Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie deursluitinstallatie in een BMI met gedeeltelijkebewaking

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 3
    #2490 |

Hallo,

Ik heb een meningsverschil met een collega.

de verkeerswegen in een pand zijn voorzien van rookmelders in verband met gedeeltelijke bewaking.

nu moeten de deuren dichtvallen bij een brandalarm welke diameter moet ik aanhouden voor de rookmelder

d=<5,8m of d=<2,5m

uitgaande van NEN 2535 2009

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Zie bijlage C (normatief) van de NEN2535:2009. Dus 0,5 – 2,5 m aan beide zijden van de deur(met de nodige mitsen en maren zoals genoemd in de bijlage C.

J. Nieuwland

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180

Beste Jan,

Deuren in een brand- en rookscheiding, die in normaal gebruik dienen open te staan, kunnen middels een deurvastzetinrichting worden opengehouden. Aan weerszijde van de betreffende deur(en) dienen dan rookmelders te worden aangebracht.

Bij gedeeltelijke bewaking is een maximale afstand tussen de rookmelder en de deur 2,5 meter. Als er een andere deur van een ruimte binnen 0,5-2,5 meter aanwezig is, dient de rookmelder voor deze deur worden aangebracht, met een minimale afstand 0,5 meter.

Het e.e.a. is te lezen in bijlage C van de NEN2535. Alleen bij volledige bewaking mag de afstand tussen rookmelder en deur anders zijn en kan zelfs afhankelijk van oppervlakte en/of de breedte van de gang een grotere afstand dan 5,8 meter zijn.

Ik hoop je voldoende te hebben geholpen, anders zie ik je reactie wel tegemoet.

Groet,
    Christiaan

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

jan den brinker
    Bijdrager

heren dank u,

kan het zijn dat bij de oude NEN 2535 het anders was?

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

heren dank u,

kan het zijn dat bij de oude NEN 2535 het anders was?

Bijlage C is op dit gebied niet gewijzigd. Nu is bijlage C normatief in de voorgaande versie van de norm informatief.

jan den brinker
    Bijdrager

dank je ik had het vandaag toevallig na gelezen.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.