Brandpreventieforum Forums Bouw Compartimentering brandweerlift

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 582
    #2240 |

Artikel 4.16 van de Regeling Bouwbesluit schrijft bij de toepassing van NEN-EN 81-72 voor:
    "’een tegen brand beschermde hal’ wordt telkens gelezen als: verkeersruimte, die al dan niet tezamen met de liftschacht een rookcompartiment als bedoeld in afdeling 2.16 van het besluit is." en
    "De liftschacht van een brandweerlift heeft een volgens NEN 6068 bepaalde weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag naar een verblijfsgebied, een toiletruimte, een badruimte, een meterruimte en een technische ruimte van ten minste 60 minuten."

In de NVBR-publicatie "Brandbeveiligingsinstallaties" staat: "De brandweerlift dient als afzonderlijk brandcompartiment te zijn uitgevoerd. Daarom moeten de liftmachinekamer en de liftschacht, inclusief de lifttoegangsdeuren, een brandwerendheid van minimaal 60 minuten bezitten. De sluizen die zich voor de lifttoegangen bevinden, dienen een rookwerendheid van minimaal 30 minuten te bezitten en toegang te geven tot onafhankelijk brandcompartimenten."

"Brandveiligheid: Ontwerpen en Toetsen"(BOT) van de SBR geeft ook informatie over de compartimentering van brandweerliften.

Bovenstaande drie, misschien weet iemand er meer, geven allemaal verschillende situatie voor compartimentering van brandliften.

De Regeling Bouwbesluit is maatgevend. Stel een situatie voor met een brandweerlift die op elke verdieping volledig omgeven is door een verkeersruimte (zonder trap). Dan mag ik toch de buitenzijde van die verkeersruimte 60 min maken en daarmee is de kous toch af?

peter
    Bijdrager

Hhhhmmmm. Geen reactie. Laat ik de vraag anders stellen. Waarom zou de schacht van de lift, en daarmee ook de liftdeuren, 60 min moeten zijn? Waarom mag niet die 60 min tussen een verkeersruimte en de rest van het gebouw, met daarin verblijfsgebieden, mogen liggen?

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Tja, brandweerliften zijn ‘een vak apart’. Dat blijkt hier wel uit. Bij mijn weten is het in ieder geval niet verplicht om een liftschacht met een brandwerendheid van 60 minuten te hebben. Sterker nog, volgens mij bestaan die dingen niet eens, maar dat kan ik mishebben. In de regel ontkom je er niet aan om de 60 minuten deels (of soms zelf geheel) d.m.v. het omliggende portaal te bereiken. Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoe je compartimenteert: heb je overal brandscheidingen van 60 minuten, dan maak je dat portaaltje ook 60 minuten (is in de regel gewoon praktisch). Heb je overal 30 minuten-scheidingen, dan voer je de liftschacht ook als 30 minuten brandwerend uit. Is voor de wand geen probleem (minimaal 20 cm kalkzandsteen of beton), enige punt van aandacht zijn de liftdeuren. Die zijn doorgaans alleen van buiten naar binnen getest, daarnaast moet het natuurlijk niet zo zijn dat ze in geval van brand (stroomuitval?) naar de begane grond gaan met de deuren open. Dat een brandweerlift een separaat brandcompartiment moet zijn is volgens mij niet juist, zo’n ding ligt juist niet in een brandcompartiment. Lijkt hetzelfde, maar is het niet. Maar dat zullen de meesten hier wel begrijpen denk ik.

peter
    Bijdrager

Ah, een reactie met inhoud. Dank. (Een kinderhand is snel gevuld.)

Dus de schacht en liftdeuren hoeven/kunnen niet 60 min te zijn. Dat kan ook 30 min zijn en elders nog eens 30 min. Ook een interessante optie.

Of een brandweerlift nou een brandcompartiment is of nou juist buiten elk brandcompartiment ligt is me ook nog niet helemaal duidelijk. Ik vermoed dat het een brandcompartiment is. Uit het eerste deel van de Regeling Bouwbesluit, dat een tegen brand beschermende hal samen met de liftschacht een rookcompartiment kan zijn, kun je afleiden dat de liftschacht een brandcompartiment is. (Een rookcompartiment ligt immers in een brandcompartiment.) Daarnaast, er zitten brandbare materialen in de lift(schacht). Dat de brandweerlift in brand kan staan en daarmee onbruikbaar is, neem ik maar even aan.

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Een lift mag in een BC liggen, maar dat hoeft niet (Bouwbesluit artikel 2.104). Het is dus even de vraag waar je de grens legt: trek je de liftschacht en het portaal bij elkaar of juist niet? Dat zal per geval verschillen.

peter
    Bijdrager

@Leon

Ik zie (nog) niet hoe een lift buiten een brandcompartiment zou kunnen liggen.

