Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie cursus beheer brandmeldinstallatie ja of nee

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 4
    #909 |

Beste mensen als je een brandmeldintallatie zonder doormelding hebt die wel gecertificeerd dient te worden, ben je dan wel verplicht een cursus [woordenboek]beheerder bmi[/woordenboek]. te volgen?? De installatie wordt al jaarlijks gekeurd door de firma initial varel
    Het betreft hier een installatie met 3 rookmelders 2 slow whoop sirenes en een handbrandmelder. het hele zootje heeft mij reeds meer dan 5300 euro gekost. En nu nog 250 euro voor de cursus en 465 euro voor een glasfiber stok een bus gifvrij rookgas en een universele klem voor verwijderen van rookmelders en de laatste twee bedragen zijn nog exclusief ook.

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

kort en krachtig is het antwoord: Ja

de kosten van je installatie vind ik nogal wat.
    de kosten van een opleiding BB is redelijk en de teststok is bepalend aan de hoogte.
    mogelijk kan je het zonder teststok af maar een testgas spuitbus kost al snel 19 euro

de nen 2654-1 wordt hier behandeld en is bedoeld zoals de regeling brandmeldinstallaties 2003 het weergeeft.

zzp
    Bijdrager
    Post count: 24

Waarom moet de installatie worden gecertificeerd ? Anders gevraagd, wie en waarom heeft dat geeist ?

bakero
    Bijdrager
    Post count: 117

Waarom moet de installatie worden gecertificeerd ? Anders gevraagd, wie en waarom heeft dat geeist ?

Zou ik ook vragen, gezien de omvang installatie zal het wel niet zo’n spannend gebouw zijn. Doormelding lijkt me wat overtrokken :?:

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Beste mensen als je een brandmeldintallatie zonder doormelding hebt die wel gecertificeerd dient te worden, ben je dan wel verplicht een cursus [woordenboek]beheerder brandmeldinstallatie[/woordenboek]. te volgen?? De installatie wordt al jaarlijks gekeurd door de firma initial varel
    Het betreft hier een installatie met 3 rookmelders 2 slow whoop sirenes en een handbrandmelder. het hele zootje heeft mij reeds meer dan 5300 euro gekost. En nu nog 250 euro voor de cursus en 465 euro voor een glasfiber stok een bus gifvrij rookgas en een universele klem voor verwijderen van rookmelders en de laatste twee bedragen zijn nog exclusief ook.

Als je geen doormelding hebt is certificering niet verplicht!!

Modelbouwverordening artikel 2.6.4 lid 3:

Een op grond van artikel 2.6.2, in een bouwwerk aanwezige
    brandmeldinstallatie welke op grond van artikel 2.6.3, lid 2 rechtstreeks
    is doorgemeld naar de alarmcentrale van de brandweer, is voorzien van
    een geldig certificaat
    als bedoeld in de Regeling Brandmeldinstallaties
    2002 van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV)
    in Den Haag, dan wel een certificaat waarvan een door burgemeester
    en wethouders erkende, ter zake kundige, onafhankelijke
    onderzoeksinstelling in een schriftelijke verklaring heeft aangetoond dat
    dit certificaat ten minste gelijkwaardig is aan een certificaat als bedoeld
    in de vorengenoemde Regeling Brandmeldinstallaties 2002.

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

een geeist systeem heeft een beheerder nodig die opgeleid is om de nominale staat van het systeem te kunnen bevestigen en het logboek bij te houden.

het doel is niet hoe kom er onderuit maar hoe kan ik goed doen zodat veiligheid geborgd blijft.

met vriendelijke groet,

erik te dorsthorst
    Bijdrager

De eisen zijn opgesteld door de gemeente Breda (afd brandweer). Het pand moet worden voorzien van een bmi.als bedoeld in nen2535 uitg.1996 en nen 2535/A1, uitg.2002. De omvang van de bewaking van de bmi. als bedoeld in nen 2535 uitgave 1996 en nen2535/A1 uitgave 2002 moet worden uitgevoerd als gedeeltelijke bewaking. De installatie dien een ontruimingsinstallatie aan te sturen en behoeft geen doormelding naar de alarmcentrale van de brandweer. Hiervoor dient een pve te worden opgesteld en in 3 voud ter goedkeuring te worden ingediend bij de brandweer.

zzp
    Bijdrager
    Post count: 24

bewaking doormelding ? Wat voor gebruiksfunctie gaat het hier om.

