Brandpreventieforum Forums Bouw Doorbrandtijd houtenkozijn

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 20
    #2367 |

Dag

Ik wil graag de doorbrandtijd van een houten kozijn + houten deur bepalen. Echter ben ik benieuwd over de oppervlakten welke wordt ingebrand.

Zie bijlage: Rood gearceerd is de inbrand-afstand/ inbrand-oppervlakten.

1) Is dit correct hoe ik het ga benaderen? (afstand wordt berekend cf NEN 6073)?
    2) Klopt het dat de overlapping van de sponning en het deurblad minimaal 2 mm moet bedragen?

Thnx ,

gr.
    K
    voorbeeld.pdf

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

waarom wil je de doorbrandtijd berekenen? Wil je de weerstand branddoorslag en brandoverslag weten? Als je dit laatste wil weten dan heb je niets aan de doorbrandtijd alleen. Je hebt dan een brandproef nodig cf NEN 6069 om de WBDBO te kunnen bepalen.

keith l
    Bijdrager
    Post count: 20

Ik wil idd globaal berekenen of een houten kozijn met een houten deur aan de 60 minuten WBDBo kan voldoen.
    Is er dan een mogelijkheid om globaal te kunnen bepalen of kwa dikte kozijn-sponningdiepte of dikte deur (met de bijbehorende gewicht van het hout) voldoet ana de WBDBO 60 min?

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

Globaal berekenen kan altijd. Je hebt er alleen niets aan omdat je er niks mee aan kunt tonen. Als je wilt weten wat voor constructies (deur + kozijn) een bepaalde brandwerendheid halen dan kun je het beste kijken naar deur/kozijn combinaties die al getest zijn. In het testrapport kun je dan bekijken wat de sponning is, wat de dichtheid van het gebruikte hout is, of er een opschuimende strip is ingefreesd in het kozijn etc. Via google kun je meerdere fabrikanten van brandwerende deuren vinden.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.