Waar ik nog een beetje mee zit is die publicatie van de NVBR die stelt dat de liftschacht en liftdeuren 60 min moeten zijn. Dat kan ik nergens anders uit op maken en lijkt me ook overdreven. Voor de lift moet namelijk ook nog eens 30 min rookwering, oftewel 20 min brandwering, aanwezig zijn. In totaal zou er tussen de liftdeuren en een ander brandcompartiment volgens die NVBR-publicatie dus 80 min brandwering nodig zijn.

Het lijkt me beter te handelen volgens de Regeling Bouwbesluit en er voor te zorgen dat tussen de lift inclusief het voorportaal en een ander brandcompartiment in totaal 60 min wbdbo aanwezig is. Zoals je eerder schreef lijkt het me dan dus ook logischer/beter de lift 30 min wbdbo te geven en het voorportaal ook 30 min wbdbo naar een ander brandcompartiment. Dat sluit namelijk ook beter aan bij het heden ten daagse aanbod van liften. Daarbij is het namelijk nogal lastig 60 min voor de liftdeuren te realiseren.

Daarbij bedenkend dat dat voorportaal wel eens groter kan zijn dan de schematische oplossingen uit de NEN-EN 81-72 en NVBR-publicatie.

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

@Peter

Een liftschacht kan buiten een brandcompartiment liggen als hij ligt in, grenst aan, deel uitmaakt van "een ruimte waardoor een brand en rookvrije vluchtroute voert". bijvoorbeeld een trappenhuis. tussen het trappenhuis en de lift hoeft geen brandwerende scheiding te worden aangebracht.

Bij het ontwerpen van een brandweerlit met voorportaal moet je je vooral richten op de verschillende "gebieden" rond de lift en de WBDBO/WRD-eisen die vanuit de regelgeving (tekst) worden gesteld en welk doel zij dienen. De vele plaatjes die rond dit onderwerp zijn gemaakt vertroebelen eerder het beeld dan dat zij iets toevoegen.

peter
    Bijdrager

Na het opvragen van brandwerendheden van liftdeuren en het lezen van opmerkingen in de NEN 6068 wordt het nog niet duidelijker. De ene liftdeur heeft een EI60, de andere EW60. Ik krijg er niet uit in welke richting maar als ik de opmerkingen in NEN 6068 lees zal dat alleen naar de lift toe van toepassing zijn. Het is dus alleen mogelijk door middel van een voorportaal de vereiste wbdbo van 60 min vanuit de lift te realiseren.

@duiveltje

Nou lijkt het me ook de bedoeling dat een brandweerlift van brand gevrijwaard blijft anders heeft de brandweer er niks aan. Maar is het realistisch de liftschacht als brand- en rookvrije ruimte te beschouwen? Er zitten volgens mij nogal wat brandbare en rookproducerende materialen zoals kunststoffen in liften en liftmachinekamers. Als het kan is ook meteen het probleem van de beperkt wbwdbo vanuit de lift getackeld. Die hoeft dan geen 60 min te zijn omdat er vanuit mag worden gegaan dat er geen brand in de liftschacht zal zijn.

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Er zitten volgens mij nogal wat brandbare en rookproducerende materialen zoals kunststoffen in liften en liftmachinekamers.

Dat valt heel erg mee, achter de liftdeuren bevindt zich vrijwel uitsluitend metaal en steenachtig materiaal en een beetje kabelisolatie.

peter
    Bijdrager
    palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Ik zou maar eens even kijken naar het nieuwe concept BB2012 :wink: :wink: :wink:

peter
    Bijdrager

Ah, alleen maar brandweerliften vanaf 20 m hoogte meer. Niet meer in woonfuncties voor minder zelfredzame personen. Ook geen verwijzing meer naar NEN-EN 81-72. Althans, ik zie het niet. Voor de rest blijft het principe hetzelfde:
    – 60 min tussen brandweerlift en brandcompartiment;
    – rookvrije route voor de lift.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

toch wel iets meer :wink:

Artikel 2.121 Brandweerlift
    1. Vanaf een lifttoegang van een brandweerlift is vanaf een verdieping de lifttoegang
    op de verdieping daarboven bereikbaar via [accentueren]een extra beschermde vluchtroute[/accentueren].
    2. Een uitgang van een woonfunctie grenst niet aan een in het eerste lid bedoelde
    extra beschermde vluchtroute.

Het tweede lid geeft aan dat de voordeur van een woning niet mag grenzen aan het
    voorportaal van een brandweerlift.[/accentueren]

Dus geen WBDBO meer over de liftdeuren maar over het voorportaal 8) Geheel in lijn met de EN81-72

Nog wel een onduidelijkheidje. Omdat het niet geld voor de BG wordt het BC van de brandweerlift getrokken bij de BG? In dat geval moeten de brandscheiding op de verdiepingen tweezijdig belastbaar zijn?

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.