Brandpreventieforum Forums Bouw Deur in vluchtroute zonder sleutel?

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 8
    #1358 |

Hallo collega’s,

Ik heb even een vraag waar ik steeds meer tegenaan loop.
    Naar mijn idee mogen deuren in vluchtroutes niet voorzien zijn van een cilinder. Deze deuren moeten Bij aanwezigheid van personen geopend kunnen worden zonder gebruikmaking van losse voorwerpen (gebruiksbesluit art.2.3.5). Ik probeer gebruikers er steeds op te wijzen dat er geen sloten op deze deuren mogen zitten, echter de gebruikers worden steeds mondiger, en zeggen dan gewoon: Hij zit nu toch niet op slot!
    In principe hebben zij gelijk dat de deur niet op slot zit, maar ik ben van mening dat die deuren nooit op slot moeten kunnen m.b.v. een hulpmiddel, ook niet als er alleen maar een schoonmaker in het gebouw is (ook die hebben recht op een veilige vluchtweg), en dat je ten alle tijden buiten moet kunnen komen.
    Wat is jullie ervaring met dit probleem, en is hier misschien jurisprudentie van?

Ik hoor graag !! :wink:

Mvg
    Dennis

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Dit is inderdaad een bekend probleem, jammer dat dit niet wat anders geregeld is in het BB en GB.
    Je hebt gelijk, als de gebruiker beloofd dat de deuren ontsloten zijn bij aanwezigheid van personen moet je dat gewoonweg accepteren.
    Wat je kan doen is af en toe controleren en eea vastleggen in een brief. Je hebt dan de gebruiker schriftelijk op zijn verantwoordelijkheden gewezen. Uiteraard kun je hem dwingend adviseren om de faalkans van vluchtroutes te beperken door het bijvoorbeeld aanbrengen van knopcylinders. Mocht het dan nog mis lopen ligt de verantwoordelijkheid geheel bij de gebruiker. Belangrijk aandachtspunt is wel dat de eindverantwoordelijke, lees de directie, ook op de hoogte is. Vaak worden deze zaken namelijk afgehandeld door een facilitair medewerker en die is niet direct verantwoordelijk als het mis gaat. Mijn ervaring is dat wanneer de directie of eigenaar van het gebouw formeel op de hoogte wordt gebracht van dit probleem, en ze formeel gewezen worden op hun verantwoordelijkheden, (in een overleg waar een verslag van wordt gemaakt) het aanbrengen van veilig sluitwerk in een keer geen probleem meer is.

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Je kunt de standaard cilinder toch vervangen door een knopcilinder? Probleem opgelost. De deur kan altijd op slot, blijft van buiten af met een sleutel toegankelijk (of afsluitbaar) en je kunt van binnenuit altijd de deur ontgrendelen zonder gebruik te maken van losse voorwerpen.

firebird1976
    Bijdrager

Hoi Leon,

Dat klopt inderdaad, dat is ook mijn gedachte, maar de gebruiker denkt daar dus steeds vaker iets anders over, en in het gebruiksbesluit staat dus letterlijk"bij aanwezigheid van personen", en dat neemt de ondernemer dus erg letterlijk!

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

controleren is het enige wat je kunt doen. Een knopcilinder is vaak goedkoper als een dwangsom.

firebird1976
    Bijdrager

Formeel gezien kun je hier dus niet op handhaven? :roll: Het zal toch niet zo zijn dat hier helamaal geen jurisprudentie over is?

Wie heeft nog meer goeie suggesties?

Groet
    Dennis

johan
    Bijdrager

Nou, het enige wat je kan doen is juist handhaven..

firebird1976
    Bijdrager

Johan, als ik het zelf bekijk zeg ik ook handhaven, maar omdat op het moment dat ik daar de controle deed die deur open was, is het dus gewoon mogelijk om te vluchten zonder gebruikmaking van van een sleutel of ander los voorwerp.
    In de letter van de wet heeft die gebruiker dus gelijk……

jano
    Bijdrager
    Post count: 222

Dames en Heren,

Kijk ook even in het Bouwbesluit, ik heb enkele passages opgezocht, zie hieronder;

Artikel 2.3.5 Deuren in vluchtroutes
    1. Bij aanwezigheid van personen in een bouwwerk is een deur in een
    vluchtroute uitsluitend gesloten indien die deur tijdens het vluchten,
    zonder gebruik te moeten maken van een sleutel, onmiddellijk over de ten
    minste vereiste breedte kan worden geopend.

