Brandpreventieforum Forums Bouw Definitie 'ruimte' irt nooduitjes

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 312
    #49486 |

Nooduitjes moeten aanwezig zijn in een ruimte waardoor een verkeersroute vlucht. Nu geeft het BB geen definitie van “ruimte”, NEN 2580 wel, alleen is die niet niet ingetraal aangewezen, dus feitelijk is die definitie ook niet aangewezen. Weet iemand of hier jurisprudentie over is? Het gaat er namelijk over dat ik een vluchtweg over een dak heb. Vanuit NEN 2580 is die route dan onderdeel van een ruimte want “aan de onderzijde begrensd door een scheidingsconstructie”. Even los van de vraag of je het wel/niet moet willen om te vluchten over een dak zonder bewegwijzering, vraag ik me af hoe hier vanuit de wetgever naar gekeken wordt. Iemand suggesties?

It burns us, preciousssss !!!

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Een ruimte kan heel breed opgevat worden. Ook buiten op straat ben je in een ruimte. Alleen specifieke ruimten in het bouwbesluit hebben een definitie, bijv technische ruimte.

Op het dak ben je dus ook in een “ruimte”. Je moet daar dus ook je vluchtroute kunnen bepalen, dus als aan het andere eind van het dak een vluchttrap is, heb je dus een nooduitje nodig om daarheen te verwijzen.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2259

In de begripsbepalingen wordt naar de NEN2580 verwezen, maar hij wordt verder niet aangestuurd door het Bouwbesluit. Rechtstreeks daarop terugvallen voor begripsbepaling lijkt me dan ook lastig.

Vooral ook omdat het bouwbesluit qua ‘ruimtebepaling’ meestal er van uit gaat dat bij de buitengevel alles ophoudt. Dat zie je ook met bijvoorbeeld balkons en buitenruimtes, daarvoor zijn er geen eisen te stellen op ruimte-niveau. Wel wanneer je het hebt over ‘routes’ die daar overheen voeren, of ‘vloeren’ waarop je staat, maar niet als ruimte.

Ik denk dan ook dat wanneer je de vloer waarover je vlucht niet als GO kunt aanmerken, het Bouwbesluit het ook niet als ruimte kan zien, en je niet rechtstreeks op grond van het normale artikel voorzieningen kunt eisen. Wat je wel kunt doen is terugvallen op de functionele eis of de vangnet-artikelen, en je op grond daarvan afvragen of het vluchten goed gaat wanneer er geen vluchtroute-aanduiding of noodverlichting aanwezig zou zijn.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2259

In de begripsbepalingen wordt naar de NEN2580 verwezen, maar hij wordt verder niet aangestuurd door het Bouwbesluit. Rechtstreeks daarop terugvallen voor begripsbepaling lijkt me dan ook lastig.

Vooral ook omdat het bouwbesluit qua ‘ruimtebepaling’ meestal er van uit gaat dat bij de buitengevel alles ophoudt. Dat zie je ook met bijvoorbeeld balkons en buitenruimtes, daarvoor zijn er geen eisen te stellen op ruimte-niveau. Wel wanneer je het hebt over ‘routes’ die daar overheen voeren, of ‘vloeren’ waarop je staat, maar niet als ruimte.

Ik denk dan ook dat wanneer je de vloer waarover je vlucht niet als GO kunt aanmerken, het Bouwbesluit het ook niet als ruimte kan zien, en je niet rechtstreeks op grond van het normale artikel voorzieningen kunt eisen. Wat je wel kunt doen is terugvallen op de functionele eis of de vangnet-artikelen, en je op grond daarvan afvragen of het vluchten goed gaat wanneer er geen vluchtroute-aanduiding of noodverlichting aanwezig zou zijn.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.