15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 92
    #1339 |

Vandaag kreeg ik de vraag wanneer DM1 en wanneer DM2 te gebruiken en ik moest daarop het antwoord schuldig blijven.
    Sterker nog, ik kan het ook nog eens nergens terugvinden.

Iemand een verwijzing??

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Dit hangt veelal af van wat voor soort doormeld systeem de regionale brandweer heeft, van een aantal weer ik dat ze zelfs geen DM1 meer hebben of juist alleen DM1.

Indien ze beide hebben, hangt het van de brandweer af wat voor verbinding ze eisen. DM1 (directe lijn) is duurder dan een DM2( kies verbinding).

tantaman
    Bijdrager

Het wel of niet beschikbaar zijn isd natuurlijk een goede reden, maar indien beide beschikbaar, waarop baseerdt de brandweer dan haar eis??

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Het boek "Brandbeveiligingsinstallaties" geeft op pagina 14 een stroomschema om de juiste keuze te bepalen.
    Overigens is dit een richtlijn, inderdaad beschikken de diverse regio’s niet altijd over beide mogelijkheden.

J. Nieuwland

tantaman
    Bijdrager

Kijk, en daar had ik nou net niet in gekeken.
    Je hebt gelijk. Het zal dus inderdaad verder beschreven staan in de NEN-EN 50136-1-1.

Dank voor je reactie.

djeepman
    Bijdrager
    Post count: 22

Nu is de door jou aangehaalde norm (50136)op inhoudelijkgebied een klein beetje een wassen neus. :F:
    Hoe serieus moet je die nemen als een ISDN2 verbinding als redundant wordt beschouwd?

Mvgr Djeepman

j. nieuwland
    Bijdrager

En wat zou er dan mis zijn met een ISDN2 verbinding?
    Voor inbraaksignaleringsinstallatie’s worden ook (wel) ISDN2 lijnen toegepast, zowel AL1 (kiesverbinding) als AL2 ("vaste"verbinding) op basis van DigiAccessAlarm. Ook deze lijnen voldoen (volgens KPN) aan de genoemde norm/prestatieeisen zoals omschreven in voornoemde norm.
    De huidige discussie omtrent doormeldingen gaat dacht ik momenteel vooral over doormelden via IP, zowel vast als draadloos. Het is natuurlijk een kwestie van tijd dat analoge en ISDN telefoonlijnen worden uitgefaseerd. En volgens mij zou dit ingaan op 01-01-2010 en is dit uitgesteld naar 01-01-2011.

J. Nieuwland

djeepman
    Bijdrager
    Post count: 22

Op zich is er niets mis mee, echter in de 50136 staat dat een ISDN 2 verbinding als redundant kan worden beschouwd. Technisch gesproken je reinste onzin. 2 B kanalen zijn geen redundante oplossing, => kabeltje kapot => geen verbinding meer. Tsja en doormelden via IP blijft een riskante optie. Je hebt nl. geen controle over de verbinding die een "grote grijze wolk" in gaat (zie alle mooie verkoopschema’s). Echter het zal wel de toekomst worden. Zuiver vanwege het kosten aspect. De huidige vaste verbindingen zijn eenvoudig weg te duur.

Mvgr Djeepman

j. nieuwland
    Bijdrager

Ik begrijp het probleem nog steeds niet.
    Ik dacht dat de 50136 met name de prestatieeisen weergaf, met betrekking tot beschikbaarheid, transmissiesnelheid, transmissiebewaking enz. Kabeltje kapot? ISDN werkt dan niet, maar een analoge lijn ook niet.
    En vwb redundantie, zou dit niet gelijkwaardig moeten zijn? en zo nee, in welke context wordt het woord redundantie gebruikt in de 50136? (ik beschik overigens niet over de 50136, alleen losse tekstdelen mbt bovengenoemde prestatieeisen)

J. Nieuwland

j vroon
    Bijdrager
    Post count: 89

De omschrijving DM1 en DM2 stamt uit de begin periode van de NEN2535. (1986 geloof ik). In welke periode dat is opgenomen of overgenomen in een andere norm weet ik eerlijk gezged niet meer.
    De oorzaak bij de keuze voor twee lijn types lag in het gegeven dat het niet overal mogelijk was om een vaste verbinding te krijgen naar een meldkamer brandweer dus werd er uitgeweken naar een kieslijn oftwel DM2.
    Feitelijk een formalisering van de praktijk van de dag die toendertijd actueel was zullen we maar zeggen.

DM1 wordt trouwens stormenderhand ingehaald door alternativen zoals meldingen over IP met GSM backup en zo zijn er nog wel wat varianten te bedenken.
    Ben benieuwd wat er in de vernieuwde NEN2535 over gezegd gaat worden.

j. nieuwland
    Bijdrager

Dit zegt de ontwerpnorm NEN2535:2007 er over: zie bijlage

J. Nieuwland[attachment=0]prscr_ontwNEN2535.jpg[/attachment]
    prscr_ontwNEN2535.jpg

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Nu een aantal regio’s (o.a. midden en westbrabant http://www.brandweermwb.nl/nieuws-archi … euwsid=556 ) overgaat op alarmering via IP… loopt de norm dan weer niet achter?? De norm kan dit wel als keuze hebben maar als de RAC dit niet meer aan kan dan houd het snel op…. :roll:

j vroon
    Bijdrager
    Post count: 89

Nu een aantal regio’s (o.a. midden en westbrabant http://www.brandweermwb.nl/nieuws-archi … euwsid=556 ) overgaat op alarmering via IP… loopt de norm dan weer niet achter?? De norm kan dit wel als keuze hebben maar als de RAC dit niet meer aan kan dan houd het snel op…. :roll:

Valt op zich wel mee, als de nieuwe NEN2535 kijkt naar de NEN-EN54 zal men aan moeten tonen daaraan te voldoen.

j. nieuwland
    Bijdrager

Hier kan ik nog wel een sterk verhaal bij vertellen:

Vandaag wordt bij een brandmeldinstallatie die we hebben aangelegd binnen de regio Utrechtse Heuvelrug de alarmoverdrager geplaatst. Hiervoor dient tussen ISRA-punt en ADSL modem..jaja.. een UTP cat5 kabel gelegd te worden. Wij hebben echter de normale E30 functiebehoudbekabeling aangelegd. De norm zegt echter dat de kabel tussen ISRA-punt en alarmoverdrager functiebehoud moet hebben. Ik weet dat er E30 UTP cat5 kabel verkrijgbaar is, maar dit zul je wel met een vergrootglas moeten zoeken.
    Navraag bij Siemens omtrent het gestelde in hun aansluitvoorwaarden leverde ook niet een bevredigend antwoord.
    Het lijkt met overigens sterk dat je met een IP alarmoverdrager kunt voldoen aan de gestelde prestatie-eis van systeembeschikbaarheid.

J. Nieuwland

richard klinkhamer
    Bijdrager
    Post count: 1

@Kruisje, ma 23 maart, 2009 17:51
    Volgens mij zal de brandweer nooit een eis aanpassen aan het al dan niet beschikbaar zijn van een bepaalde verbindingsmogelijkheid, zij stellen de eis en de gebruiker/beheerder van het gebouw zorgt maar dat het zo uitgevoerd wordt.

@Djeepman,op ma 30 maart, 2009 8:08
    Kun je mij vertellen welke NEN 50136 versie jij gebruikt? Ik sta namelijk op het punt de 50136-1-1 aan te schaffen omdat onze lokale overheid weer begint te zeuren over de doormelding en ik graag bij discussies mijn huiswerk doe.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.