Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie documentatie voor verslag NEN2535 etc.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 4
    #2055 |

Tijdens mijn studie moet ik aankomende week een verslag schrijven en onderzoek doen over het brandmeldinstallatie en de brandweer werking en regelgeving gebeuren.
    Nou werd mij aangeraden om de NEN-2535(1996) + A1 (uitbreiding) te gaan gebruiken voor de regelgeving.
    Ik heb hier om gevraagd op mijn school maar ik moet hier zelf voor zorgen.
    Maar nu heb ik op de site gekeken van de NEN maar om hier gelijk 100 euro aan uit te geven is wel beetje erg overdreven om een verslag te kunnen schrijven.
    Ik begrijp best dat zoiets niet gratis is, maar 100 euro is mij te duur voor een verslag.
    Kan iemand mij hier advies over geven wat ik nu het beste kan doen ?

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

De NEN 2535 is de technische regelgeving, dus de manier van installatie en dergelijke.

Als het echt om organisatorische zaken gaat kun je in de NEN 2535 maar weinig terug vinden.
    De regeling van 2002 kun je zo downloaden, die is vrij beschikbaar, dan heb je al een heel stuk regelgeving te pakken.
    Ik denk dat je meer hebt aan de regeling van 2002 en het gerbuiksbesluit.

Verder is er op dit forum al zoveel besproken dat je daar ook nog wel de nodige info kan vinden.

Een aanbiedingswinkel van normen, als je die vind laat het mij dan even weten.

mark warten
    Bijdrager

Hartstikke bedankt Richard.
    Heb de gegevens gevonden die je hebt aangeraden en in overleg met school mocht ik de NEN 2535 (1996) + wijzigingsblad A1 (2002) alsnog aanschaffen.
    Alleen misschien dat je mij nog een tip kan geven waar ik deze kan krijgen ? Bij de NEN site zelfs krijg je de tekst ingetrokken over je papier heen.
    Via google kwam ik nog niet op een andere site uit waar ik deze mocht downloaden na online betaling.

richard visser
    Bijdrager

Kijk even op de website van de NNI (http://www.nni.nl) dat is de organisatie die handeld over de NEN. Ik denk dat het lastig wordt om de NEN 2535 uit 1996 te bestellen, ik denk daat ze alleen de versie uit 2009 kunnen leveren.

mark warten
    Bijdrager

Dan kom ik op dezelfde site uit van de NEN zelf, als je die dan koopt komt er ingetrokken over de tekst heen te staan helaas. Dat leest wel erg irritant, heb ze ookal gemaild maar nog geen reactie gehad.
    Versie 2009 zal er veel op lijken maar uit informatie die ik heb gevonden en van een installatiebedrijf waar ik heb geïnformeerd, gaat deze pas in 2011 in, omdat deze nog moet worden gekoppeld aan het bouwbesluit.

richard visser
    Bijdrager

Tja, als het vanuit het oogpunt van het NNI bekijkt is deze versie reeds ingetrokken.

Waarom doe je het verslag niet op basis van de versie van 2009?
    Deze moet nog worden benoemd in het gebruiksbesluit.

mark warten
    Bijdrager

Werd mij aangeraden op de 1996 versie te gebruiken,
    heb toen enige informatie opgedaan bij een installatiebedrijf,
    1 van de monteurs deed toen toevallig een cursus en die gebruikte de 1996 versie.
    Maar toch erg bedankt voor de informatie en hulp tot nu toe, Richard.

richard visser
    Bijdrager

Toch zou ik er nog eens over nadenken….

Vanaf januari zijn alles examens (ID/OD/PD) ook basis van de nieuwe NEN.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.