom voldoet alleen de brandweer meldkamer hieraan?

Een PAC die daarna via de telefoon de brandweer belt met om een brandmelding te doen is toch ook bezig om de benodigde "brandbestrijdingsmaatregelen" te nemen, en met het waarschuwen van een sleutelhouder doet zij ook de benodigde "beveiliginggsmaatregelen" in gang zetten.

Wat is dit minder dan een brandweermeldkamer die alleen de knop indrukt waardoor er een aantal brandweermensen worden opgepiept.

djeepman
    Bijdrager
    Post count: 22

Waarom voldoet alleen de brandweer meldkamer hieraan?

Een PAC die daarna via de telefoon de brandweer belt met om een brandmelding te doen is toch ook bezig om de benodigde "brandbestrijdingsmaatregelen" te nemen, en met het waarschuwen van een sleutelhouder doet zij ook de benodigde "beveiliginggsmaatregelen" in gang zetten.

Wat is dit minder dan een brandweermeldkamer die alleen de knop indrukt waardoor er een aantal brandweermensen worden opgepiept.

Ahum, misschien dus het laatste puntje (die knop dus!)? En bovendien zou ik een RAC centralist toch niet over een kam willen scheren met een PAC centralist. Dus naar mijn optiek is in de geest van de 2535 de RAC die voldoet en de PAC niet.

Greetz Djeepman

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Ah.. daar komt de geest uit de lamp :mrgreen:

Een betrouwbare PAC die via de telefoon de RAC alarmeert is in mijn optiek een net zo goede geest. :brwman:

mippie esser
    Bijdrager

@Jos:

NEN2654-1:2002 artikel 5.4.2.1 zegt het volgende:

OPMERKING 2 De controle op de correcte ontvangst van de brandmelding mag uitsluitend worden uitgevoerd voor zover
    dit niet strijdig is met de voorschriften van de bevoegde autoriteit.

Dus als de bevoegde autoriteit vind dat we bij Siemens (of een zusje) moeten informeren of de meldingen juist doorkomen, is er volgens mij niet zo heel erg veel aan de hand. :H:

r visser
    Bijdrager
    Post count: 14

Naar mijn mening is het in test zetten bij Siemens meer een financiele uitmelker voor Siemens dan iets anders. Siemens zal er ongetwijfeld wel weer een behoorlijk bedrag aan overhouden.
    Verder durf ik niet te garanderen dat het binnenkomen van een melding bij Siemens ook daadwerkelijk betekent dat de melding bij de RAC binnenkomt.
    Tenslotte, bij de RAC is men direct in staat om de betreffende brandweereenheden aan te sturen, hetgeen een PAC uiteraard niet kan.

mippie esser
    Bijdrager

Even voor de duidelijkheid: ik kan alleen oordelen over de situatie in de regio Utrecht. Daar is het zo dat Siemens meekijkt over de lijn naar de brandweer (dat kunnen ze trouwens overal waar een Quint of SiLine doormeldeenheid hangt, maar dit terzijde). Om de werkdruk in de meldkamer te verlichten, heeft men een paar jaar geleden besloten om de telefonische werkzaamheden zoals het in test zetten / uit test halen / controlleren of de doormelding juist functioneerd uit te besteden aan Siemens. Ongetwijfeld zal Siemens dit niet voor niets doen, daar moet de kachel ook branden. Bij een brandmelding onderneemt Siemens geen actie, want de melding gaat gewoon naar de RAC. Op storingen reageren ze wel (mag ook, want ze zijn ingericht als een PAC).

Het enige gevaar wat mijns inziens in deze constructie schuil gaat, is dat Siemens niet kan zien of de doormelding bij de brandweer al actief staat. Ik heb het meegemaakt dat iedereen er van overtuigd was dat alees goed werkte, maar dat toch bleek dat de brandweer niet reageerde bij een brandmelding. Daarom vraag ik bij oplevering altijd bij zowel Siemens als de RAC na of ze de melding ontvangen hebben. Bijde Rac vraag ik dan meteen of de doormelding al actief staat. Eén en ander vermeld ik op het rapport van oplevering, en klaar is Kees.

En voor wat betreft de PAC, die is inderdaad niet te vergelijken met een RAC. Dat staat inderdaad als een paal boven water.

jos vroon
    Bijdrager
    Post count: 106

@Jos:

NEN2654-1:2002 artikel 5.4.2.1 zegt het volgende:

OPMERKING 2 De controle op de correcte ontvangst van de brandmelding mag uitsluitend worden uitgevoerd voor zover
    dit niet strijdig is met de voorschriften van de bevoegde autoriteit.

Dus als de bevoegde autoriteit vind dat we bij Siemens (of een zusje) moeten informeren of de meldingen juist doorkomen, is er volgens mij niet zo heel erg veel aan de hand. :H:

Ik stel voor dat u of anderen de volgende test uitvoeren de eerstvolgende keer dat u een brandmeldinstallatie gaat testen die via een computer wordt in- en uitgeschakeld. Deze test is volkomen legaal.

1 meld het systeem af op de reguliere wijze.
    2 schakel de 230v voeding van het meldsysteem uit
    3 schakel de 24v DC buffervoeding uit van het meldsysteem. Het meldsysteem ligt nu volkomen plat wat dan ook een storingsmelding moet opleveren aan de ontvangende kant. (is verplicht vanuit de EN54)
    4 meld het systeem na circa 10 minuten weer bij zonder de voedingen hersteld te hebben.

Als alles klopt mag deze handeling niet geaccepteerd worden door de computer die een en ander afhandelt in verband met de aanwezige lijnstoring.
    De praktijk leert dat in veel gevallen de computer de boel echter gewoon weer bijzet.
    Rara hoe kan dat. Lijkt mij een gevalletje voor de bevoegde autoriteit om zijn contracten eens op na te lezen.

Voor de duidelijkheid. Deze geconstateerde fout valt buiten de verantwoording van het branddetectiebedrijf.
    Wel zo handig om de bevindingen te noteren in het onderhoudsrapport voor het geval het een keer fout gaat.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.