Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie doormelding in relatie met bouwbesluit 2012

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 35)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 8
    #2331 |

Bij een gebouw van ons komt een nieuwe brandmeld/ontruimingsinstallatie.
    De bewakingsomvang is niet automatische bewaking ( eis brandweer ), en ruimtebewaking ( dood lopend end ).
    Het gebouw bestaat uit 4 bouwlagen en is kleiner dan 500 m2 en minder dan 50 gebruikers.
    Het PvE geeft aan dat de gebruiker doormelding eist naar een RAC en dat de installatie daardoor gecertificeerd moet worden.
    Vraag:
    Kan de brandweer indien het nieuwe bouwbesluit actief is eisen dat de doormelding weer afgekoppeld moet worden?

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Als ik het goed begrijp uit het (ontwerp)bouwbesluit 2012 (6.20.3) blijft de eis van doormelding van kracht.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Eist de gebruiker doormelding naar RAC?? Of de brandweer.
    Anticiperen op nieuwe wetgeving wordt verwacht van een betrouwbare overheid.
    Is er een motivatie waarom er perse een doormelding op moet?

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 331

Sowieso vind ik het altijd bijzonder dat een eigenaar überhaupt iets eist van zichzelf. Het zou beter klinken te omschrijven dat de eigenaar voor zijn gebouw wenst aangesloten te worden op een RAC. Een RAC eist vervolgens dat installaties die worden aangesloten voldoen oftewel keurig moet zijn voorzien van een certificaat. In mijn optiek staat het de RAC vrij om een dergelijke installatie wel of niet te accepteren als nieuwe klant ongeacht het gestelde in het Bouwbesluit.

distefano
    Bijdrager
    Post count: 51

Beste MArcel,

Ik neem aan dat het om een kantoorpand gaat??

Waarom dan uberhaupt die doormelding??

@idd wat Louis zegt. : ANTICIPEREN!!! En toch zijn er van die geweldige collega’s die een hele boekenkast voor de kop hebben. Echt ongelooflijk. Wat moet je daar nu mee??? Wat zou je er als particulier tegen kunnen doen??

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180

Beste Marcel,

Als de brandmeld- ontruimingsalarminstallatie voldoet aan het PvE en de van toepassing zijnde wet- en regelgeving, voorzie ik nu en in de toekomst geen probleem om deze aan te sluiten op een RAC.

Het is wel verstandig om de aansluitvoorwaarde van de meldkamer eens door te nemen, daarin kunnen buiten het gebruiksbesluit of het toekomstige bouwbesluit 2012 aanvullende eisen staan vermeld (bijvoorbeeld dat een brandmeld- ontruimingsalarminstallatie bij oplevering door een inspectie-instelling dient te worden geïnspecteerd).

Daarnaast is de prestatie-eisen voor ongewenste en onechte meldingen een aandachtspunt, wat bij een kantoorfunctie van deze omvang is het aantal meldingen zeer beperkt.

Ten slotte ligt er voor de beheerder brandmeldinstallatie en het onderhoudsbedrijf natuurlijk een belangrijke taak om de aangebrachte brandmeld- ontruimingsalarminstallatie op het niveau te houden.

Suc6 en als er verder nog vragen zijn, verneem ik het graag.
    Christiaan van de Geer

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

nikee
    Bijdrager
    Post count: 46

Vraag:
    Kan de brandweer indien het nieuwe bouwbesluit actief is eisen dat de doormelding weer afgekoppeld moet worden?

Ik snap niet zo goed wat de invoering van het nieuwe bouwbesluit hier mee te maken heeft, maar ik ken de inhoud ook nog niet precies. Het is nu de eis/wens van de eigenaar om de installatie door te laten melden naar de RAC en niet van het bevoegd gezag, daarin verandert de invoering van het nieuwe bouwbesluit volgens mij niets.

De eis dat een BMI die doormeldt naar een RAC gecertificeerd moet zijn geldt nu al, daarin verandert volgens mij ook niets.

Als de BMI vervolgens niet gecertificeerd blijft, maar toch nog doormeldt naar de RAC zijn er volgens mij de volgende mogelijkheden:
    1. De installatie veroorzaakt geen overlast (loze meldingen), het gebouw is niet meldingsplichtig, dus zal het waarschijnlijk ook niet regelmatig gecontroleerd worden door het bevoegd gezag en er gebeurt dus eigenlijk niets.
    2. De installatie veroorzaakt wel overlast, bevoegd gezag/brandweer controleert de BMI en handhaaft het Gebruiksbesluit, dus of certificeren van de installatie of PvE aanpassen en doormelding laten vervallen.

