7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 325
    #2144 |

Even een case:
    Als er een Si-Line van Siemens wordt toegepast voor de doormelding van brand en storing, is er een GSM verbinding als back-up voor de ADSl verbinding.
    Volgends de NEN 2535 (zowel nieuw als oud) staat dat iedere transmissieweg tussen de bmc en het IS/RA punt in functiebehoud moet worden uitgevoerd.
    Mijn vraag: Mag je afwijken van deze eis en de GSM verbinding beschouwen als gelijkwaardigheid voor de functiebehoud bekabeling. Zo ja, waar staat dit gedocumenteerd?
    En indien er ervaring mee is, hoe gaat een inspectieinstelling hier mee om?

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Deze vraag heb ik toevallig enige tijd geleden aan een inspectie-instelling voorgelegd. Het antwoord van desbetreffende inspectie-instelling is dat de draadloze backupverbinding kan worden beschouwd als technisch functiebehoud.

J. Nieuwland

richard visser
    Bijdrager

Ik heb het ook voorgelegd aan een inspectie instelling, niet in alle gevallen wordt dit gezien als vervanging voor functiebehoud. Alleen als het in het inspectieplan van de openbare meldsystemen op die manier is omschreven. als het niet is omschreven (en dit verschilt per veiligheidregio) mag het niet worden beschouwd als functiebehoud.

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Ik heb het ook aan een inspectie instelling voorgelegd, en ook deze inspectie instelling was van mening dat de GSM niet als gelijkwaardigheid gezien mocht worden (wat ik zelf overigens totaal met hem eens ben, maar ik heb er natuurlijk niet zo heel erg veel over te vertellen als simpele service techneut).

richard visser
    Bijdrager

Mippie, ik ben het volledig met je eens hoor, mijn mening is dat we gewoon de NEN moeten aanhouden en niet allerleid uitwegen moeten zoeken om er onder uit te kunnen.
    En eh, als simpele projectleider heb ik er ook niets over te vertellen.

jos vroon
    Bijdrager
    Post count: 106

CCV heeft aangegeven dat het leveren van functiebehoud door het detectiebedrijf stopt bij de doormeldapparatuur.
    Die apparatuur en bijbehorende verbindingen, dus ook die naar het ISRA, vallen onder verantwoording van de leverende partij (Veiligheidsregio) en die is weer gehouden apparatuur te leveren conform de EN54-21. Althans als de NEN2535-2009 wordt toegepast. En dat duurt niet al te lang meer mag ik hopen.

richard visser
    Bijdrager

Ja de nieuwe NEN is lekker duidelijk, aan de ene kant de EN54-21 aanwijzen en aan de andere kan is de NEN duidelijk over functiebehoud tot aan het IS/RA punt.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.