4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Participant
    Post count: 4
    #1544 |

Beste forumleden,

Voor een pand moeten wij een doormelding doen naar een zusterpost. De brandweer heeft aangegeven dat een melding naar de aanwezige slaapwacht volstaat. Kan iemand mij echter vertellen wat met melding wordt bedoeld. Het activeren van een slowwhoop is mijns inziens ook een melding maar kan me ook voorstellen dat een nevenpaneel is gewenst.

Wat zeggen jullie?

kruislijst
    Participant
    Post count: 1128

Dat hangt er van af!

De slaapwacht wordt gealarmeerd door de slow whoop. Dat is 1
    Echter als deze van de 4e verdieping naar de balie op de begane grond moet lopen om op het paneel te zien dat er een brand is op de 5e verdieping, gaat er volgens mij tijd verloren.

henk van buuren
    Participant
    Post count: 222

een nevenpaneel is bedoeld voor de interne organisatie.
    Plaats deze in de ruimte van de zusterpost.

deze geeft gericht weer vanwaar het alarm afkomstig is.

groeten,

j. nieuwland
    Participant
    Post count: 801

Beste forumleden,

Voor een pand moeten wij een doormelding doen naar een zusterpost. De brandweer heeft aangegeven dat een melding naar de aanwezige slaapwacht volstaat. Kan iemand mij echter vertellen wat met melding wordt bedoeld. Het activeren van een slowwhoop is mijns inziens ook een melding maar kan me ook voorstellen dat een nevenpaneel is gewenst.

Wat zeggen jullie?

Uit bovenstaande concludeer ik dat het vermoedelijk gaat om een woonfunctie voor zorg, 24-uurs zorg in een woongebouw of een groepszorgwoning. Hiervoor schrijft het gebruiksbesluit een melding voor naar de zusterpost.
    De aanwezigheid van een zusterpost is noodzakelijk om een brandalarm adequaat op te volgen en om de bewoners direct hulp te verlenen, bijvoorbeeld met ontruimen. Niet in alle gevallen is immers een doormelding naar RAC vereist.
    In de nachtsituatie wordt de zusterpost bemenst door een slaapwacht. Het woord zegt het al, deze persoon moet dus gewekt worden ingeval van een brandalarm. Dit betekent dat tenminste een akoestische signaalgever aanwezig moet zijn. Daarnaast moet informatie beschikbaar zijn over de locatie van de brandmelding. Dit kan primair op de brandmeldcentrale/brandweerpaneel of secundair op een nevenpaneel. Gezien de tijd die verloren kan gaan indien de brandmeldcentrale/brandweerpaneel zich niet in de directe nabijheid van de zusterpost bevindt is het aanbevelenswaardig om in de zusterpost / slaapwacht een nevenpaneel te plaatsen. Ik heb overigens nergens in het gebruiksbesluit iets kunnen vinden omtrent de praktische uitvoering van "melding naar de zusterpost".

In de NEN2535:2009-concept(gisteren ontvangen) staat het volgende:
    CITAAT "10.5.2Interne organisatie.

Een brandmelding mag, indien er zich een of meerdere personen in het gebouw bevinden, nooit onopgemerkt blijven. Dit kan bereikt worden door:
    a) de brandmeldcentrale op een permanent bezette plaats aan te brengen;
    b) een bedienings- en signaleringspaneel op een permanent bezette plaats aan te brengen;
    c) een of meerdere akoestische signaalgevers aan te brengen in de ruimte(n) waar zich de persoon bevindt die op een melding moet reageren. De toon moet afwijken van het ontruimingsalarmsignaal en moet 6 dB(A) boven het omgevingsgeluidsniveau liggen, met een minimum van 60 dB(A);
    d) een stilalarm ontruimingsalarminstallatie zoals bedoeld in NEN 2575;
    e) zonder vertraging inschakelen van de ontruimingsalarminstallatie (totale ontruiming) zoals bedoeld in NEN2575.

10.7 De projectie van een nevenpaneel
    Een nevenpaneel heeft tot doel informatie te verschaffen voor de interne (alarm)organisatie en kan in een object op diverse locaties gewenst zijn. Hierbij kan worden gedacht aan een kantoor van de technische dienst, van de hoofdverpleegkundige, de slaapwacht e.d. De plaats moet in overleg met de gebruiker van het object worden vastgesteld."EINDE CITAAT

J. Nieuwland

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.