15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Participant
    Post count: 1
    #49061 |

Een ruimte met een deur voorzien van deurvastzetinrichting dient conform de NEN2535 bijlage C:

a) voor de automatische brandmelders moeten altijd rookmelders worden toegepast;

b) de rookmelder moet aan NEN-EN 54-7 voldoen;

Echter de ruimte (800m2) is een werkplaats (lassen, slijpen etc.) waar brandgrootte 7 wordt geëist.

m
    Participant
    Post count: 20

Vereist deze situatie misschien aspiratiemelders? Ik neem aan dat thermische melding te traag zou zijn en dat aansluiten op een BMI geen optie is.

Paul WendtPaul Wendt
    Participant
    Post count: 321

Hoe snel zou thermische detectie dan moeten zijn volgens jou beste m om gelijkwaardig te zijn met de reactie tijd van een puntmelder?

m
    Participant
    Post count: 20

Hoe snel zou thermische detectie dan moeten zijn volgens jou beste m om gelijkwaardig te zijn met de reactie tijd van een puntmelder?

Eerlijk gezegd… geen idee, en ik denk nu dat het ook niet uitmaakt. Uit de NEN 54-7 maak ik op dat expliciet optische melders gevraagd worden; mijn eerste aanname was dat de gedachte daarachter met reactietijd te maken zou hebben omdat optisch volgens mij sneller reageert.

Bij nader inzien vermoed ik dat de deur ook dient te sluiten te sluiten t.g.v. koude rook (toelichting art. 7.3 Bb2012). Dat kan (denk ik) niet met thermische detectie.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door  m.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door  m.
    Paul WendtPaul Wendt
    Participant

Eerlijk gezegd … ben ik de woorden “koude rook” niet tegengekomen in de toelichting. Wel is te lezen “dat de deur bij brand en bij rook door brand vanzelf” etc. etc… Volgens mij hier dus een verschil in het Bouwbesluit en de NEN2535. Voorzover ik weet prefereert dan het Bouwbesluit.

Paul WendtPaul Wendt
    Participant

Bij brand en bij rook door brand ….

Is er misschien iemand die dit wil en kan toelichten? Mag de deurvastzetinrichting, naast optische- en thermische detectie, bijvoorbeeld ook worden aangestuurd door vlamdetectoren of desnoods op gasdetectie. Dit zijn immers ook brandverschijnselen. Of moet worden gelezen voor “bij brand en bij rook door brand” als thermische- en optische detectie (multisensor).

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2256

Het stukje tekst omschrijft een effect, ofwel een doel. Wanneer je dat doel kunt halen maakt het mijns inziens niet zoveel uit hoe je dat doet. Probleem is alleen wel dat het bouwbesluit nog geen ‘echte’ eisen voor rookwerendheid en rookverspreiding kent, alles is vastgehangen aan brandverspreiding. Als je er heel juridisch naar gaat kijken (wat moet er ‘gelijkwaardig’ worden opgelost) zou je op dit moment kunnen stelle ndat het detecteren van vlammen en hitte voldoende is om aan alle eisen te voldoen.

Praktisch gezien echter, ook met de nieuwe bepalingsmethoden voor rookverspreiding in gedachte die binnenkort in het Bouwbesluit gaan worden opgenomen, lijkt het me duidelijk dat de regels tot doel hebben ook de verspreiding van koude rook tegen te gaan, ook daar wanneer er nog geen sprake is van vlammen of hitte. Ik zou dus ook adviseren een detectievorm toe te passen die ook op ‘koude rook’ reageert. Dan ben je én voorbereid op de toekomst, en zorg je voor een stukje praktische veilihgeid in plaats van te blijven hangen in de onduidelijkheid van de regel.

Paul WendtPaul Wendt
    Participant

Beste Joachim,

Bedankt voor je reactie!

Rest mij de vraag of er projecteringsrichtlijnen zijn voor het detecteren van “koude rook” (kamertemperatuur) of is dit een domme vraag.

Paul WendtPaul Wendt
    Participant

Volgens Joachim moeten we ons goed voorbereiden op de toekomst en zorgen voor een stukje practische veiligheid.

