Brandpreventieforum Forums De Koffiehoek Conferentie (Brand)simulatie

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950
    #498 |

Wie gaat er morgen nog meer naar de conferentie brandsimulatie?

Op donderdag 21 juni 2007 organiseert het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid Nibra (NIFV) een conferentie over
    (Brand)simulatie. Het doel van deze dag is u bij te praten over de laatste ontwikkelingen op dit gebied. We doen dit aan de hand van een centraal thema: parkeergarages.

Tijdens de conferentie wordt de stand van zaken met betrekking tot het meerjarenonderzoeksprogramma Simulatie gepresenteerd. Daarnaast krijgt u praktische handvatten aangereikt voor de omgang met (brand)simulatiestudies.

De dag is bedoeld voor betrokkenen bij brandveiligheid van bouwwerken, waarbij gelijkwaardige veiligheid door middel van computersimulatie wordt aangetoond.

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Lijkt me reuze interessant. Helaas kan ik niet.

Als er toevallig wel mensen heen gaan die daar vakinhoudelijke verslagen/hand-outs of wat dan ook krijgen, zou ik deze heel graag willen ontvangen via mail of forum. 8)

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder

Als ik er iets digitaals krijg zal ik het zeker op het forum plaatsen, maar ik betwijfel het.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

en wat zijn de interessanten onderwerpen dan, ben niet echt onder de indruk van het niveau van de spreekers in relatie met de onderwerpen

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Als er toevallig wel mensen heen gaan die daar vakinhoudelijke verslagen/hand-outs of wat dan ook krijgen, zou ik deze heel graag willen ontvangen via mail of forum. 8)

11.00-11.45 Case 1: Brandgevallen Hans Speulman, directeur, HCPS
    11.45-12.30 Case 2: Rookverspreiding Martin Eimermann, hoofd Simulatie, Smits van Burgst
    12.30-13.30 Lunch
    13.30-14.15 Case 3: Computersimulatie Henk Krüs, adviseur, Cyclone Fluid Dynamics BV

De lunch op de site zetten is lastig. Bovendien is de kwaliteit hiervan ook niet altijd goed (zeker op maandag!)

Sleutelbeheerder

Ben nu terug van de conferentie.

[*]09.30-10.00 Ontvangst en registratie [/*:m]
      [*]10.00-10.20 Opening door de dagvoorzitter René Hagen, lector Brandpreventie, Brandweeracademie[/*:m]
      [*]10.20-10.40 Voortgang meerjarenonderzoek Simulatie Nils Rosmuller, projectleider Meerjarenonderzoek Simulatie, NIFV

Hij gaat over andelhalve week weg bij het nifv, dat was een klein beetje te merken aan zijn houding, maar verder redelijk duidelijk verhaal. Hij ging niet in op de techniek

[/*:m]
      [*]10.40-11.00 Introductie inhoud Vincent van Vliet, onderzoeker, NIFV

Erg matige spreker, 50% van zijn voordracht bestond uit uuh

[*]11.00-11.45 Case 1: Brandgevallen Hans Speulman, directeur, HCPS

Redelijk duidelijk verhaal, maar had weinig met simulatie te maken. Meer met het verkopen van zijn stuwdruk ventilatoren

[*]11.45-12.30 Case 2: Rookverspreiding Martin Eimermann, hoofd Simulatie, Smits van Burgst

Dit was eindelijk iets inhoudelijks, maar was een matige spreker, dus geen duidelijk verhaal

[*]12.30-13.30 Lunch

Dit was een feest van herkenning, allemaal ex collega’s :)

[*]13.30-14.15 Case 3: Computersimulatie Henk Krüs, adviseur, Cyclone Fluid Dynamics BV

Dit was een duidelijk en inhoudelijk verhaal. Hier heb je iets aan. Maar dan merk je meteen hoe ingewikkeld de materie is

[*]14.15-15.00 Case 4: Kwaliteit en betrouwbaarheid van simulaties Rudolf van Mierlo, onderzoeker-adviseur, Effectis Nederland

Rudolf was de beste spreker, hij vertelde precies wat je moet weten als toetser, waar je op moet letten en wat de valkuilen zijn.

[*]15.00-15.30 Evaluatie en afsluiting door dagvoorzitter René Hagen[/*:m][/list:u]

Vannaf maandag zijn de powerpoint’s te downloaden van de NIFV. Overigens weer mateloos irritant hoe de sprekers niet eens een powerpointje weten te starten :evil: :evil:

Verder hier een paar interesante linkjes:

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Ik dacht nog ff dat FV in de zaal zat op de tweede rij links…. :twisted:

Ik vond het overall één van de betere congressen van de laatste tijd. Het beste zou zijn dat het NIFV nu al een standaard (hoofdstukken) rapport zou uitgaan geven met hoofdstukken die door de opsteller behandeld zou moeten worden. :wink:

bakero
    Bijdrager
    Post count: 117

De lunch op de site zetten is lastig. Bovendien is de kwaliteit hiervan ook niet altijd goed (zeker op maandag!)

