Brandpreventieforum Forums Bouw cv leiding door betonvloer best bouw wbdbo

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 8
    #2309 |

hallo kenners
    In bestaande bouw (1970) lopen doorgaans de cv leidingen vertikaal door een woongebouw, van woning naar woning door de vloeren (compartiment). deze doorvoeringen zijn doorgaans niet brandwerend.
    Dienen deze doorvoeringen brandwerend te worden gemaakt, kan dit worden verplicht conform de huidige regelgeving?
    Dit geldt ook voor de hwa die vlak voor de gevelpuien (10cm) loopt en zo door de balkonvloeren loopt en wellicht brandoverslag kan verooraken?!
    Hoe groot ‘mag’ een gat zijn in een brandscheiding? Bijv doorvoer electrabuis ivm noodverlichting?! 2cm?
    Graag verneem ik reactie,
    Alvast bedankt, ed

albert van den hoek
    Bijdrager
    Post count: 27

Ed,
    Kijk eens in het bouwbesluit, hierin staat 2,5cm maximaal ik heb dit al eerder bij de hand gehad en heb toen ondanks dat het maar 1,5 cm was binnen alles met brandvertragende peurschuim aftgedicht. Niet alleen vuur maar ook rook wordt hierdoor tegen gehouden. In het bouwbeluit staat precies omschreven hoe om te gaan meet doorvoeringen.

Goedkoop en makkelijk te verwerken.

Groet Albert

freddy
    Bijdrager
    Post count: 41

Ed,
    Kijk eens in het bouwbesluit, hierin staat 2,5cm maximaal ik heb dit al eerder bij de hand gehad en heb toen ondanks dat het maar 1,5 cm was binnen alles met brandvertragende peurschuim aftgedicht. Niet alleen vuur maar ook rook wordt hierdoor tegen gehouden. In het bouwbeluit staat precies omschreven hoe om te gaan meet doorvoeringen.

Goedkoop en makkelijk te verwerken.

Groet Albert

@Albert

Kijk zelf eens in het Bouwbesluit…..Wat je schrijft slaat als een tang op een varken.

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

@Albert van den Hoek
    Niet lullig bedoeld, maar ik schrik wel een beetje van hetgeen je hierboven neer zet.
    1) De maten die je noemt staan absoluut niet in het Bouwbesluit, ook niet de manier hoe je om moet gaan met doorvoeringen.
    2) Brandwerende PUR is bedoeld om naden tussen steenconstructies brandwerend te maken, dit is dus niet geschikt om leidingdoorvoeringen brandwerend te maken. Even het etiket lezen de volgende keer.

@Ed van de Laan
    Blijkbaar zijn die doorvoeringen door de brandweer goedgekeurd ten tijde van de nieuwbouw (of in ieder geval niet afgekeurd). Volgens mij kan de gemeente/brandweer je dan niet in één keer gaan verplichten de boel aan te passen. Ik heb een tijd geleden wel een soortgelijk probleem aan de hand gehad, toen werd een soortgelijk woongebouw gerenoveerd. Daar zijn de CV-leidingen bij mijn weten wél aangepast, volgens mij zijn ze toen (gedeeltelijk) ingepakt. Ik kan wel eens kijken of ik daar nog wat informatie over heb…
    Overigens zijn elektradoorvoeren in de regel geen probleem, in dat geval wel even afwerken met brandwerende (opzwellende) kit. Dus geen PUR!

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 321

Voorzover ik verstand heb van natuurkunde neemt het water in bijv. een CV-leiding de warmte op. Iedereen kent toch het proefje waarbij een ballon gevuld met water wordt verwarmd met een aansteker. De ballon blijft heel omdat het water de warmte opneemt. De resterende ruimte om een CV-leiding en de sparing is m.i. zeer gering. Als de sparing dermate groot is voldoet de vloerconstructie aan de geluiswaarden.

annegreeth nijhof
    Bijdrager
    Post count: 34

@Leon
    Ik ben ook wel geïnteresseerd in je informatie over hoe deze CV-leidingen zijn aangepast. Zou ik dit ook van je kunnen krijgen?

ed van de laan
    Bijdrager
    Post count: 8

Dank voor jullie reacties,
    Ik ontvang graag informatie over het aanpakken van deze doorvoeren.
    Is er een duidelijke regel / norm of deze doorvoeringen wel of niet brandwerend 20min dienen te worden afgewerkt?!
    In afwachting Ed

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Het gaat er niet om de eis van de doorvoeringen brandwerend moeten zijn.
    De eis is vanuit het bouwbesluit dat een wand een bepaalde WBD moet hebben. Doorvoeringen zijn een verzwakking van die WBD.
    Daarom moet je gaten brandwerend afwerken zodat de wand weer de vereiste WBD heeft, conform eis in het bouwbesluit.
    Dat is je norm.

En dan zijn er velerlei manieren om je gaten en leidingen weer brandwerend af te werken.

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Blijkbaar zijn die doorvoeringen door de brandweer goedgekeurd ten tijde van de nieuwbouw (of in ieder geval niet afgekeurd). Volgens mij kan de gemeente/brandweer je dan niet in één keer gaan verplichten de boel aan te passen.

Wanneer een gebouw niet voldoet aan Bouwbesluit 2003 niveau bestaande bouw (wat met niet brandwerend afgewerkte leidingdoorvoeringen per definitie het geval is), kan dat wel degelijk. Het voldoen aan deze eisen is niet de verantwoordelijkheid van de brandweer – ondanks welke impliciete of expliciete goedkeuring dan ook – maar van de gebouweigenaar. Een gemeente kan dus gewoon handhavend optreden. Het niet voldoen aan BB niveau bestaande bouw is daarnaast een strafbaar feit. In geval van brand betekent dit bovendien dat de gebouweigenaar voor alle schade kan worden aangesproken. Het is dus wel zinvol om je gebouw te laten voldoen aan de eisen…

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Blijkbaar zijn die doorvoeringen door de brandweer goedgekeurd ten tijde van de nieuwbouw (of in ieder geval niet afgekeurd). Volgens mij kan de gemeente/brandweer je dan niet in één keer gaan verplichten de boel aan te passen.

Wanneer een gebouw niet voldoet aan Bouwbesluit 2003 niveau bestaande bouw (wat met niet brandwerend afgewerkte leidingdoorvoeringen per definitie het geval is), kan dat wel degelijk. Het voldoen aan deze eisen is niet de verantwoordelijkheid van de brandweer – ondanks welke impliciete of expliciete goedkeuring dan ook – maar van de gebouweigenaar. Een gemeente kan dus gewoon handhavend optreden. Het niet voldoen aan BB niveau bestaande bouw is daarnaast een strafbaar feit. In geval van brand betekent dit bovendien dat de gebouweigenaar voor alle schade kan worden aangesproken. Het is dus wel zinvol om je gebouw te laten voldoen aan de eisen…

Uiteraard Jan. Ik doelde in mijn post (blijkbaar komt dat niet helemaal uit de verf) dat de brandweer na een x- aantal jaren niet in één keer aanvullende eisen kan stellen aan een doorvoering. Ik heb het dan over bestaande doorvoeringen die in de loop der jaren niet aangepast zijn. En uiteraard: het niveau bestaande bouw blijft op de achtergrond meespelen.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.