15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 43
    #1946 |

Kan iemand mij vertellen als een Brandmeldcentrale geen CPD keuring ( Construction Products Directive)heeft of je deze centrale nog wel mag aanbrengen of kom je in de problemen met certificeringen. Ik hoorde dat alle brandcomponenten al vanaf augustus 2009 een CPD keurmerk moeten hebben.gaarne jullie reactie.

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Heb ik iets gemist?
    Volgens mij kun je certificeren als je centrale voldoet aan de EN54-2 (en de voeding aan de EN54-4),

ruud
    Bijdrager
    Post count: 43

CPD is in de plaats van het CE keurmerk gekomen en ik zie veel certificaten veranderen van LPCP naar CPD vandaar deze vraag

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Ik heb een CPD certificaat bekeken, het lijkt me een samenvoeging van CE en EN54 op één papier. Certificaat wordt uitgegeven door een "notified body".

J. Nieuwland

jac waas
    Bijdrager
    Post count: 48

CPC is de harmonisering van de bouwproducten. Brandmeldcentrales, brandmelders, sirenes etc vallen hier ook onder.
    Het geeft aan dat alle keuringen van bv VdS LPCB etc het zelfde zijn uitgevoerd.
    Brandmeldcentrales bv dienen vanaf 31 juli 2009 ook een CPD keuring te hebben, anders mag deze niet op de markt worden gebracht in Europa. Eea conform EN54-2 . De voeding conform EN54-4 .
    Dit geld ook voor lossen noodvoedingen.

Helaas brengen enkele leveranciers niet juist gekeurde apparatuur op de markt.
    Niemand controleerd dit, inspectieinstellingen zijn niet bewust ………

Het CPD certificaat wordt door de leverancier afgegeven of de importeur die het product op de Europese markt brengt.

Achter in de NEN 2535 : 2009 vindt u een link waar de verplichte keuringen en CPD’s te vinden zijn.

jac waas
    Bijdrager

En vergeet ook de EN54 -13 niet. Wederom geen idee…

richard visser
    Bijdrager

Zolang er nog geen partijen zijn die het kunnen leveren of maar één partij, wordt er door inspectieinstellingen geen rekening mee gehouden.

jac waas
    Bijdrager

Zolang er nog geen partijen zijn die het kunnen leveren of maar één partij, wordt er door inspectieinstellingen geen rekening mee gehouden.

Deze reactie begrijp ik niet. Het is verplicht. De sanctie is gelijk aan de voedsel en warenwet.
    In enkele nabuirige landen is de directie hoofdelijk aansprakelijk als er niet juist gekeurde spullen de deur uit gaan.
    Ga er voorzichtig van uit dat producten uit Engeland deze keur soms niet hebben omdat deze zicht verzetten tegen invloeden vanuit Europa. En bijna alle andere landen respecteren de de Europese wetgeving wel. Als je voorin de EN54-XX norm kijkt staat vermeld welke landen zicht hier wel aan houden.
    Als een inspectieinstelling dit zomaar laat gebeuren, welk nut heeft het dan om nog een keurrapport te verstrekken?
    Verder is het concurentievervalsing omdat er met twee maten wordt gemeten.

richard visser
    Bijdrager

Kort gezegd gaat de EN54 over compatibiliteit.

Stel dat je een pc wilt aansluiten tbv bediening, dan zou deze pc gekeurd moeten zijn conform EN54-13, laat effe weten waar je zo’n pc kan kopen.

Ik ben het gedeeltelijk wel met je eens, maar probeer te streven naar iets wat haalbaar is.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Kort gezegd gaat de EN54 over compatibiliteit.

Stel dat je een pc wilt aansluiten tbv bediening, dan zou deze pc gekeurd moeten zijn conform EN54-13, laat effe weten waar je zo’n pc kan kopen.

Ik ben het gedeeltelijk wel met je eens, maar probeer te streven naar iets wat haalbaar is.

Àlleen de EN54-13 gaat over compatibiliteit.
    In de NEN-EN 54-1 wordt de grens van apparatuur beschreven.

Een PC valt buiten deze grens, evenals een printer en (geografisch)brandweerpaneel. Hiervoor is dus geen EN54 keur van toepassing. Ook bijvoorbeeld flitslichten; hier is ook geen EN54 keur voor van toepassing. De EN54-23 is in ontwikkeling, deze gaat over visuele alarmgevers.

J. Nieuwland

richard visser
    Bijdrager

Àlleen de EN54-13 gaat over compatibiliteit.
    In de NEN-EN 54-1 wordt de grens van apparatuur beschreven.

Een PC valt buiten deze grens, evenals een printer en (geografisch)brandweerpaneel. Hiervoor is dus geen EN54 keur van toepassing. Ook bijvoorbeeld flitslichten; hier is ook geen EN54 keur voor van toepassing. De EN54-23 is in ontwikkeling, deze gaat over visuele alarmgevers.

J. Nieuwland

Dit is info waar we wat aan hebben ! dank je!

jac waas
    Bijdrager

De EN 54-13 spreekt over:
    Apparatuur type 1 = EN54 gerelateerde apparatuur zoals brandmelders, sirenes etc.
    Apparatuur type 2 = Niet EN54 gerelateerde apparatuur, zoals netwerken, glasvezel converters, etc
    Alle apparaten (brandmelders, elementen, interfaces, centrales etc) dienen beoordeeld te zijn op compatibiliteit.
    Dit levert ongeveer 90 kantjes tekst op het certificaat op en een lijst die als maar langer wordt.

Daarnaast steld deze eisen aan datakoppelingen, relais koppelingen, bewaakte sturingen etc. bijvoorbeeld.
    Het bewaken van de sirene in de ringlus is niet voldoende. Je moet ook bewaken dat er genoeg energie door de kabel kan lopen dat deze daadwerkelijk aangestuurd kan worden (dus de kabelweerstand bewaken op eigen weerstand)
    Zo zijn er nog vele voorbeelden te noemen.

richard visser
    Bijdrager

dit spreekt nieuwland weer tegen en dan zou je een aangesloten pc toch aan de eisen moeten laten voldoen….
    Help ik weet het niet meer.

jac waas
    Bijdrager

Ik zou me niet druk maken over een PC omdat dit geen onderdeel is van de brandmeldinstallatie.
    Denk wel aan je glasvezelconverters voor het netwerk tussen 2 centrales. Je router in een IP netwerk etc.

richard visser
    Bijdrager

Bestaan dit soort dingen met EN keur, lijkt mij niet, dus ik denk dat het nog lastig wordt om dit soort dingen mee te nemen in certificereing.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.