15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 31
    #1246 |

hoe gaan jullie mede forumgebruikers om met de volgende stelling

– meter/verdeelkasten hoeven niet te zijn voorzien van detectie bij volledige en gedeeltelijke bewaking

onder meterkasten en verdeelkasten wordt verstaan een kastruimte die niet te betreden is en alleen met open deur aan de voorzijde te beheren valt.

graag hoor ik jullie meningen……

Roel te Meer

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Ik volg gewoon wat er is geschreven, ik kan er goedbedoeld weinig anders van maken dan dat er geschreven staat.

stephan vijfhuizen
    Bijdrager
    Post count: 13

Neem aan dat dit in een PVE staat?

Het is iig een afwijking van de NEN 2535 en afwijkingen horen in het PVE.
    Maar mij is laatst verteld door een CI dat zulke afwijkingen van de norm niet zijn toegestaan.

r_meer
    Bijdrager
    Post count: 31

het gaat om een basis installatie conform de NEN 2535

bij gedeeltelijke bewaking worden letterlijk geen meterkasten of verdeelkasten omschreven.
    alleen techniekruimten die betreedbaar zijn…

dit is een discussiepunt volgens mij

dus vraag ik mij af of wat "de beste stuurlui" hierin leest…….. wel of geen detectie in een meterkast….(dus geen ruimte)

tjitse talsma
    Bijdrager
    Post count: 4

Voor een adequate detectie is mijn mening dat de meterkast voorzien moet worden van een automatische melder. Het grootste risico zijn de laagspanningskasten, ruimten etc.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

De ontwerpnorm NEN2535 2007 zegt hierover het volgende:

10.1.1 Volledige bewaking

……
    Een uitzondering hierop vormen de navolgende genoemde ruimten waarin, door het niet voorhanden zijn van brandbaar materiaal en/of onstekingsbronnen, geen of nauwelijks brand kan ontstaan:

a) sanitaire ruimten……..
    b) opslagruimten……..
    c) ruimten met een schakel- en verdeelinrichting, voor zover aan alle onderstaande voorwaarden is voldaan:
    – de schakel- en verdeelinrichting voedt, noch direct noch indirect, geen brandmeld- en/of brandbeveiligingsapparatuur;
    – de schakel- en verdeelinirchting bevindt zich in een ruimte met een vloeroppervlakte kleinder dan 2 m2
    – de schakel- en verdeelinrichting bevindt zich een ruimte die zich over maximaal een bouwlaag uitstrekt;
    d) de schakel- en verdeelinrichting bevindt zich in een ruimte waarin zich geen brandbare opslag bevindt.

Er vanuit gaande dat bovenstaande tekst door experts is opgesteld, zou bovenstaande als leidraad aan kunnen houden denk ik.

En ja ik weet dat het gaat om een ontwerpnorm waarop, o.a. door mijzelf, veel commentaar is geleverd.

J. Nieuwland

erik mulder
    Bijdrager
    Post count: 1

Er wordt in de norm niet gesproken over het toepassen van brandmelders in elektrakasten en-of meterkasten. Laagspanningsruimten worden wel in de norm genoemd. Ik zou dus geen melders plaatsen.

De CI’s delen deze mening mits de elektrakast en-of meterkast vrij is van goederen en andere brandgevaarlijke artikelen.

pdandré
    Bijdrager
    Post count: 46

Ik denk dat je hier ook moet kijken naar ARBO/VCA.
    Ik het wel veilig om een rookmelder aan te brengen in een kleine verdeelinrichting. Je staat immers nagenoeg tegens de verdeelinrichting of groepenkast aan te werken. Tevens kun je er van uitgaan dat er in het plafond veel leidingwerk samenkomt, durf je daar je gaatjes in te boren?
    In de NEN2535:1996 staat tevens dat een rookmelder 0,5m uit de wand moet zitten. Dat ga je in een meterkast over het algemeen niet redden.
    Ook heb ik een brandweerman ooit horen zeggen dat als de installatieruimte kleiner is dan 0,9m² er geen rookmelder in hoeft.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

reactie op voorgaande bericht:

In hetzelfde artikel waar staat dat een melder niet dichter dan 0,5 m bij een wand mag worden aangebracht staat tevens dat dit niet geldt indien de te bewaken ruimte smaller is dan 1 m!!.
    Vwb de genoemde 0,9 m2. NEN2535 rept hier niet over, derhalve denk ik dat het een persoonlijke mening van deze brandweerman zou kunnen zijn.

J. Nieuwland

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Certificerende instanties die beweren dat de norm boven het PvE gaat zijn er op uit goedkoper personeel aan te trekken en zo meer geld te verdienen. De inspecteur hoeft alleen de norm maar uit zijn hoofd te leren en verder niet meer zelf na te denken. Het gevolg is dat gedrochten van installaties (moeten) worden ontworpen, die hun doel ver voorbij schieten.