De lunch vond ik prima! :wink:

Sleutelbeheerder

Verhaaltje van het NIFV:
    Conferentie (Brand)simulatie

Op donderdag 21 juni is, met medewerking van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), de tweede conferentie over simulatie van brand- en rookontwikkeling, vluchtgedrag en interventie georganiseerd. De conferentie stond ook dit jaar in het teken van ervaring- en kennisuitwisseling. Daarnaast werd dieper ingegaan op de problematiek van het simuleren van brand- en rookontwikkeling. Aan het (interactieve) programma werkten behalve de onderzoekers van het programma Simulatie en de lector Brandpreventie van het NIFV vier ervaren adviseurs uit het bedrijfsleven mee.

Het programma begon met een korte inleiding over de voortgang van het meerjarenonderzoeksprogramma Simulatie. Vervolgens presenteerde ing. René Hagen MPA, lector Brandpreventie, in vier cases de problematiek van simuleren. Alle cases betroffen ondergrondse parkeergarages, variërend van natuurlijk geventileerde tot stuwdrukgeventileerde typen. Er was voor het thema parkeergarages gekozen, aangezien uit de lopende dossierstudie blijkt dat in ons land elk jaar zo’n vijf nieuwe parkeergarages worden gebouwd.

Elke case werd met behulp van afbeeldingen, animaties en simulaties ingeleid door een ter zake ingevoerde adviseur uit het bedrijfsleven. Hierna werd de specifieke problematiek van de case aan de zaal voorgelegd; de aanwezigen konden hierop vervolgens reageren. Op deze manier kwamen zowel conferentiegangers met dossierervaring als geïnteresseerden in de ontwikkeling van de techniek van simulatie aan hun trekken. De discussies stimuleren verder onderzoek en de ontwikkeling van opleidingen op het gebied van fire safety engineering (FSE) in Nederland.

Dat deze conferentie interessant was voor ambtenaren Bouw- en Woningtoezicht en brandpreventieadviseurs van zowel grote als kleine gemeenten, bleek uit het grote aantal deelnemers. De conferentie is ook bezocht door vertegenwoordigers van brancheverenigingen van adviesbureaus en parkeergarage-exploitanten en vakverenigingen voor Bouw- en Woningtoezicht en brandweer.

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

zie voor beoordelingshandvatten het groentje van NEN 6098. De normcommissie bestaat welliswaar grotendeels uit ventilatie-verkopers, maar met name in de bijlagen staan zinnige hulpmiddelen om in ieder geval enige kwaliteit af te dwingen.

Voor mij blijft gelden: wantrouw iemand die iets wil verkopen en tegelijkertijd iets adviseert.

petert
    Bijdrager
    Post count: 196

zie voor beoordelingshandvatten het groentje van NEN 6098. De normcommissie bestaat welliswaar grotendeels uit ventilatie-verkopers, maar met name in de bijlagen staan zinnige hulpmiddelen om in ieder geval enige kwaliteit af te dwingen.

Voor mij blijft gelden: wantrouw iemand die iets wil verkopen en tegelijkertijd iets adviseert.

Als ik naar een gemiddelde NEN norm kijk, kom ik zowiezo veel mensen uit de "praktijk" tegen…

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

Als ik naar een gemiddelde NEN norm kijk, kom ik zowiezo veel mensen uit de "praktijk" tegen…

De normcie bestaat uit:
    – novenco 2x
    – climate control
    – Brakel Atmos
    – LBP
    – Nagtglas Versteeg
    – DGMR
    – peutz
    – rucon
    – NVBR

de VvBA en ventilatiebranche is dus goed vertegenwoordigd, maar ik zie toch zeker invloeden van de NVBR als brandweervertegenwoordiging. De NVBR is dus betrokken en kan wellicht zo kennis wegtrekken bij andere deskundige partijen. Deze kruisbestuiving lijkt mij in het kader van begrip/acceptatie/toetsbaarheid etc van complexe simulatiemodellen essentieel om het draagvlak groot te houden.

Sleutelbeheerder

Geachte heer, mevrouw,

Op donderdag 21 juni heeft u deelgenomen aan de conferentie (brand) simulatie. Wij hopen dat dit een nuttige dag voor u was!

Helaas zijn door wat tecnische problemen de presentaties wat later via internet beschikbaar dan wij hadden beloofd, maar momenteel kunt u alles terugvinden op http://www.nifv.nl/web/show/id=94405.

Wij wensen u een goede zomer toe en hopen u ook volgend jaar weer op een simulatiebijeenkomst te mogen begroeten.

Met vriendelijke groet,
    namens de organisatie,

Natasja Spruijt
    coordinator congresbureau

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.