5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 19
    #2231 |

Volgens het voorbeeld PvE in de NEN2535:1996/A1:2002 moet een brandmelding altijd doorgemeld worden. Zie Par. 7.13.2 van het voorbeeld PvE. Hier wordt gesproken over DM1 of DM2. In de praktijk kom ik vaak installaties tegen die van geen enkele doormelding zijn voorzien. Hoe gaan jullie hiermee om? Graag jullie reacties. MvG Vincent

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Als de BMI vanuit het gebruiksbesluit (v.h. bouwverordening) een doormelding moet hebben moet deze aanwezig zijn.
    Indien de vereiste doormelding niet aanwezig is zal dat gewoon afgedwongen worden.

vincent hilkes
    Bijdrager
    Post count: 19

Hoi Ab, ik ben van mening dat een BMI altijd een doormelding voor brand moet hebben, oftewel DM1 of DM2. Ook als er in het gebruikbesluit staat dat dit niet noodzakelijk is. Het gebruiksbesluit 2008 verwijst naar de NEN2535:1996/A1:2002 waardoor deze een rechtsgeldige positie inneemt. Ook als vanuit het gebruiksbesluit een BMI wordt geeist zonder doormelding zal er conform bijlage A van de NEN2535 een PvE moeten worden opgesteld. Bij de keuze voor de doormelding van brand kan ik alleen maar kiezen tussen DM1 of DM2, er staat bijvoorbeeld geen mogelijkheid om nader te bepalen o.i.d. aan te vinken. Graag je reactie, ook reacties van mede forum lezers zijn zeer welkom. Groet Vincent

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Vincent, vind jij dat de NEN2535 boven het gebruiksbesluit staat?
    Ik dank dat het juist anders om is. Het enige wat je zou kunnen zeggen dat het een voorbeeld PvE is waarin dit niet duidelijk is.
    Bovendien denk ik dat de brandweer er niet op zit te wachten.

jos vroon
    Bijdrager
    Post count: 106

Hoi Ab, ik ben van mening dat een BMI altijd een doormelding voor brand moet hebben, oftewel DM1 of DM2. Ook als er in het gebruikbesluit staat dat dit niet noodzakelijk is. Het gebruiksbesluit 2008 verwijst naar de NEN2535:1996/A1:2002 waardoor deze een rechtsgeldige positie inneemt. Ook als vanuit het gebruiksbesluit een BMI wordt geeist zonder doormelding zal er conform bijlage A van de NEN2535 een PvE moeten worden opgesteld. Bij de keuze voor de doormelding van brand kan ik alleen maar kiezen tussen DM1 of DM2, er staat bijvoorbeeld geen mogelijkheid om nader te bepalen o.i.d. aan te vinken. Graag je reactie, ook reacties van mede forum lezers zijn zeer welkom. Groet Vincent

Je geeft aan dat er maar 2 keuzes zijn in de bijlage. Er zijn er echter 3. De derde is niets aankruizen waardoor doormelding niet van toepassing is. Dat kan weer in de toelichting worden aangegeven met bv "Conform gebruiksbesluit is doormelding niet van toepassing".
    Simpel toch?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.