Een beheerder en een gecertificeerde installatie zijn inderdaad 2 aparte zaken.
    Verder lijkt me de vraag van het forumlid niet bedoeld om er onderuit te komen maar om uit te vinden wat de meerwaarde is om voor een relatief kleine installatie een beheerder op te leiden.

Als je de cursus opleiding volgt, voldoe je aan de regels.
    Als je de cursus niet volgt en niet gebruiksvergunningplichtig of later dit jaar mogelijk gebruiksmeldingplichtig bent, is er maar een zeer kleine kans dat er zal worden gehandhaafd.
    Is ook lastig uit te leggen.

erik te dorsthorst
    Bijdrager

Het betreft hier een studentenhuis met 7 bewoners. Twee jaar geleden reeds in gebruik genomen en sinds die tijd al in overtreding blijkbaar. Het volgende was dus het geval, de met mijn pand belaste brandweerambtenaar is in contact getreden met initial varel. Éen maand geleden bleekt namelijk dat er geen logboek aanwezig was, en een week later ontvang ik een brief van intial varel dat er uit hun administratie blijk dat er geen copie van een diploma opg. pers. aanwezig is. Ik bel nog eens met de afd. brandprev. Breda en vraag voor de zekerheid eens na of bij een instal. zonder doormelding deze cursus wel verplicht was en die zei dus absoluut niet. Ik dus weer naar de aan mijn pand verbonden ambtenaar en die zegt dus van wel. Goed ik heb het een en ander uitgezocht en zie dus dat die cursus in het leven geroepen is om het aantal nodeloze brandmeldingen naar de r.a.c. of pac. zo je wilt te voorkomen. Iets wat bij mij dus niet het geval is. Nu woon ik zelf 25 meter van het pand, en voor mij is het een en ander makkelijk te controleren, maar wat bv. bij eigenaren die in een andere stad wonen. Ik ken toevallig 2 andere eigenaren in een vergelijkbare situatie en die hebben nog nooit van de cursus gehoord, zij hebben hetzelfde aantal bewoners en nog gekker, de panden staan in dezelfde straat als dat van mij en hebben de gebruikersvergunning nog later dan ik gekregen.

olaf van alst
    Bijdrager
    Post count: 71

Als ik zo alles lees lijkt het er sterk op dat niet iedereen, waar je mee hebt gesproken precies weet waar het over gaat.

Een brandmeldinstallatie, welke door de gemeente is vereist op basis van de gemeentelijke bouwverordening moet worden onderhouden conform de NEN 2654 deel 1. Of deze installatie nou gecertificeerd moet zijn of een doormelding moet hebben doet er niet toe.

In de NEN 2654 deel 1 staat dat er een [woordenboek]beheerder brandmeldinstallatie[/woordenboek] moet zijn welke in het bezit is van het diplome "beheerder brandmeldinstallaties" van het NIBHV of o.g. Strikt genomen staat er niet dat de beheerder ook in het pand aanwezig moet zijn of dat dit de eigenaar of een mederwerker is. Je kunt dus gebruik maken van diensten van een extrene partij. Deze externe patrij is dan de beheerder van de brandmeldinstallatie.

Echter de kosten die een dergelijke partij in rekening brengt voor het doen van de maandelijkse en de 4/8 maandelijkse controle werkzaamheden zijn op jaarbasis vele male hoger dan een cursus volgen en het zelf doen. Een ander voordeel van het zelf doen is dat je affiniteit houdt met de installatie.

