Brandpreventieforum Forums Bouw Definitie permanente vuurbelasting

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 313
    #1774 |

Hoi people
    Er wordt nog wel eens gezegd dat je voor de perm. vuurbelasting alle constructies mee moet nemen die je nodig hebt om aan het BB te voldoen. Echter ik kom dit nergens in de regelgeving tegen.

NEN 6090 definieert:
    permanente vuurbelasting: bijdrage aan de vuurbelasting van de brandbare materialen in de constructie-onderdelen die zich binnen het (beschouwde gedeelte van het) bouwwerk bevinden dan wel het (beschouwde gedeelte van het) bouwwerk begrenzen

par 4.2 stelt vervolgens dat hiervan uitgesloten zijn:
    a. niet tot een bouwconstructie behorende constructie-onderdelen, voor zover gelegen binnen een verblijfsgebied
    b. constructie-onderdelen die tot de afbouw moeten worden gerekend.
    c. niet-dragende binnenwanden, gelegen binnen een verblijfsgebied.

Bouwconstructie (bij a) is gedefinieert in het BB als: onderdeel van een bouwwerk dat ;

Dus bv. een akoestisch plafond in een verblijfsgebied dat is vereist om aan een geluidseis uit het BB te voldoen is niet bedoeld om belasting te dragen en is dus geen bouwconstructie en behoort volgens bovenstaande dus niet tot de permanente vuurbelasting… Of mis ik iets?

Punt b) is volgens mij multi-interpretabel omdat zover ik weet afbouw niet gedefinieerd is in de regelgeving. Maar dan zou het aannemlijk zijn dat de wetgever dat als een bekend begrip heeft beschouwd en dat je dus moet kijken naar wat algemen in de bouw onder afbouw wordt verstaan, al is dat volgens mij ook niet echt eenduidig maar volgens mij zeker niet ‘alles wat nodig is om aan het BB te voldoen’. De norm zegt expliciet dat binnendeuren er niet toe behoren maar die kunnen wel degelijk nodig zijn om aan een BB-eis te voldoen (bv. geluidwering, brandscheiding).

It burns us, preciousssss !!!

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.