Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie doormelding via brandmeld of sprinkler?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 138
    #1621 |

Wij zijn bezig met een nieuwbouw waarin een brandmeldcentrale en een afzonderlijke sprinklermeldcentrale komt. Dit is volgens de eis van de opdrachtgever. Dus centrales worden niet gecombineerd (helaas).
    Sprinkler is een natsysteem dat werkt op hitte, dus geen sturing benodigd van rookmelders.

Alleen wie is nu leidend? Koppel ik de sprinkler in op de brandmeld en de brandmeld meld door? Of andersom. Of kan ik beide centrrales helemaal los staan van elkaar en afzonderlijk laten doormelden.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Alleen wie is nu leidend? Koppel ik de sprinkler in op de brandmeld en de brandmeld meld door? Of andersom. Of kan ik beide centrrales helemaal los staan van elkaar en afzonderlijk laten doormelden.

Alle opties die je kan bedenken zijn mogelijk en komen voor. E.e.a hangt ook af van de doormeld unit, kan deze meerdere signalen ontvangen of maximaal 1?

Als je via een andere centrale gaat aansluiten vraagt dit wel even extra aandacht bij het certificeren en aanleg:
    -ls een sprinkler centrale doormeld via een andere centrale valt deze centrale ook (deels) onder het certificaat van de sprinkler. Immers de brandmeldinstallatie en alles wat er aan hangt mag geen risico opleveren voor het functioneren van de doormelding.
    – wie van de installateurs is verantwoordelijk voor het koppelen?

hans de jong
    Bijdrager

Nieuwbouw bestaat nu alleen op papier, installateurs zijn dus nog niet bepaald.
    Doormelding gebeurd op een eigen (goedgekeurde) manier, dus is ook niet regulier.
    Maar wat ik dus lees is dat ik beide installaties afzonderlijk mag doormelden. Krijg ik dan ook twee panelen? Brandmeldpaneel en sprinklermeldpaneel?

–kruisje–
    Bijdrager

Brandmeldpaneel en sprinklermeldpaneel?

Ja dit kan, of je maakt gebruik van een gecombineerd paneel. Dus lampje A aangestuurd via BMC lampje B aangestuurd door Sprinkler.

Is het verstandig? daar moet je over denken, wie is er verantwoordelijk voor wat?

zowie
    Bijdrager
    Post count: 39

In basis bestaat hier geen enkele discussie over. Bij hetzelfde gebouw waarin een installatie met een BMC (brand) en een SMC (sprinkler) is de SMC altijd de centrale die doormeld.
    De SMC is speciaal uitgevoerd (VAS) en dient in de pompenkamer te staan. Een (synoptisch) sprinkler meldpaneel wordt vaak geeist en staat bij de brandweer ingang. Deze mag uiteraard gecombineerd worden met een brandpaneel (sprinkler leds direhoekjes, brand vierkant -hand- of rond – aut-)

In uitzonderlijke gevallen kan de BMC leidend zijn (meerdere gebouwen, meerdere BMC’s)

Er wordt (en mag) maar één doormelding plaatsvinden en de installaties moeten worden gecertificeerd. Uiteraard dienen er PvE’s van beide installaties te worden opgemaakt.

hans de jong
    Bijdrager

Waar staat dat de SMC leidend moet zijn? Het VAS gaat over sprinkler niet over brandmeld.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Waar staat dat de SMC leidend moet zijn? Het VAS gaat over sprinkler niet over brandmeld.

Dat staat volgens mij nergens. De sprinklerinstallatie is duurder, worden meer moeilijke kreten genoemd, moeten veel meer gestudeerde mensen naar kijken en wordt daarom vaak belangrijker gevonden.
    Ik kan geen enkele reden verzinnen waarom dat zo zou moeten zijn, via gecertificeerde brandmeldinstallatie is een net zo goede (of slechte) oplossing dan andersom.
    Indien de alarmoverdager deze mogelijkheid biedt zou ik er voor kiezen om gescheiden meldingen te maken, dus sprinkler rechtstreeks op alarmoverdrager en ook de brandmeldcentrale rechtstreeks op de alarmoverdrager. Dan heb je geen enkele discussie.
    Gecombineerd met een geografisch paneel is op zich geen probleem, de panelenbouwer (en de sprinkler en bmi leverancier) moeten over een aantal zaken goed nadenken zodat de installaties geen negatieve invloed op elkaar hebben. Denk aan de zoemer (aansturen door beide installaties(of twee zoemers), maar galvanisch gescheiden), drukknop "zoemer uit" (dubbelpolig uitvoeren), lampentest (dubbelpolig uitvoeren of via speciaal lampentestmodule), LED "voeding OK"/"bedrijf" , "functie(s) uitgeschakeld" enz.