In het Bouwbesluit staat staat echter het volgende;

nieuwbouw;
    Artikel 2.154 veilige plaats
    Lid 1. Een rookvrije vluchtroute leidt naar het aansluitende terrein en vandaar naar de openbare weg zonder dat deuren worden gepasseerd die met een sleutel moeten worden geopend.

gedeelte van de toelichting van artikel 2.154;
    Het voor de hand liggende einddoel van een rookvrije vluchtroute is het aansluitende terrein. Het eerste lid waarborgt dat men dit kan bereiken zonder het risico te lopen in zijn vlucht te worden gestuit door een op slot zijnde deur………

bestaande bouw;
    Artikel 2.161 veilige plaats
    Lid 1. Een rookvrije vluchtroute leidt naar het aansluitende terrein en vandaar naar de openbare weg zonder dat deuren worden gepasseerd die met een sleutel moeten worden geopend.

toelichting van artikel 2.161 zie artikel 2.154.

definitie rookvrije vluchtroute vlgs BB;
    rookvrije vluchtroute: van rook gevrijwaarde route die begint bij een toegang van een rookcompartiment of een subbrandcompartiment, uitsluitend voert over vloeren, trappen of hellingbanen en eindigt op een veilige plaats, zonder dat gebruik behoeft te worden gemaakt van een lift;

firebird1976
    Bijdrager

Jano,

Hartelijk dank!! Dit is dus precies waar ik naar zocht!!

Thanks!

nikee
    Bijdrager
    Post count: 46

Let er dan wel op dat de deuren waar het om gaat ook echt in een rookvrije vluchtroute liggen en niet de vluchtroute binnen hetzelfde rookcompartiment.

johan
    Bijdrager

…mag ik dan wel bijvoorbeeld kantschuiven op deuren in een rookvrije vluchtroute plaatsen ?

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

het gebruiksbesluit zegt daarover het volgende in de toelichting;

Het mag dus onder voorwaarden. Geen drie grendels op een deur. Een kantschuif is volgens mij makkelijker/sneller open te maken dan een draaiknop.

mixed is burnt
    Bijdrager
    Post count: 28

BouwBesluit
    Artikel 2.154 veilige plaats

Bovenstaand artikel vindt ik nog steeds een moeilijk / lastig leesbaar artikel. Naar mijn mening kun je het artikel op verschillende manieren lezen, namelijk;

1. Dat pas na het passeren van de eerste rookwerende scheidingsconstructie de deuren in de rookvrije vluchtroutes vervolgens zonder losse voorwerpen moet kunnen worden geopend (bv knopcilinder of paniekbeslag).

2. Mijns inziens kun je ook lezen (ook willen lezen) dat om een veilige plaats te bereiken ( = openbare weg) de te passeren deuren zonder sleutel moet kunnen worden geopend (dus bv knopcilinder / paniekbeslag ).

info:

Definitie rookvrije vluchtroute volgens het BB.
    Artikel 1.1 rookvrije vluchtroute: van rook gevrijwaarde route die begint bij een toegang van een rookcompartiment of een subbrandcompartiment, uitsluitend voert over vloeren, trappen of hellingbanen en eindigt op een veilige plaats, zonder dat gebruik behoeft te worden gemaakt van een lift.

Artikel 2.135 ligging
    Lid 1.Een brandcompartiment is ingedeeld in een of meer rookcompartimenten.

bovenstaand lid van artikel 2.135 is voor alle functies van toepassing.

Wie kan / wil er iets van zeggen.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.