Brandpreventieforum Forums De Koffiehoek Doe het zelf sprinklers….

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #2855 |

Ola allen,

ik post dit in de koffiehoek omdat ik denk dat het niet tot de "professionele" postings in de sectie sprinklers gaat behoren.

Ik ben al een tijdje bezig om een ruimte in mijn woning te voorzien van sprinklers, het gaat om de ruimte waar de huisdieren verblijven indien wij zelf niet thuis zijn. (50 m2, rechthoekig, verlaagd plafond met eenvoudige toegang).

Omdat ik het hele huis zo’n beetje zelf heb gebouwd wil ik ook dit zelf doen. Ik heb niets te maken met verzekeringen, bedrijfsregels etc. (voor zover ik weet), het is zuiver een extra veiligheid. Ik besef dat het zelf doen "gevaren" met zich meebrengen, daar ik door benaderde bedrijven uitvoerig ben banggemaakt over deze kwestie.

Het blijkt onmogelijk te zijn om dit zelf uit te voeren. Ieder bedrijf dat ik benader met de vraag om mij deze spullen te leveren haken per direct af, of sturen een offerte met een 20k+ bedrag.

Mijn vraag: Is het ergens bij wet verboden om dit zelf te doen ? Het is toch te zot voor woorden dat ik van een Amerikaanse ebay die dingen wel kan bestellen, maar in europa niet ? Daar gelaten dat ik veel liever gecontroleerd materiaal heb en iemand die met mij meedenkt. Begrijp me goed, het hoeft absoluut niet voor niets, maar 6 of 8 sprinklers kosten geen 20k euro…

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801
    kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Ik heb wel eens een project gehad waarbij een leverancier een ontwerp gemaakt heeft en een bouwpakket heeft gestuurd naar de installateur.

Was een paar 100 euro meen ik.

Gewoon wat kopjes op de waterleiding schroeven zou ik niet doen. Naast de benodigde druk en opbrengst die de noodzakelijke kop bepaalt wil je ook niet dat je een waterballet aantreft door een kop dit niet helemaal fris is.

marcel van opdam
    Bijdrager
    Post count: 174

Uit een recente studie van onder meer brandweer en Uneto-VNI blijkt dat een sprinklerinstallatie in woningen met drinkwatersprinklers niet meer hoeft te kosten dan 1500 tot 1700 euro, vertelt Van den Blom. René Hagen van de brandweeracademie voorziet een verdere daling naar zo’n 500 tot 600 euro.

De gesponsorde voorlichter, lector Hagen, heeft ook al verstand van wat iets kost. Nog even en bij deze voorlichter kan een offerte worden aangevraagd.

arno lommers
    Bijdrager
    Post count: 86

Waar je mijns inziens rekening mee moet houden is legionellabesmetting.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

WC er achter monteren, bij elke boodschap wordt je leiding gespoeld.

richard hoogeveen
    Bijdrager
    Post count: 1

Martijn, je je hebt een PB, ik ben benieuwd of jij verder bent gekomen. Ik ondervind veel moeite om een afgesloten hobbyruimte te voorzien van "sprinklers". Veel firma’s mailen dat dit geen klus is voor hen, maar dat ik het moet zoeken in woningsprinkler systemen.
    Uiteindelijk uitgekomen op de "waterleidingsprinkler", maar de beste man vertelde mij dat ze geen garage’s doen…
    De ruimte is namelijk een plek onder ons huis van 5 bij 5 meter die voorzien word van een sectionale garagedeur en daarmee word het een afgesloten "hobbyruimte" met een brandwerende deur naar ons woonhuis. In de ruimte komt wel een auto te staan.
    Het word al voorzien van alarm, rook en hittesensoren van Jablotron. En zelfs camera’s

Ik weet even niet meer waar ik moet zijn…

groetjes

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.