14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 17
    #1536 |

Hallo,

ik kan er heel weinig over vinden in boeken op of internet maar hoe moeten we tegen diepgevroren vlees aankijken als het om verbrandingswaarde gaat t.b.v. maatregelpakket I van Beheersbaarheid van Brand. Ik kom wel een kengetal tegen van gedroogd vlees van 25,2 maar dit is verre van reëel lijkt mij. ‘Levende have’ hoeft zelfs helemaal niet meerekent te worden. Het hier onder scharen is ook niet reëel denk ik hoewel de overeenkomsten redelijk vergelijkbaar zijn waarbij hier het vocht bevroren is en bij levende beesten niet.
    Wie heeft er ervaring mee met diepgevroren vlees binnen Beheersbaarheid van Brand.

Bedankt alvast.

Dirk Sommers

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Bij levende have heb je wel een beperking van 2.500 m². Dit vergelijk gaat dus niet helemaal op.

Diepgevroren is -40 graden Celsius! Wellicht kan je motiveren of het vlees bijdraagt aan de verbranding.

hans de graaf
    Bijdrager
    Post count: 1

Alles heeft een verbrandingswaarde ook (diepgevroren)vlees, voor all voeingsstoffen kan je kijken op calorielijst.nl. En voor de berekening van de vuurlast maakt het niet uit of het bevroren is of niet je moet het meetellen

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2258

De calorische waarde van vlees is op zich bekend, maar houdt er ook rekening mee dat één van de factoren om een brand instand te houden temperatuur is. Wat is de ontbrandingstemperatuur van vlees? Voordat het vlees zal gaan ‘meedoen’ in de reactie van de brand, zal het eerst (gedeeltelijk) moeten ontdooien en uitdrogen. Voor dit smelten en verdampen van water is energie nodig die aan de brand onttrokken wordt. Je moet dus ook al een brand van een bepaalde omvang en energie hebben.
    Hoe groot is de kans dat een dergelijke brand ontstaat? In een gebouw wat grotendeels uit (brandbaar) isolatiemateriaal en milieugevaarlijke installaties bestaat lijkt me het niet uitgesloten dat je een uitslaande brand kunt krijgen.

Ik denk dat de Mbvb met haar regels voor opslaggebouwen in het algemeen hiervoor de lading niet geheel dekt. Leuk als uitgangspunt, maar misschien moet je qua gelijkwaardigheid wat meer richting de scheikunde zoeken. Misschien heb je hier nog wat aan: http://www.brakelatmos.com/pdf/verzekeraar.pdf

Ik heb hier tijdens de FSE-cursus dacht ik eens een vraag over gehad, Ruud van Herpen had het daar als docent over. Wellicht nog mensen die bij Nieman werken, of die ook FSE gedaan hebben, en zich dit kunnen herinneren?

kruislijst
    Bijdrager

Alleen jammer dat Rutten maar 1 blusvoertuig heeft, en Creil, Bant en Lemmer op 5 km afstand liggen (waarom hebben we ook al weer een normatief brandverloop?).

De werkelijke situatie ingevuld leidt bij mij tot het volgende plaatje
    0 ontstaan brand
    5 ontdekken/melden brand
    7 alarmeren brandweer
    10 brandweer rukt uit
    13 brandweer ter plaatse
    20 water op het vuur

Moderator

Was ook mijn eerste idee. Ben benieuwd of ze ook een de ‘brandweerinzet’ alleen hebben afgedekt door het realiseren van een doormeldinkje, of dat er ook is gedacht aan bijv. opstelplaatsen, watervoorziening, droge blusleidingen, capaciteit van de watervoorraad, RWA etc.

Sowieso vindt ik het vreemd dat er daar een gigantisch gebouw staat, waarvoor hoop ik een bouwvergunning is afgegeven op basis van gelijkwaardigheid met een bepaald eisenpakket in gedachte. Ook is er in het kader van de milieuvergunning het e.e.a. over bandveiligheid gezegd… Was er toen ook al sprake van brandweerinzet? dat er dan daarna nog een dergelijke ‘wijziging van inzichten’ kan komen vind ik wat vreemd.

Wanneer ze bij de bouwaanvraag al aan de verzekeringskwesties hadden gedacht, hadden ze het toen al integraal mee kunnen nemen in een veilgheidsconcept, een soort Masterplan Brandveiligheid zeg maar. Een van de redenen waarom ik ontwikkelaars die dit soort projecten als bouwaanvraag indienen ook adviseer om even bij de milieudienst en hun verzekeraar te gaan kletsen, om te zien of er nog zaken zijn waar ze in de toekomst tegenaan zullen gaan lopen.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Doordenkertje: wanneer / in welke situatie zal Brakel Atmos een sprinklerinstallatie adviseren…..?! :wink:

Je bij mij thuis eens moeten kijken hoe snel ik diepgevroren vlees in de pan verkoolt krijg…. :lol: :lol: 8)

kruislijst
    Bijdrager

Wanneer zal Aquaplus een RWA adviseren, wanneer zal HCPS adviseren om de garage maar bouwkundig te gaan compartimenteren :?:

Overigens: sinds Brakel Atmos Mutec heeft overgenomen is list detectie een beter detectiemedium geworden.

