Brandpreventieforum Forums Bouw Deur woonkamer hal dichtmaken

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #2878 |

Hallo,

Ik ben werkzaam als Hoofd BHV en preventiemedewerker bij een zorginstelling.
    Wij zijn gevestigd in een voormalig woonhuis (souterrain, begane grond en verdieping). Dit zorgt soms voor uitdagende situaties en discussies op gebied van vluchtroutes en andere veiligheidsaspecten bij verbouwingen die er inmiddels gedaan zijn. (Waarvan ik vaak de oplossingen hier heb kunnen vinden).

Een discussie die nu ontstaat zou ik graag hier eens delen:
    Vanuit de woonkamer van het pand zijn er twee deuren. Eentje naar de keuken en eentje naar de hal. Wij gebruiken nu die naar de keuken als vaste looproute en dit is ook de vluchtroute. De keuken is centraal gelegen en van daaruit zijn alle andere vertrekken te bereiken.
    Omdat je bij het verlaten van de andere deur langs een trapopgang naar het souterrain loopt gebruiken wij deze niet in dagelijks gebruik.
    Hier mochten we echter bij de laatste RI&E inspectie niet de klink er uit halen. Als de deur er was moest deze gebruikt kunnen worden.
    Destijds was de trapopgang aan deze kant nog niet aanwezig. De vraag die er nu ontstaat is, mogen wij de deur permanent dichtmaken zodat het een muur wordt? De woonkamer heeft dan één uitgang. De vluchtroute hoeft dan niet te worden gewijzigd. De BMI moet een kleine aanpassing ondergaan. De situatie met het trapgat wordt echter een stuk veiliger in onze ogen.

Alvast bedankt voor de reacties.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.