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180

@Marcel,

Bekijk ook maar eens het volgende persbericht:
    http://www.rijksoverheid.nl/documenten- … -2012.html

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

marcel boer
    Bijdrager
    Post count: 8

L.S.
    Het is mij inmiddels duidelijk.
    De brandmeldinstalllatie mag altijd doormelden indien deze gecertificeerd is en voldoet aan het getekende PvE.
    Persoonlijk zie ik niet de meerwaarde bij een installatie met niet automatische bewaking.
    Bedankt voor de reacties,
    Marcel

louis van wijk
    Moderator

De enige niet-automatische brandmeldinstallaties met verplichte doormelding (huidige gebruiksbesluit) zijn dan ook alleen die met verblijfsgebieden boven 20 meter. :F:

guust
    Bijdrager
    Post count: 227

En??? het gemeentehuis ?? geen doormelding meer? kantoorfunctie niet meer noodzakelijk?

Echt wel .. kijk maar in de archiefwet en de bijbehorende regeling. Artikel 30 lid 6
    Archiefruimten en archiefbewaarplaatsen zijn voorzien van rookmelders en een brandmeldinstallatie met een automatische doormelding naar de brandweer. De brandmeldinstallatie wordt beheerd overeenkomstig NEN 2654-1:2002, deel 1

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

L.S.
    Het is mij inmiddels duidelijk.
    De brandmeldinstalllatie mag altijd doormelden indien deze gecertificeerd is en voldoet aan het getekende PvE.
    Persoonlijk zie ik niet de meerwaarde bij een installatie met niet automatische bewaking.
    Bedankt voor de reacties,
    Marcel

Marcel, ik zou er niet vanuit gaan dat het allemaal zo makkelijk is als je hierboven schetst.
    Er zijn nu al RAC’s die alle doormeldingen die niet worden vereist op basis van het BB op zeer kote termijn los gaan koppelen.
    Je bent dan vrij om door te melden naar een PAC maar je meld in dat geval in elk geval niet meer door naar de RAC.

Zoals ook al aangegeven wordt in latere reacties is er wel een stevig dossier onderzoek nodig om te bepalen of een doormelding nu losgekoppeld mag gaan worden of juist niet. Enkel beoordelen / toetsen op basis van bijlage 1 volstaat niet.

louis van wijk
    Moderator

En??? het gemeentehuis ?? geen doormelding meer? kantoorfunctie niet meer noodzakelijk?

Echt wel .. kijk maar in de archiefwet en de bijbehorende regeling. Artikel 30 lid 6
    Archiefruimten en archiefbewaarplaatsen zijn voorzien van rookmelders en een brandmeldinstallatie met een automatische doormelding naar de brandweer. De brandmeldinstallatie wordt beheerd overeenkomstig NEN 2654-1:2002, deel 1

Guus :BRAND:
    Waar heb je die nu weer opgeduikeld :bwt:

Bedankt :W:

jos vroon
    Bijdrager
    Post count: 106

Genoemde artikel 30 en bijbehorende wet hebben betrekking op de archiefwet die bedoeld is voor de overheid.
    De archiefruimtes betreffen dan ook overheidsarchieven.

Ik ga hierover wel vragen stellen aan de heren van het Bouwbesluit ^^ gezien de strijdigheid.

jos vroon
    Bijdrager
    Post count: 106

In vervolg op bovenstaande reactie van mijzelf.
    Ik heb al een aantal mailtjes ontvangen van de centrale overheid. Mijn vraag is al meerdere malen doorgestuurd.
    Blijkbaar ziet men ook op de ministeries door de bomen het bos niet meer en is men zoekende naar iemand die antwoord kan geven.

Ik heb gesteld dat een gemeentehuis een kantoor is en dat conform het BB2012 doormelding niet nodig is.
    Kantoren beschikken meestal over Niet Automatische bewaking zonder doormelding.
    Artikel 30 van de archiefwet gaat hiertegen in door te stellen dat archiefruimtes volledige detectie moeten hebben met doormelding.
    Aangezien het BB2012 geen onderscheid maakt tussen overheid en bedrijven heeft men hier een probleem dat ik graag uitgelegd zie.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.