Verkoold is nog steeds geen significante bijdrage aan de verbranding. Als je vanavond thuiskomt moet je maar eens proberen om de diepvrieskip te laten branden. Zeken een zelfstandig brandende diepvieskip is m.i. best lastig.

Tip: als je dit doet kan je beter even het raam open zetten, en de batterij uit je rookmelder halen (of een plastic zakje er omheen knopen).

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Wanneer zal Aquaplus een rook en warmte afvoer adviseren, wanneer zal HCPS adviseren om de garage maar bouwkundig te gaan compartimenteren :?:

Overigens: sinds Brakel Atmos Mutec heeft overgenomen is list detectie een beter detectiemedium geworden.

Dus de conclusie is dat je een advies moet laten schrijven door een adviesbureau en niet een bedrijf die een bepaald product levert… :wink:

Verkoold is nog steeds geen significante bijdrage aan de verbranding. Als je vanavond thuiskomt moet je maar eens proberen om de diepvrieskip te laten branden. Zeken een zelfstandig brandende diepvieskip is m.i. best lastig.

Tip: als je dit doet kan je beter even het raam open zetten, en de batterij uit je rookmelder halen (of een plastic zakje er omheen knopen).

:wink:

kruislijst
    Bijdrager

Als adviseur zeg ik doen!

Ooit een adviseur gehoord die zegt dat je geen adviseur in moet schakelen?

Moraal van het verhaal is dat als je iemand een vraag stelt, je je af moet vragen of de partij aan wie je de vraag stelt ook bepaalde belangen heeft.

Moderator

Dus de conclusie is dat je een advies moet laten schrijven door een adviesbureau en niet een bedrijf dat een bepaald product levert… :wink:

Doet me eraan denken, ik heb van een zekere J.v.S. volgensmij ook alleen nog maar rapporten gezien waar een fors dure (vaak ESFR) sprinkler wordt voorgeschreven is situaties waar je met veel goedkopere oplossingen een beter resultaat kunt bereiken, of waar deze zelfs niet nodig is of werkzaam kan zijn… Bijna alsof er iemand provisie gaat krijgen wanneer zo’n sprinkler daadwerkelijk wordt aangelegd.

Zelfs bij de adviesbureau’s moet je je afvragen of ze geen verstrengelde belangen hebben. En kijken of de gekozen oplossing wel de meest effectieve is. Naar mijn mening mag je weigeren een gelijkwaardigheid toe te passen wanneer je aantoonbaar kunt maken dat dit niet zo is.

>

jorg velter
    Bijdrager
    Post count: 3

is er wettelijk nu wel of niet iets geregeld inzake levensmiddeleninhoud van vriescellen? voegt dit nu meer, minder, gelijk of geen kilojuoles toe. Ik heb deze vraag al eens aan diverse deskundigen voorgelegd. Ik krijg van allen een ander antwoord ( 1)ja want het is droog dus als het eenmaal is opgewarmd dan.. 2) neen het is onbrandbaar tot het is opgewarmd, voor opwarming is energie nodig en de rest is ook bevroren dus geen energie enz. enz. is er al eens ooit een grote brand geweest in een vriescel in nederland of omgeving>

prindle
    Bijdrager
    Post count: 23

Wij hebben bij de grote vriesveemen ook een berekening beheersbaarheid van brand ontvangen. Het betrof hier de opslag van diepgevroren vis.
    Naar aanleiding van de uitkomsten zijn er zowel bouwkundig als installatietechnische maatregelen getroffen die de gelijkwaardigheid borgen.

Voor alles is een oplossing. Het kost wel veel tijd is de ervaring.

erwin brinkhorst
    Bijdrager
    Post count: 93

Wettelijk is er niets geregeld, hooguit pseudo-wettelijk (we hebben het tenslotte over BVB).

Wellicht herinner je het natuurkundeproefje van de middelbare school nog: water in een papieren bakje kun je boven een brander tot het kookpunt brengen, zonder dat het papieren bakje in de fik vliegt. Het bakje heeft wel een verbrandingswaarde, maar komt doordat het in contact staat met water niet tot ontbranding. De verbrandingswaarde van papieren bakjes met water gevuld in een BVB compartiment zou je dus alleen mee hoeven te nemen voor dat deel van de papieren bakjes dat tijdens een brand daadwerkelijk tot ontbranding kan komen.

BVB zegt ook iets over de bijdrage van brandbare materialen die niet of nauwelijks aan een brand mee kunnen doen (bijvoorbeeld PS-isolatie onder de betonvloer van de begane grond of materialen/producten met een zeer hoog vochtpercentage). Dit geldt tot op zekere hoogte ook voor diepgevroren levensmiddelen. Zoals al eerder gepost moet je al een brand van enige omvang hebben om deze aan de verbranding deel te laten nemen.

Niet per definitie weglaten, of per definitie meenemen dus. Met gezond verstand bepalen voor welk deel je de bevroren levensmiddelen in jouw specifieke situatie mee moet nemen.

Succes!!

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.