Brandpreventieforum Forums Gebruik Deur in deurconstructie

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #877 |

de afgelopen tijd wordt ik steeds vaker geconfronteerd met horeca-ondernemingen, die in verband met een verkeerde draairichting van de toegang/uitgangsdeur, een zogenaamde deur in deurconstructie maken. Dit is een constructie waarbij in de bestaande deur door middel van een zaagsnede een kleinere deur gemaakt wordt in de bestaande deur. Deze "nieuwe" deur wordt d.m.v. kunststof pennen in de bestaande deur vastgezet. Bij het vluchten kan (volgens opgaaf van de gebruikers) het binnenste deurdeel weggeduwd worden.
    Wie heeft er nog meer ervaring met dit soort deuren en wie weet of er ooit al eens een certifficeren heeft plaatsgevonden door een erkende instantie voor dit soort deuren??

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

lastige vraag. in Nederland hebben we namelijk niet goewd vastgelegd welke eisen er gelden voor het kunnen openen van een deur.

Zonder losse voorwerpen in een handeling….. maar met welke kracht?

Ik weet niet hoe groot jij bent, maar als je een gemiddeld postuur hebt en niet elke dag 150 kg lift in de sportschool zou je de deur eenvoudig moeten kunnen openen. Immers breezah :!: :!: 54 moet ook de deur kunnen openen.

Gewoon gezond verstand gebruiken en aangeven dat je de werking wilt zien.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Hoe inbraakwerend is die constructie? Je moet niet de ene eis de andere laten verzwakken.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825
    Moderator

Ja precies, als ik die nieuw aan te brengen inboorscharnieren zie verwacht ik dat ik met een ferme trap van mijn kisten dat beetje hout wat er nog overblijft dwars doormidden trap. Op de scharnierkant dus, niet eens op de sluitzijde.

Wanneer ze willen aantonen dat het goed inbraakwerend is volstaat in mijn opinie niet de opmerking ‘het zal wel’. Ze zullen toch minimaal echt met een NEN5096 rapport moeten aankomen waaruit blijkt dat deze constructie klasse II inbraakwerendheid heeft.

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

wat is de vrije doorloophoogte die er nog over blijft na inbouwen van het systeem?/ hoeveel cm wordt er aan de bovenzijde van de deur afgehaald?

landlord
    Bijdrager
    Post count: 2

http://www.nopanicsystem.nl/

Het systeem dat dhr. Schellinx aanbied is zelfs al door Efectis bekeken en zij hebben een certificaat afgegeven. Ik ben er inmiddels wel 8ter dat niet allen deuren uitgevoerd worden zoals in dat certificaat staat beschreven. Ook nu zijn er mogelijk weer beunen aan het werk gegaan. Voorwat de inbraakwerendheid; hier voldoet het echte Nopanic-systeem ook aan. Tja, wat rondbellen (een dag of drie lang) en Google-en brengt je toch heel veel verder.

Moderator

Het systeem dat dhr. Schellinx aanbied is zelfs al door Efectis bekeken en zij hebben een certificaat afgegeven.

En jij hebt een kopie van dat certificaat met daarin aangegeven wat de proefopstelling was? :) Ik zou verwachtten dat ze zoiets cruciaals op de site zouden publiceren, maar daar kan ik het niet vinden.

Moderator

wat is de vrije doorloophoogte die er nog over blijft na inbouwen van het systeem?/ hoeveel cm wordt er aan de bovenzijde van de deur afgehaald?

Zou ik geen probleem van maken, ik zie het eerder als een gebruiksvoorziening die onder de scope van de GemBv valt.. In de ‘normale’ gebruikssituatie heb je de volle doorgangsbreedte (voor je toets bouwbesluit), alleen bij het vluchten wordt de doorgang minder. Die paar cm hoogte vindt ik tamelijk onbelangrijk, voor wat de breedte betreft moet je wel even uitkijken dat je minder vrije doorgang krijgt, en dat er dus qua gebruik minder mensen in een dergelijke ruimte kunnen worden toegestaan.

jano
    Bijdrager
    Post count: 222

de firma themans uit zutphen had in het verleden (misschien nu nog) een dergelijk systeem. In normale situaties draaide de deur in de vluchtroute tegen en in vluchtsituaties mee. In het verniftige systeem zat een drievleugelige schanier en aan vluchtzijde ook een paniekbalk.

http://www.themans.nl/arachna.aspx?lng=1

jano
    Bijdrager

Ik vond onderstaande tekst ook nog ergens in mijn systeem.

henk van buuren
    Bijdrager

de maten met betrekking tot het kunnen ontvluchten zijn vastgelegd in het bouwbesluit en is afhankelijk van de gebruikersfunctie.
    bij functie 1b,2-11 bedraagt dit B=0,85 H=2,3 (m).

de verdere constructie word niet besproken zoals u deze voorsteld.
    schuufdeuren en naar binnen draaiende richting is niet correct.

groeten,

Moderator

de maten met betrekking tot het kunnen ontvluchten zijn vastgelegd in het bouwbesluit en is afhankelijk van de gebruikersfunctie.
    bij functie 1b,2-11 bedraagt dit B=0,85 H=2,3 (m).

de verdere constructie word niet besproken zoals u deze voorsteld.
    schuufdeuren en naar binnen draaiende richting is niet correct.

groeten,

Dat haal je waarschijnlijk uit art. 2.167 (wat je met 1b,2-11 bedoelt ontgaat mij). Waarschijnlijk is die deur geen onderdeel van een rookvrije vluchtroute maar dan kun je nog terugvallen op art. 2.148, waar die maat ook gegeven staat voor de toegangen van het RC.

Hoe verhoudt zich dat nu volgens jou met (bijv.) art. 2.76, waar wordt toegestaan dat een deur over een RVVR opendraait wanneer de vrije doorloop 60 cm blijft? :D

Naar mijn mening kun je dus stellen dat een opening van 60 cm in die deur voldoende zou zijn, omdat de situatie niet anders is dan bij het toepassen van een sluis of portiekje. Wel moet je opletten dat je voor wat betreft het gebruik met de daadwerkelijk beschikbare breedte rekent en niet met de dagmaat van het vaste kozijn, wat dus zou kunnen resulteren in een zwaardere gebruiksbeperking middels de gebruiksvergunning.

wilbert
    Bijdrager
    Post count: 15

Ter info,
    helaas heeft de firma themans uit zutphen het zgn. nooddeurpakket, dat in de praktijk prima functioneerd, niet meer in hun product-assortiment opgenomen….

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.