8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 3
    #1487 |

Ik heb een bestaand kantoorgebouw met een verblijfsvloer hoger dan 20 m.
    Het gebouw is inpandig geheel gerenoveerd. Er is dus sprake van nieuwbouw.
    In een brandweerlift is voorzien.

Volgens het gebruiksbesluit moet het gebouw zijn voorzien van gedeeltelijke bewaking
    en automatische doormelding confrom de NEN 2535.

Ik heb hier twee vragen over:
    * De eigenaar heeft het gebouw niet kunnen verhuren en laat het voorlopig leeg (dus casco) staan.
    De vraag is, is doormelding bij een leegstaand gebouw nu vereist?

* Wie moet doormelding naar het RAC aanvragen, de eigenaar of de gebruiker?

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

en wat wil je met die doormelding bereiken :paashaas:

evert morren
    Bijdrager

Het mag toch duidelijk zijn dat conform de norm doormelding naar het RAC bedoeld is om de brandweer tijdig te alarmeren in geval van brand.

sam
    Bijdrager
    Post count: 118

gebruik

Dus: wordt het gebouw gebruikt?

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

Een leegstaand gebouw heeft geen functie.
    Deze functie wordt beschreven onder gebruiksbesluit- blz 20 onder 11c .
    Doormelding is NIET noodzakelijk.

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Het citaat van Sam vind ik sterker. Aangezien het niet gebruikt wordt is er dus geen enkele vorm van gebruik en zijn de regels "voorlopig" niet van toepassing. Zodra het gebruikt wordt uiteraard wel. Zorg dan wel dat je op tijd bent met aanleggen, dus vlak voor gebruik klaar.

Juridisch gezien kun je niet zomaar toetsen aan een andere gebruiksfunctie als aangevraagd voor de bouwvergunning. Voor de bouwvergunning is kantoorfunctie van toepassing als ik het goed begrijp. Hieraan moet dan ook getoetst worden. Omdat het gebouw voorlopig niet gebruikt wordt, hoef je op basis van het artikel dat Sam citeert nòg niet te voldoen aan de eis die voor een kantoorfunctie staat.

evert morren
    Bijdrager

Ik stelde de vraag deze week aan een brandpreventie deskundiger van de brandweer. Die gaf aan dat de doormelding
    in een gebouw hoger dan 20 meter ook vereist is in het kader brandbeheersing door de Brandweer. Doel is het tijdig herkennen van de brandhaar en daarmee de veiligheid te garanderen voor mensen in omliggende bebouwing en de eigen veiligheid.

Komt iemand dit bekend voor of heeft iemand hier ervaring mee?

nikee
    Bijdrager
    Post count: 46

Nou, als het nog steeds gaat om het bestaande kantoorgebouw met een verblijfsgebied hoger dan 20 meter, dan zou de eis zijn dat er een niet-automatische installatie met doormelding aanwezig moet zijn. Maar als er niemand is om een handbrandmelder in te drukken krijg je ook nooit die doormelding.
    Volgens mij heeft die doormelding meer te maken met het eventueel redden van mensen door de brandweer. Vanwege de hoogte van het gebouw kost dat meer tijd en is de doormelding daarvoor bedoeld.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.