Brandpreventieforum Forums Sprinklerinstallatie NFPA en NEN Dichtvriezen droge sprinklerinstallatie?

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #2922 |

Wat achtergrond informatie: ik vroeg me af of bij een droge sprinklerinstallatie (waarbij, heb ik vernomen, géén water in de installatie zelf zit) de mogelijkheid bestaat dat deze dichtvriest. Het uitgangspunt bij een droge sprinklerinstallatie is dat dit niet zou moeten kunnen.

Kunnen factoren als vorst (bijvoorbeeld in een ondergrondse parkeergarage) er toch voor zorgen dat de installatie (of alleen de kop) dichtvriest?

Note: ik ben nieuw op dit forum, mocht het antwoord in een ander topic al gegeven zijn hoor ik het graag.

1 user thanked author for this post.
    kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

Tegenvraag: waarom tapt iedereen in Nederland zijn buitenkraan in de winter netjes af?

X never ever marks the spot

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Wat achtergrond informatie: ik vroeg me af of bij een droge sprinklerinstallatie (waarbij, heb ik vernomen, géén water in de installatie zelf zit) de mogelijkheid bestaat dat deze dichtvriest. Het uitgangspunt bij een droge sprinklerinstallatie is dat dit niet zou moeten kunnen.

Een leiding kan pas dichtvriezen als er een medium aanwezig is welke ‘vast’ wordt bij lage temperaturen. In een lege leiding is er in het algemeen geen medium aanwezig om dit effect te verkrijgen. Een droge sprinklerinstallatie is juist aangelegd (met jaren lange ervaring) om te zorgen dat het systeem in koude temperaturen blijft werken.

Wat is de achtergrond van je vraag?

de pet
    Bijdrager
    Post count: 65

Mits goed aangelegd en beheerd/onderhouden natuurlijk, op afschot en met afgetapte zakstukken. Nog niet zo eenvoudig in een parkeergarage. Een droge sprinklerinstallatie wordt ook nat getest en afgeperst en er kan dus bij slechte aanleg, beheer of onderhoud water achterblijven dat bevriest.

bob vest
    Bijdrager
    Post count: 2

Een leiding kan pas dichtvriezen als er een medium aanwezig is welke ‘vast’ wordt bij lage temperaturen. In een lege leiding is er in het algemeen geen medium aanwezig om dit effect te verkrijgen. Een droge sprinklerinstallatie is juist aangelegd (met jaren lange ervaring) om te zorgen dat het systeem in koude temperaturen blijft werken.

Wat is de achtergrond van je vraag?

Dank. Ik ben student, ik hou me momenteel bezig met een stageopdracht die zich richt op de (brand)veiligheid/risico’s in een parkeergarage die momenteel wordt gebouwd. En daaropvolgend de business continuity management mocht zich een calamiteit voordoen.

Er zal geen rwa (alleen stuwdruk) zijn in de parkeergarage en een groot aspect mbt brandveiligheid ligt dus bij de sprinklers. Grootste aandachtspunt dat ik even had bij de sprinklers was bij een hoge vochtigheid/druppels (waar eerder sprake van is in een parkeergarage) in hoeverre dit invloed kan hebben op het dichtvriezen van de sprinkler(kop). Maar het is helder nu.

EDuran
    Bijdrager
    Post count: 5

Bij een droge sprinkler installatie dat gevuld is met lucht, dus niet in opening met de buitenlucht (deluge) dan is er een voorziening om de vocht periodiek af te tappen zonder dat de Alarmklep open gaat.

Een pijp rond dn50 van 1 meter aan ieder zijde een afsluiter geplaatst aan het einde ( verste punt) van de installatie. Als men een beunhaas of aan iemand zonder ervaring sprinklerinstallatie niet laat engineering of aan een monteur die nog geen ervaring of kennis van heeft..

Tja dan gaat het na een tijd Vocht zich ophopen bij temperatuur schommelingen zodat het water vorm krijgt dan gaat het vriezen.

Optie 2  dat de lucht druk in de boven alarmklep groter is dan 6 bar.

Optie 3  de compressor werkt niet goed waardoor ook vocht in geblazen word.

Controleer in zo’n geval is de druk boven de alarmklep; 6 bar is maximum druk in een Droge alarmklep.

Controleer de Compressor, afscheider werkt niet.

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 330

Vooropgesteld dat ik geen verstand heb van sprinklers …. maar wel van water. IJs ontdooit bij 0 graden Celsius. Een sprinklerkopje spreekt aan bij ongeveer 60 graden Celsius. Wat is het probleem?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Vooropgesteld dat ik geen verstand heb van sprinklers …. maar wel van water. IJs ontdooit bij 0 graden Celsius. Een sprinklerkopje spreekt aan bij ongeveer 60 graden Celsius. Wat is het probleem?

Misschien dat de ijsvorming niet per se bij de sprinklerkop in de buurt hoeft te zijn?

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door Joachim Bolte Joachim Bolte.
    Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager

Beste Joachim, waar zou volgens jou dan ijsvorming kunnen optreden anders dan in de garage?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Bij kleppen, pompen en andere installatie-onderdelen die in de leidingen zijn ingebouwd (zie het mailtje boven dat van jou). Die kunnen dan ook in de garage liggen, maar ver weg van de plek waar een brand ontstaat. Dan kan je sprinklerkop wel aanspreken, maar krijg je alsnog geen water.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door Joachim Bolte Joachim Bolte.
    Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager

Zo zie je maar weer je kan niet overal verstand van hebben. Dus als ik het goed begrijp heb je in de parkeergarage kleppen, pompen en andere installatiedelen. En ik maar denken dat je alleen leidingen in de garage hebt. Maar zoals bij brandslanghaspels kan je deze toch ook voorzien van tracing.

EDuran
    Bijdrager
    Post count: 5

Ik heb eerder de druk boven in de alarmklep genoemd..

Wat is de druk boven de alarmklep ( C-meter). zoals eerder gezegd. de druk boven de alarmklep mag nooit groter dan 6 bar zijn. welke  type  en merk alarmklep is er gebruikt?

Heb je een foto van de alarmklep opstelling en de compressor.

Als de sprinklers bulb bereken bij brand dan zal het niet door vriezen komen; er zal een ander probleem zijn.

Waar je nu naar moet kijken is het volgende:

Als het goed is is er op de persleiding van Alarmklep een bord, waar we beveiligde gebied zien. hier moet ook de ontwerp druk staan.

Wat is de ontwerpdruk?

Wat is de druk boven de alarmklep?

Op de compressor is er een druk regelaar waar in de insteldrukken zijn ingeslagen. Kijk of deze regelaar goed is ingesteld. zo niet dan kan de compressor het werken van de system tegen werken waardoor grote druk inblaast.

Zijn de sprinkler staand of hangend opgehangen?

Geef aan waar het dicht vriest?

Zijn dat de sprinklers? of in de leiding zelf?

Als de leiding dichtvriest dan  zijn koppeling afdichtingen  beschadigd of poreus of verkeerde afdichtingen in de koppelingen gebruikt.

Indien de de afscheider ( vocht afscheider)  niet werkt dan is er vocht in de leidingen. om dit te weten moet je naar de ITC toe. Als het juist is gemonteerd is er een pijp DN50 1 m lang met 2 afsluiters gemonteerd. hier mee kun je de vocht uit de leiding halen. Dit moet gedaan worden door een service medewerker die hier voor opgeleid is

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager

Als ik het goed begrijp is het antwoord op de vraag van Bob Vest dus ja. Interessant om het nu te hebben over de te nemen maatregelen om het bevriezen te voorkomen.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.