Brandpreventieforum Forums Bouw Compartimentering woongebouw

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 3
    #2865 |

Goedemiddag,

Momenteel ben ik in mijn avondstudie bezig met de herindeling van een van de Marconipleintorens.
    Alleen kom ik er nu niet helemaal uit hoe ik de kern moet compartimenteren.

Zoals in de bijlage kunt zien zijn het allemaal woningen die gepositioneerd zijn rondom de kern. De gemeenschappelijke verkeersruimte grenst hierdoor niet aan de buitenlucht. (zie kern leeg en plattegrond)

Nu is mijn vraag als ik de gangzone + de kern indeel als een brandcompartiment hoe moet ik alle overige ruimten dan compartimenteren? Zijn dit allemaal subbrandcompartimenten of allemaal losse brandcompartimenten? (zie kern optie)

En onder wat voor compartiment valt tegenwoordig een vluchttrappenhuis?
    En de extra puien die in de gang zijn gezet i.v.m. de totale lengte van de vluchtroute in een compartiment moeten die nu 20 of 30 minuten beschermd zijn tegen branddoorslag en brandoverslag?

En is de vluchtroute nu een beschermde route in de gangzone en een extra beschermde vluchtroute in het vluchttrappenhuis?

Ter informatie de toren heeft een verdiepingsvloer die hoger ligt dan 85m1 boven het maaiveld.

Mochten er verder nog aandachtspunten of dergelijk zijn vermeld het gerust! Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen aangezien ik op dit moment even de door de bomen het bos niet meer zie.

Alvast bedankt!
    Europoint 3 brand.pdf
    Kern.pdf
    Kern.pdf

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    wim v
    Bijdrager

Goedenavond,

Kan iemand mij met het hierboven beschreven vraagstuk helpen?

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Ik weet zeker dat er hier mensen zijn die je kunnen helpen.
    Alleen jij bent bezig met de studie, dus je wordt er niet wijzer van als wij je de antwoorden geven.
    Ik denk dat je meer reacties krijgt als je zelf het antwoord op je vragen met een korte motivatie geeft.
    Waarop de forumleden dan kunnen reageren.

wim v
    Bijdrager

Goedenavond mensen,

Hierbij mijn beter uitgewerkt plan met gerichtere vragen.

Opsomming en redenatie denkwijze:

Woningen: –> 60 minuten beschermd tegen branddoorslag en brandoverslag
    – Brandcompartiment
    – Subbrandcompartiment
    – Beschermd subbrandcompartiment (i.v.m. slapen)

Logiesfunctie: –> 60 minuten beschermd tegen branddoorslag en brandoverslag
    – Brandcompartiment
    – Subbrandcompartiment
    – Beschermd subbrandcompartiment (i.v.m. slapen)

Vluchten:
    Vanuit de woningen komt men tijdens het vluchten in de gemeenschappelijke ruimte waardoor de extra beschermde vluchtroute voert. Dit betekend dat alle wanden/voer/plafond een WBDO eis hebben van 30minuten
    De vluchtroute komt vanuit de gemeenschappelijke verkeersruimte in een trappenhuis waarin een hoogteverschil van meer dan 8m1 wordt overbrugd. De vluchtroute in het trappenhuis wordt hierdoor aangemerkt als een extra beschermde vluchtroute.

Puien in gemeenschappelijke ruimte (vluchtroute):
    Deze zijn aangebracht omdat de totale lengte van de vluchtroute naar het tweede trappenhuis vanuit elke woning meer als 30m1 is. Deze puien hebben een WBDO eis van 30 minuten.

Brandweerlift:
    Voor de Brandweerlift is een brandwerende lobby aangebracht die 60 minuten brandwerend is.

Schachten:
    Om de mogelijkheid op het ontstaan van een brandgevaarlijke situatie te beperken, zullen de binnenzijden van de schachten bekleed met gipsplaten. Hiermee wordt voldaan brandklasse A2 voor materiaal aan de binnenzijde van de schacht.

Vragen:
    – Zijn de bovenstaand beschreven aannames juist?
    – Moet de wasruimte een apart brandcompartiment worden? Dit i.v.m. de opstelling van de wasmachines.
    – Moet de fietsen/scooterberging een apart brandcompartiment worden? Dit i.v.m. de opslag van scooters waarin zich logischerwijs brandstof bevindt.
    – Is er echt een aparte vluchtroute benodigd voor de logiesfunctie? Ik bedoel hiermee dat er los van de bewoners van de woningen gevlucht moet kunnen worden?

Er kant niet worden voldaan aan:
    – De direct aansluiting van de brandwerende lobby op een vluchttrappenhuis.

Ik hoop dat iemand hier nu wel op wil reageren.

Alvast bedankt!
    Europoint 3 nieuwe situatie brand model 2l.pdf

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.