Een goed PvE is het bewijs dat er is nagedacht over de installatie en beschrijft hoe de norm in het gebouw is gepast.

stephan vijfhuizen
    Bijdrager
    Post count: 13

Certificerende instanties die beweren dat de norm boven het PvE gaat zijn er op uit goedkoper personeel aan te trekken en zo meer geld te verdienen. De inspecteur hoeft alleen de norm maar uit zijn hoofd te leren en verder niet meer zelf na te denken. Het gevolg is dat gedrochten van installaties (moeten) worden ontworpen, die hun doel ver voorbij schieten.

Een goed PvE is het bewijs dat er is nagedacht over de installatie en beschrijft hoe de norm in het gebouw is gepast.

Toch blijkt dat in de praktijk de CI’s die wij over de vloer krijgen er allemaal zo over denken.
    Norm = norm wordt er steeds gesteld. Afwijkingen mogen niet.

En ik ben het er ook niet mee eens :wink:

wendy van herpen
    Bijdrager
    Post count: 3

In de regeling brandmeldinstallaties staat beschreven dat als de installatie onder de norm is aangelegd niet certificeerbaar is. Dat heeft niets met de inspecteur te maken. In het PvE kan ook aanvullende eisen staan, dan moet de inspecteur alsnog nadenken (ahum…).

M.b.t. de vraag of meterkasten moeten worden bewaakt. In het bouwbesluit staat beschreven bij de definitie technische ruimte: ruimte voor het functioneren van het gebouw. Mij is destijds aangeleerd dat de HVK moet worden bewaakt aangezien deze ruimte nodig is voor het functioneren van het gebouw. Alle onderverdeelkasten behoeven niet te worden voorzien van bewaking.

Ook heb ik een keer nagekeken van de definitie van een ruimte is en toen stond er beschreven: een ruimte is via een deur toegankelijk.

pieter de graaf
    Bijdrager
    Post count: 1

Collegae,

Normen, voorschriften; heel goed dat ze er zijn maar..
    Je hebt natuurlijk ook zelf een eigen verantwoordelijkheid en deze pas ik toe bij een inspectie inzake brandveiligheid.
    Dat houdt in dat ik niet per defintie een automatische rookmelder in elke ,meterkast’ wil zien.
    Een en ander is sterk afhankelijk van de plaatselijke situatie zoals het aantal bewoners ( zelfredzaam, ontruimingsbereid enz). Ook de aanwezigheid van bijvoorbeeld de (enige) houten trap naar een etage met meerdere kamers kan aanleiding geven van de normen af te wijken.
    En of een melder nu een bepaalde afstand moet hebben tot een wand maakt mij in dat geval niet uit.
    Dat houdt in dat ik al vrij snel in elke laagspanningsverdeelinrichting ( het zijn niet altijd meterkasten) een automatische rookmelder wil zien.

evz
    Bijdrager
    Post count: 83

volledige bewaking wil zeggen dat in alle ruimten een rookmelder geplaatst moet worden. Daarna geeft men een aantal uitzonderingen waar een meterkast NIET bij staat (zie 7.1.1 NEN2535). Dit houd dus in "er moet volgens de regels een rookmelder geplaast worden".

Echter er staat ook een OPMERKING: namelijk;
    Indien elektrische ontstekingsbronnen in de vorm van apparateen en machines aanwezig zijn, moeten ter plaatse brandmelders zijn aangebracht. Dit is ter beoordeling van de bevoegde autoriteit. :W:

even resume.
    bevoegde autoriteit is brandweer/eigenaar/gebruiker en/of verzekeraar Dus ook het duidelijk maken van de norm om uitzondering bewust weer te geven :H: !
    Dus NIET branddetectiebedrijf of certificeringsinstelling bepaald :lol: .
    Wat zij mogen doen is controleren of aan de de regelgeving is voldaan. Dus als door de bevoegde autoriteit een afweging is gemaakt dat ergens (b.v. een meterkast) geen rookmelder in hoeft. Dan dient iedereen zich hier aan te houden :W: .

m vr. gr.

(modedit: 3 berichtjes verwijderd die een beetje verdwaald waren en niks met het topic te doen hadden LW)

hans de jong
    Bijdrager
    Post count: 138

Er is in 2007 een FAQ uitgegeven van de normcommissie (Overzicht Frequently Asked Questions normcommissie 353 086 ‘Brandmeldsystemen’ versie 26 november 200)
    Hierin werd ook het e.e.a. gezegd over de meterkast:

"Vraag 15 – Bewaking meterkast
    Moet een meterkast worden voorzien van volledige bewaking?
    Antwoord 15
    Dit punt staat niet duidelijk in de huidige NEN 2535 omschreven. Op dit moment wordt gewerkt aan
    een herziening van NEN 2535. Hangende de nieuwe versie stelt de commissie zich op het volgende
    standpunt: Men zou kunnen overwegen om in het PvE ruimten met een schakel- en verdeelinrichting
    worden uit te zonderen van de verplichting tot het plaatsen van automatische melders als aan alle
    drie de volgende voorwaarden is voldaan:
    – De ruimte is kleiner dan 2 m2;
    – Er vindt geen opslag plaats in de ruimte;
    – De schakel- en verdeelinrichting is niet de hoofdschakel- en verdeelinrichting van het pand."

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.