J. Nieuwland

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

@ Zowie: ik zou ook graag willen lezen waar jij deze kennis vandaan hebt. Je brengt het zeer stellig.

–kruisje–
    Bijdrager

Ik kan geen enkele reden verzinnen waarom dat zo zou moeten zijn, via gecertificeerde brandmeldinstallatie is een net zo goede (of slechte) oplossing dan andersom.

Die is er ook niet, zelf zou ik als het mogelijk is gaan voor de keus van alles in 1 centrale.

bakero
    Bijdrager
    Post count: 117

En hoe zit het dan met de bmi of juist de sprinkler die dan op grond van de regeling BMI’s 2002 gecertificeerd moet worden?

–kruisje–
    Bijdrager

En hoe zit het dan met de brandmeldinstallatie of juist de sprinkler die dan op grond van de regeling brandmeldinstallatie’s 2002 gecertificeerd moet worden?

Hoe bedoel je precies?

bakero
    Bijdrager
    Post count: 117

Wanneer de SMC zorgt voor de doormelding wordt het daarmee dus een bmi o.g.v. nen 2535 die o.g.v. gebruiksbesluit moet zijn voorzien van een certificaat volgens de reg. bmi’s 2002.

Mijn vraag is dan met name of dit wel mogelijk is. Volgens mij moeten het gewoon twee installaties zijn.

Ik heb ook een voorbeeld waarmee iemand zwaait met een certificaat van de sprinkler en op grond daarvan stelt dat een certificaat volgens Reg. BMI’s 2002 niet meer hoeft.

hans de jong
    Bijdrager

Vroeger in de model bouwverordening werd een certificaat volgens de regeling niet geeist. Je mocht ook een certificaat aanleveren volgens een andere regeling, alleen dit moest wel goedgekeurd worden door de desbetreffende gemeente.
    Nu in het GB staat letterlijk dat een certificaat volgens de regeling 2002 moet worden overhandigd.

u2fireman
    Bijdrager
    Post count: 23

Ik wil hier nog eens op ingaan.
    In het geval van een Sprinkler-installatie voor een industriehal is het duidelijk: deze moet doormelden, want dat staat in BVB2007 maatregelpakket IV.
    In het gebruiksbesluit staat echter dat zo’n gebouw moet worden voorzien van een BMI (zonder doormelding). Wanneer je deze twee installatie volledig lostrekt betekent dat dan dat de handbrandmelders niet door hoeven te melden?

Ik kan nergens vinden dat deze BMC wel door moet melden.

Dus: 1 SMC, 1 BMC volledig gescheiden. SMC meldt door en wordt gecertificeerd, BMC meldt niet door en wordt niet gecertificeerd.

–kruisje–
    Bijdrager

In het geval van een Sprinkler-installatie voor een industriehal is het duidelijk: deze moet doormelden, want dat staat in BVB2007 maatregelpakket IV.

BvB hoeft niet van toepassing te zijn. Achtergrond van de gelijkwaardigheid sprinkler is een brandweerinzet. Gebruikelijk is om de brandweer te alarmeren dat er voorzien wordt in een doormelding (Volgens VAS verplicht). Vroeger en in het buitenland doen ze vaak alleen een bel aan de buitenkant (NFPA is doormelding niet verplicht). Hierbij dient een voorbijganger de brandweer te bellen, aangezien dit een vertraging geeft is de extra tijd voordat de brandweer gealmeerd wordt verwerkt in de noodzakelijke standtijd van de installatie.

In het gebruiksbesluit staat echter dat zo’n gebouw moet worden voorzien van een brandmeldinstallatie (zonder doormelding). Wanneer je deze twee installatie volledig lostrekt betekent dat dan dat de handbrandmelders niet door hoeven te melden?

Ik kan nergens vinden dat deze BMC wel door moet melden.

Mijn vraag is dan met name of dit wel mogelijk is. Volgens mij moeten het gewoon twee installaties zijn.

Klopt losse installatie mogen het zijn, maar is het verstandig?

Klopt dit mogen zelfstandige installaties zijn, de vraag is of dit verstandig en altijd handig is.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.