Brandpreventieforum Forums Rekenen aan brandveiligheid deuren in vluchtroutes

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 48
    #2035 |

Hallo

In vraag 421 van de veelgestelde vragen bouwregelgeving van VROM wordt aangegeven dat als het gaat om bestaande bouw niet meer dan 24-60 personen gebruik van een deur mogen maken als hij tegen de vluchtrichting indraait. Nu vraag ik me af: waar komt die bandbreedte vandaan? Het zou moeten blijken uit de artikel 2.151 en 2.152, maar ik begrijp niet hoe?

Graag reacties,

Bedankt,

Ron

erwin brinkhorst
    Bijdrager
    Post count: 93

Snap ik ook niet!

Het BB kent voor bestaande bouw geen bezettingsgraadklassen, maar voor dit specifieke geval wel een bepaald oppervlak dat mag zijn aangewezen op een tegen de vluchtrichting draaiende deur. Op grond van prestatie-eisen uit het BB is dit niet terug te rekenen naar een concreet aantal personen. Kennelijk gaat VROM wel uit van een bepaalde bezettingsgraad getuige de aangegeven bandbreedte.

Jammer dat VROM dat niet met de buitenwereld deelt, bijvoorbeeld in de verschillende VROM publicaties die gaan over de beoordeling van het aspect veilig vluchten in bestaande gebouwen. In een aantal van deze publicaties verwijst VROM namelijk door naar de voorschriften voor nieuwbouw.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

http://bouwhelp.nl/vraag/38112_aantal_p … _vluchtend
    :W:
    Of was dat antwoord nog niet duidelijk genoeg?

erwin brinkhorst
    Bijdrager
    Post count: 93

Hoezo duidelijk? Er wordt helemaal geen antwoord op de gestelde vraag gegeven.

VROM vindt in een antwoord kennelijk dat bij bestaande bouw een bepaald aantal personen door een deur mogen vluchten die tegen de vluchtrichting draait en verwijst daarbij naar de artikelen 2.151 en 2.152. Op grond van deze artikelen (of vanuit enig andere prestatie-eis voor bestaande bouw) is dat antwoord echter niet te herleiden.

Als je de voorschriften voor nieuwbouw erbij pakt kom je tot maximaal zo’n 37-38 personen, maar dat zijn er geen 60!

Kennelijk hanteert VROM dus wat anders, maar zijn ze vergeten dat met de buitenwereld te communiceren.

Als iemand weet wat VROM hanteert om tot een brandbreedte van 24-60 personen te komen, hebben we een antwoord op de vraag.

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Voordat het bouwbesluit 2003 er was werd de AROR-norm gehanteerd. Bij deze norm was het toegestaan maximaal 25 personen op een toedraaiende deur aan te wijzen. Bij de "vertaling" van deze norm naar het bouwbesluit is deze norm terug te vinden in de rekenwaarden voor de bezettingsgraden (in relatie met art 2.146 en 2.148). Bij de introductie van de bezettingsgraden is echter ook een bandbreedte geïntroduceerd, waardoor de "oude" norm in de praktijk voor nieuwbouw een faktor 1,5 ruimer werd dan het nieuwbouwniveau van voor 2003. Veel (bijeenkomst)gebouwexploitanten hebben van deze verruimming gebruik proberen door hun oude gebouw aan het nieuwe nieuwbouwniveau te toetsen en zo meer bezoekers in hun bestaande gebouw toe te mogen laten. Het lijkt er op dat VROM er nu, ten opzichte van het nieuwbouwniveau, een tweede keer een faktor 1,5 op los laat door een enigszins vertoebeld geheugen.

mark breet
    Bijdrager
    Post count: 34

@duiveltje
    ik vraag mij af of men 2 x de factor toegepast heeft, immers:
    men heeft het over 24 in plaats van 25 en
    over 60 in plaats van 56 (25 * 1,5 * 1,5)?

(ik weet het antwoord op de vraag ook niet)

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.