10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 35
    #1658 |

Beste allen,

In de NEN2535 staat dat een Detectiezone bij een gebouw met cellenstructuur maximaal 30 ruimten bevat.
    Moet je nu bijvoorbeeld een sanitaire ruimte, waar geen detectie noodzakelijk is, ook meetellen bij die 30 ?
    Zoals ik het lees neem ik aan dat je alle ruimten moet meenemen, want er staat niet: maximaal 30 bewaakte ruimten, maar 30 ruimten. Dus een kleine opslagruimte (<2 m2) is ook 1 van de 30 ruimten.

Wat vinden jullie ?

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Een een kast? Is ook een ruimte.

De 30 is een informatieve waarde, hier moet je met verstand mee omgaan

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Beste allen,

In de NEN2535 staat dat een Detectiezone bij een gebouw met cellenstructuur maximaal 30 ruimten bevat.
    Moet je nu bijvoorbeeld een sanitaire ruimte, waar geen detectie noodzakelijk is, ook meetellen bij die 30 ?
    Zoals ik het lees neem ik aan dat je alle ruimten moet meenemen, want er staat niet: maximaal 30 bewaakte ruimten, maar 30 ruimten. Dus een kleine opslagruimte (<2 m2) is ook 1 van de 30 ruimten.

Wat vinden jullie ?

Het doel van het beperken van een detectiezone is om lange zoektijden/verkenningtijden voor de brandweer te voorkomen. De NEN2535 schrijft het volgende:
    citaat" Enige indicaties bij het bepalen van de grootte van een detectiezone zijn: Bij een gebouw met een cellenstructuur (gang met aangrenzende ruimten): – 30 ruimten; – gezamenlijke oppervlakte niet groter dan 1000 m2." einde citaat.
    In de praktijk zul je zien dat de genoemde 1000 m2 ook ongeveer 30 ruimten kan bevatten en die 1000 m2 kan ook ongeveer de afmeting van het brandcompartiment zijn. De directe relatie tussen detectiezone en brandcompartiment is er echter niet.

J. Nieuwland

marcel rademakers
    Bijdrager
    Post count: 35

De 30 is een informatieve waarde, hier moet je met verstand mee omgaan

Ik kan me hier wel in vinden omdat er in de NEN2535 niet staat MAXIMAAL 30 ruimten, maar ENIGE INDICATIES 30 ruimten.
    Dus je kunt ook lezen ONGEVEER 30 ruimten

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

30 ruimten is inderdaad een indicatie, het op een handige manier projecteren van indicatie lampjes is hier in veel gevallen wel belangrijk. Bijvoorbeeld bij een onduidelijke struktuur van het gebouw.
    En hou in je achterhoofd dat het hier eigenlijk vooral belangrijk daar waar het gaat om het zoeken naar de melder die de loze melding heeft veroorzaakt. Bij een brand gaat de brandweer over het algemeen toch uit van een eigen verkenning en laat men de installatie voor wat hij is.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

30 ruimten is inderdaad een indicatie, het op een handige manier projecteren van indicatie lampjes is hier in veel gevallen wel belangrijk. Bijvoorbeeld bij een onduidelijke struktuur van het gebouw.
    En hou in je achterhoofd dat het hier eigenlijk vooral belangrijk daar waar het gaat om het zoeken naar de melder die de loze melding heeft veroorzaakt. Bij een brand gaat de brandweer over het algemeen toch uit van een eigen verkenning en laat men de installatie voor wat hij is.

Belangrijk om te zoeken naar de melder die loze melding heeft veroorzaakt???????
    De NEN vermeldt duidelijk dat de oppervlaktebeperking duidelijk bedoeld is om de verkenningstijd voor de brandweer te beperken. De interne organisatie kan over het algemeen de alarmerende detector gewoon op de display aflezen. Hiervoor zijn geen nevenindicatoren nodig (tenzij conventioneel BMC is toegepast ipv adresseerbaar)

J. Nieuwland

johan
    Bijdrager

ik zou zeggen loop eens mee met een bevelvoerder….

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Hmmm, waarom krijg ik bij het lezen van de bovenstaande reacties het idee dat de brandweer een brandmeldinstallatie nog altijd ziet als een lastig "ding" dat onechte meldingen veroorzaakt??

johan
    Bijdrager

heeft op zich niet te maken met loze meldingen maar met gebrek aan kennis over brandmeldinstallaties en brandbeveiligingsinstallaties in het algemeen

jos vroon
    Bijdrager
    Post count: 106

Ik mag aannemen dat de vraag is gesteld op basis van de nieuwe NEN2535:2009 hoofdstuk 10.3
    Het is dan belangrijk niet te focussen op de opmerking bij 10.3.2. zoals de vraagsteller heeft gedaan.

Belangrijker is de uitgangspunten te hanteren zoals die bij 10.3.1 al worden gegeven.
    (men had trouwens die erg slordige taalfout wel mogen verbeteren maar dat terzijde)
    Daaruit blijkt zeer duidelijk dat men logisch moet nadenken en niet domweg van getalletjes moet uitgaan.

Dat staat trouwens ook heel mooi omschreven in de zin van 10.3.2
    quote:

De grootte van de detectiezone moet in verband met de plaatsbepaling van de brand worden beperkt. Dit in verband met de verkenning door de brandweer en/of interne organisatie

quote end.

Of men schitterende apparatuur aan de muur heeft hangen die van alles kan laten zien is niet belangrijk. Het gaat om de fysieke controle van de melding ter plaatse. De tijd die men daar voor nodig heeft moet zeer duidelijk binnen de perken worden gehouden.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.