4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #1502 |

Goedendag,

ik heb het volgende "probleem"

Wij hebben in onze instelling een brandmeldinstallatie van siemens. Nu zet ik s’morgens de centrale in de dagsituatie. dit houdt in dat ik 4 minuten vertagingstijd heb, voordat de melding doorgaat naar de brandweer. Nu is echter de situatie zo dat als ik een brandmelding krijg ik 30 seconden de tijd heb om dit alarm te accepteren, hierna gaat mijn vertragingstijd in. Ik ben in de veronderstelling dat als ik de centrale in de de dag zet ik niet eerst naar de centrale moet lopen om de melding te accepteren, maar juis naar de locatie waar de brand is. dus dat mijn 4 minuten meteen ingaan. Accepteer ik dit alarm niet, wordt deze doorgemeld naar de brandweer. Nu heb ik in de nen zitten lezen maar ik kan er niets over ontdekken. Is dit een wettelijk voorschrift? of heeft onze brandweer dit verzonnen?

alvast bedankt voor de informatie!

cnossenjj
    Bijdrager
    Post count: 27

Deze 30 seconden wordt de acceptatietijd genoemd. Bedoeld om het brandalarm te "accepteren" waarna de vertragingstijd ingaat om een onderzoek in te stellen. Dit is geen wettelijk voorschrift en hangt af van het type brandmeldcentrale.

In feite is er een extra veiligheid ingebouwd: wanneer er binnen 30 seconden niet wordt gereageerd door het personeel dan worden de aanwezigen gealarmeerd en de brandweer zonder verdere vertraging gealarmeerd.

In principe zijn er twee redenen voor een acceptatietijd:
    1) de receptie van bv een hotel is altijd bezet en kan bij een brandalarm (meestal gaat er alleen een zoemer in de brandmeldcentrale af) de melding binnen 30 sec accepteren en een onderzoek instellen zonder dat het hele hotel op stelten staat en de brandweer wordt gealarmeerd.
    2) meestal moet bij een brandalarm de locatie op de brandmeldcentrale of paneel worden afgelezen. Wanneer dit binnen 30 seconden gebeurd wordt het alarm wederom geaccepteerd en is er extra tijd voordat de brandweer wordt gealarmeerd.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Goedendag,

ik heb het volgende "probleem"

Wij hebben in onze instelling een brandmeldinstallatie van siemens. Nu zet ik s’morgens de centrale in de dagsituatie. dit houdt in dat ik 4 minuten vertagingstijd heb, voordat de melding doorgaat naar de brandweer. Nu is echter de situatie zo dat als ik een brandmelding krijg ik 30 seconden de tijd heb om dit alarm te accepteren, hierna gaat mijn vertragingstijd in. Ik ben in de veronderstelling dat als ik de centrale in de de dag zet ik niet eerst naar de centrale moet lopen om de melding te accepteren, maar juis naar de locatie waar de brand is. dus dat mijn 4 minuten meteen ingaan. Accepteer ik dit alarm niet, wordt deze doorgemeld naar de brandweer. Nu heb ik in de nen zitten lezen maar ik kan er niets over ontdekken. Is dit een wettelijk voorschrift? of heeft onze brandweer dit verzonnen?

alvast bedankt voor de informatie!

Ik zou eerst maar eens uitzoeken of de brandweer het hier mee eens is en of ze dit zwart op wit hebben gezet :wink:

Moet je eens inschatten in onderstaand filmpje hoe groot de brand is als je je volledige tijd van 4,5 minuten gebruikt (en binnen welke tijd je BMI de brand gedetecteerd had)… :wink:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TKPfkrGDv7U&feature=player_embedded[/youtube]

4,5 minuten + 8 minuten voordat de brandweer ter plaatse is (veel vrijwilligers korpsen halen deze tijd niet…) + 7 minuten verkenning en opbouwtijd = 19,5 minuten na ontstaan van de brand water op het vuur… Bij een bestaand hotel hebben ze dan in het idieale geval nog 0,5 minuut om de brand uit te maken omdat de brandwerendheid maar 20 minuten hoeft te zijn tussen de (sub)brandcompartimenten. In de praktijk (doorvoeren, gaten, enz) wordt de 20 minuten haast nooit gehaald… :wink: :roll:

Misschien moet je ook dit artikel eens lezen over de zorgplicht van de eigenaar/gebruiker: http://www.woningwet-wijziging.nl

marchel dam
    Bijdrager
    Post count: 3

vertragings / verkenningstijd kan alleen in overleg met de brandweer, in amsterdam moeten alle vertragingstijden uit de programmatie gehaald, dus directe doormelding

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.