Brandpreventieforum Forums Bouw detail woningscheidende muur houten platdak

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 82
    #1967 |

Hoi,

een aannemer is voornemens de aansluiting van een woningscheidende muur en een houten platdak als volgt uit te voeren.

– 300mm kalkzandstaan bouwmuur
    – aan weerszijden houten balklaag op kantplank
    – underlayment
    – eps isolatie
    – bitumen
    – tegels.

de muur steekt door tot in de eps isolatie, en is aan bovenzijde afgdekt met steenwol.
    m.i. voldoet een dergelijke constructie niet aan de eise. (o.a. brandoverslag) en moet er een 30min brandwerend plafond worden aangebracht…wat vinden jullie van de voorgestelde detaillering?

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Lijkt me prima. mits de de steenwol/ballaststrook breed genoeg is uitgevoerd.

joosth
    Bijdrager

mmm…ok..maar is het niet zo dat reeds na enkele minuten de underlayment doorbrand, daardoor de eps smelt en gaat branden en daarmee de brandwerendheid van het dak reeds na enkele minuten tot nul is gereduceerd? (onder de houten balklaag zit nu dus geen plafond..ik kijk rechtstreeks op het dakbeschot)

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

mmm…ok..maar is het niet zo dat reeds na enkele minuten de underlayment doorbrand, daardoor de eps smelt en gaat branden en daarmee de brandwerendheid van het dak reeds na enkele minuten tot nul is gereduceerd? (onder de houten balklaag zit nu dus geen plafond..ik kijk rechtstreeks op het dakbeschot)

Klopt, maar als de barriere naar de buren goed is uitgevoerd, vat het dak daar geen vlam en is de WBDBO naar de binnenzijde van het buurpand voldoende. De brand mag er gerust uitkomen, maar mag bij de buren niet meer naar binnen.

joosth
    Bijdrager

aha….dank voor de reacties!

peter
    Bijdrager
    Post count: 584

Welke wbdbo moet gehaald worden?

joosth
    Bijdrager

60

peter
    Bijdrager

Ik ken geen detail dat hierop is getest maar denkend in de lijn van andere, min of meer vergelijkbare details, zal geen 60 min wbdbo gehaald worden zonder een 30 min brandwerend plafond aan weerszijden van de woning muur. Het dak van de brandruimte zal binnen enkele minuten bezwijken. Het dak aan de andere zijde van de woningscheidende wand zal daarna binnen enkele minuten in brand vliegen omdat er geen. Er is dan brandoverslag.

Kijk ook eens in de publicatie "Brandwerende details" van SBR.

joosth
    Bijdrager

waarom vat het andere dak vlam? De dakconstructies lopen niet door (daar zit de muur en steenwol tussen) en op het dak liggen tegels die het vlamvatten van de dakbedekking voorkomen.

peter
    Bijdrager

waarom vat het andere dak vlam? De dakconstructies lopen niet door (daar zit de muur en steenwol tussen) en op het dak liggen tegels die het vlamvatten van de dakbedekking voorkomen.

Ik geloof niet dat tegels op een dak, denkend aan de benodigde openingen voor waterafvoer, voor 30 brandwerendheid zorgen. Maar misschien kun je me overtuigen. In dat geval is een brandwerend plafond niet relevant.

joosth
    Bijdrager

@Peter .

Ik vind dat een beetje een vreemd antwoord, het gaat me er niet om jouw te overtuigen, het gaat me erom wat de juiste uitvoering is. In eerdere reacties is aangegeven dat het op deze manier uitvoeren van het detail kan mits het steenwol en de balaststrook breed genoeg is uitgevoerd. Ik heb e.e.a. ook even opgezocht en in een referentiedetail gevonden dat ik t.p.v. de bouwmuur tegels of grind moet leggen over een breedte van 6 meter. (3 meter aan elke kant) Op basis van welke informatie denk jij dat dit onvoldoende is.

overigens heb ik inmiddels de SBR publicatie besteld enkel nog niet ontvangen.

peter
    Bijdrager

… het gaat me erom wat de juiste uitvoering is.

Alleen een proef of overdimensionering van de beschreven constructie kan de juiste uitvoering bepalen.

In eerdere reacties is aangegeven dat het op deze manier uitvoeren van het detail kan mits het steenwol en de balaststrook breed genoeg is uitgevoerd.

Die reacties zijn meningen/inzichten.

Ik heb e.e.a. ook even opgezocht en in een referentiedetail gevonden dat ik t.p.v. de bouwmuur tegels of grind moet leggen over een breedte van 6 meter. (3 meter aan elke kant)

Ik ben benieuwd hoe dat referentiedetail er uit ziet. Vervolgens zouden we ons ook af kunnen vragen om grond waarvan dat referentiedetail beoordeeld is. Maar laten we eerst eens kijken hoe het er uitziet.

Op basis van welke informatie denk jij dat dit onvoldoende is. …

Op basis van inzicht en details uit de genoemde publicatie.

Kijk, wat ik me afvraag bij een 30 min brandwerende dakbedekking is het volgende. Aan de ene zijde staat het brandcompartiment in brand. Het dak is aan de onderzijde niet brandwerend. Het dak is dus bezweken/weg. De vlammen slaan uit het dak. De dakbedekking, het grind of de tegels, moeten 30 min brandwerend zijn om niet als opening beschouwd te hoeven worden. (De werkelijke weerstand doet niet ter zake.) Er is geen berekeningsmethode om aan te tonen dat het veilig. Ik ken geen testen die het aantonen. Ik ken ook geen testen die laten zien dat een dak met tegels of grind 30 min brandwerend is.

Maar ik leer graag.

peter
    Bijdrager

Het zou aan de "vakantietijd" kunnen liggen…

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.