Betreffende teststok en toebehoren, als de automatische brandmelders bereikbaar zijn is het niet nodig dergelijke materialen aan te schaffen. Het is wel noodzakelijk in het bezit te zijn van een busje testgas en een testsleutel voor de handbrandmelders.

erik te dorsthorst
    Bijdrager

Laat ik voorop stellen dat ik brandveiligheid een zeer serieuze zaak vind. Neemt niet weg dat sommige bedrijven in deze branche toch een heel groot slaatje slaan uit deze veiligheid. En dat mensen die het op willen pakken vaak de eindverantwoordelijken, toch behoorlijk aan hun lot worden overgelaten. Inmiddels ben ik er dus achter dat de cursus gevolgd dient te worden. Bedankt voor alle informatie en moeite die jullie genomen om mij in de brandpreventiejungle op het goede spoor te helpen.

ps.
    weet iemand nog een adres waar ik de cursus op een maandag kan volgen voor 240 euro exl. en incl spuitbus?

evz
    Bijdrager
    Post count: 83

ps.
    weet iemand nog een adres waar ik de cursus op een maandag kan volgen voor 240 euro exl. en incl spuitbus?

neem anders contact op met
    http://www.booa.nl
    [woordenboek]Beheerder brandmeldinstallaties[/woordenboek] (Opgeleid Persoon)
    Prijs: €. 235,- per persoon
    Prijzen zijn inclusief cursusboek, lunch koffie en thee. Exclusief NEN-normen (excl. BTW).
    of
    http://www.floriaan.nl
    prijzen mij niet bekend
    uitbesteden kan ook
    http://www.opgeleid-persoon.nl

http://www.oosterberg.nl
    http://www.hagemeyer.nl
    http://www.rexel.nl
    http://www.conelgro.nl
    http://www.schuurman.nl

niels drijver
    Bijdrager
    Post count: 9

Als je echt kosten wilt besparen:

Een beheerder als bedoeld in de NEN 2654-1, mag ook een persoon zijn, welke door een branddetectiebedrijf voldoende is geinstrueerd om met de BMI om te gaan! Uitleg bij onderhoud en een verklaring zal nooit veel mogen kosten. E.e.a. is geheel conform de regeling "Regeling Brandmeldinstallaties 2002" (zie punt 3.6.2.!) Het diploma van het NIBHV is echter geen verplichting, maar zou ik je wel aanraden.

Voor de teststok, zou ik gewoon z’n verfbus houder met handvat nemen, en deze op een telescopische glazenwas-stok monteren. Touwtje er aan en walha, tot ca 5 meter hoogte geen probleem! En dat alles voor een paar tientjes!

Succes!

Niels.
    Projecteringsdeskundige BMI’s

:bwt:

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Ik ben het met de vorige schrijver beslist niet eens, iemand uitleg geven hoe de BMC werkt en dit een keer voordoen en vervolgens de onderhoudswerkzaamheden laten zien is absoluut onvoldoende. De taak "[woordenboek]Beheerder brandmeldinstallatie[/woordenboek]" moet serieus worden besproken. Een cursus dient dus tenminste een dagdeel te duren waarbij, behalve de werking van de BMC en de diverse onderhoudstaken, ook aan de orde moet komen waarom er een beheerder moet zijn en vooral ook wat de gevolgen zijn indien niet wordt voldaan aan de taken. (intrekken / niet verlengen van certificaat! gevolg kan zijn dat "het slot op de deur gaat")
    Een van de belangrijkste taken van een beheerder BMI is het voorkomen en registreren van ongewenste en onechte brandmeldingen. Een te hoog aantal ongewenste/onechte meldingen kan ook leiden tot het intrekken / niet verlengen van het certificaat!.
    Daarnaast is het belangrijk om de samenhang en werking van de diverse toegepaste componenten/onderdelen te benoemen en uit te leggen om inzicht te krijgen wat een brandmeld-ontruimingsalarminstallatie eigenlijk is.

Wat de vorige schrijver terecht opmerkt is dat inderdaad geen diploma noodzakelijk is.

J. Nieuwland

niels drijver
    Bijdrager
    Post count: 9

Dat een diploma boven uitleg staat, ben ik met je eens. Echter heeft elke partij die betrokken is geweest met de samenstelling van de "Regeling Brandmeldinstallaties 2002", punt 3.6.2. opgenomen en goedgekeurd. Dus uiteindelijk kan daar nogsteeds gebruik van gemaakt worden ! Intrekken van gebruiksvergunningen is dandus ook onmogelijk!

Niels.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.