Brandpreventieforum Forums Bouw Deur in trappenhal tussen zolder en 4e verdieping

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #1065 |

Ik woon in Amterdam op de 3e verdieping,
    onder ons woont een persoon met 2 verdiepingen tot zijn beschikking
    (begane grond en 2e)
    en boven ons wonen mensen die op de 4e verdieping wonen,
    en ze slapen op hun zoldergedeelte op de 5e verdieping.
    Waar wij ook een zolderbergruimte hebben en onze onder buurman ook.

ivm gezinuitbreiding gaan de bovenburen op het zoldergedeelte
    van de onderbuurman slapen.
    En nu willen ze een deur in de trappenhuis plaatsten.

De deur komt op hun overloop, dus aan het begin van de trap
    van de 4e verdieping naar de 5e de zolderverdieping.

Mag dat? ivm brandveiligheid? En mag die op slot?
    Ik bedoel het belemmerd ons een ‘vrije’ doorgang naar onze bergruimte.
    En in geval van brand kunnen wij niet vrij naar de zolderaam aan
    de voorkant. Want daar zit dan een deur tussen.

Graag wat advies. Het lijkt mij dat het niet mag.

mvg bewoner in amsterdam

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2258

Op zich is het geen probleem woningen in A’dam op een dergelijke manier te splitsen/samen te voegen. Dit moet wel altijd gepaard gaan met een bouwaanvraag, zodat er getoetst kan worden of zich geen gevaarlijke situaties voordoen.

U kunt bij het stadsdeel een verzoek om handhaving doen, dan komen ze bij u kijken of de situatie nog conform de laatst bekende vergunning is. Ook wordt er gecheckt aan de minimale eisen (die voor bestaande bouw, uit het bouwbesluit). Wanneer dit niet zo is, heeft het stadsdeel de plicht direct aan te schrijven tot het treffen van verbeteringen. Veel eigenaren proberen de boel dan te legaliseren door het alsnog aanvragen van een bouwvergunning.

Besef wel dat er dan waarschijnlijk ook bij u binnen wordt gecontroleerd. Wanneer u zelf ‘illegale’ verbouwingen uit heeft gevoerd zult u daar ook op aangesproken kunnen worden.

by the way, de dakvensters zijn geen officiele vluchtwegen. In principe moet iedereen in een portiekwoning veilig via het trappenhuis de deur uit kunnen.

bewoner
    Bijdrager
    Post count: 2

Als je van 2 verdiepingen 1 woning wilt maken dan is die vergunning nodig dat snap ik.

Ze hebben namelijk hun gedeelte van de zolder aan de achterkant van het huis op de 5e al bij hun
    woning op de 4e betrokken. En het trap ingebouwd. Daar moet ook een vergunning voor zijn?

En in dit geval gaan ze op NOG een andere gedeelte van de zolder slapen,
    namelijk de bergruimte op de 5e verdieping van de onderbuurman aan de voorkant van het huis.
    Ze lopen dan door het gangetje over tussen de kamers.
    (onze bergruimte zit ertussen)
    Hebben ze voor de deze nieuwe kamer dan ook een vergunning nodig?

Waar het mij eigenlijk om gaat is dat die nieuwe ruimte was een gewone bergruimte,
    met aan de voorkant een groot raam waaruit getakeld kan worden.
    En in geval van brand, vanuit onderen, een plek waaruit je kan ontsnappen via
    de brandweer of het dak. Maar met die deur die dus de vrije doorgang belemmerd,
    niet meer. En het belemmerde onze vrije doortocht naar onze berg ruimte.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2258

Die bergingen zijn nooit ter bewoning bedoeld geweest. Wanneer je ze daarvoor geschikt wilt maken zul je (waarschijnlijk) bouwkundige aanpassingen moeten doen (bijv. een trap plaatsen, interne wanden omgooien).

Deze aanpassingen kunnen vanwege de gebruikswijziging en de stedenbouwkundige impact van meer/grotere woningen NOOIT vergunningsvrij zijn.

Daarnaast, of er nu wel of geen vergunning ligt, een eigenaar is rechtstreeks vanuit de Woninwet verplicht om zich bij bouwen aan de nieuwbouweisen uit het Bb te houden, en de situatie NOOIT onder het niveau bestaande bouw uit te laten komen. Wanneer ik het zo hoor zou dat laatste nog wel eens een probleem kunnen geven.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.