We zijn ruim een week verder en helemaal geen reacties. Ik vrees dat er geen projecteringsrichtlijnen zijn voor rook met een lage temperatuur ook wel genoemd “koude” rook. Ik heb wel een oplossing maar ik was benieuwd of er iemand er al ervaring mee heeft opgedaan. We gaan een sombere toekomst tegemoet als we geen rook met een lage temperatuur kunnen detecteren. De opstellers van het Bouwbesluit zullen er toch wel over hebben nagedacht.

Paul WendtPaul Wendt
    Participant

Nul oplossingen, na bijna twee weken,  hoe rook met een lage temperatuur te detecteren.

Van Joachim had ik eigenlijk wel een oplossing verwacht omdat, zoals hij schrijft, de nieuwe bepalingsmethoden voor rookverspreiding binnenkort in het Bouwbesluit gaan worden opgenomen en hij zonder oplossingen niet voorbereid is op zijn toekomst en blijft hangen in de onduidelijkheid van de regel.

j. nieuwland
    Participant
    Post count: 801

Nul oplossingen, na bijna twee weken, hoe rook met een lage temperatuur te detecteren. Van Joachim had ik eigenlijk wel een oplossing verwacht omdat, zoals hij schrijft, de nieuwe bepalingsmethoden voor rookverspreiding binnenkort in het Bouwbesluit gaan worden opgenomen en hij zonder oplossingen niet voorbereid is op zijn toekomst en blijft hangen in de onduidelijkheid van de regel.

Gewoon met een rookmelder zou ik denken. Puntmelder of aspiratie. Wat is de definitie van lage temperatuur… Een proefbrand met beukenhouten blokjes levert naar mijn idee rook met een lage temperatuur en die is prima te detecteren met genoemde detectietechnieken.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  j. nieuwland.
    • Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  j. nieuwland.
    Paul WendtPaul Wendt
    Participant

Beste heer Nieuwland onze wetgever heeft “koude rook”, ook genoemd “rook met een lage temperatuur”, gedefinieerd als rook met een temperatuur gelijk aan de omgevingstemperatuur. Zeg maar ongeveer 20 graden als het bijvoorbeeld gaat om een woonbestemming. Al zou het 60 zijn of 80, zolang de temperatuur even warm is als de omgevingstemperatuur dan stijgt deze niet.

Joachim adviseert ons een detectievorm toe te passen die koude rook detecteert om voorbereid te zijn op de toekomst en praktische invulling geeft aan het begrip veiligheid. Voor de duidelijkheid ik heb dit verzonnen.

Traditionele detectiesystemen aan het plafond gaat het niet worden ben ik bang. Lineaire optische detectie op knie- of kruisniveau denk ik dan eerder aan. Of …. is onze wetgever het spoor bijster?

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door Joachim Bolte Joachim Bolte.
    Moderator

@Paul,

Wat doet jou vermoeden dat koude rook naar beneden zakt? Beetje praktisch denken, Heb jij wel eens een pannetje laten aanbranden? :) Daar waar de rook ontstaat zal ze in eerste instantie stijgen omdat de bron warm is, en daarna de ruimte blauw maken omdat de rook opmengt. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat de gebruikelijke manier van projecteren ook prima werkt voor koude rook.

Wat je stelt over de omgevingstemperatuur klopt ook maar deels. Ik weet niet wat jij bedoelt met ‘de wetgeving’, maar die welke ik ken gaat alleen over rookdichtheid, en niet over rookverspreiding. Daar waar die spreekt over het criterium ‘Sa’ is de omgevingstemparatuur vastgesteld op 20 graden, ongeacht de functie.

Paul WendtPaul Wendt
    Participant

Beste Joachim,

Ik vermoed helemaal niks. Ik onderzoek alles als het ook maar even kan of raadpleeg literatuur daarover.  En ik heb nog nooit een pannetje laten aanbranden … ik ben panisch voor brand.

Moderator

@Paul,

Dan had ik toch ten minste verwacht dat je had kunnen aangeven waar in ‘de literatuur’ en ‘de wetgeving’ je de argumenten voor je mening hebt gevonden. Waarop baseer jij het idee dat de rook niet opmengt?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.